img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Bildrama i tjukke skogen
PICKUPTEST: - KLONK! hører jeg bak meg et sted inne i skogen. Den ekle tunge lyden av metall mot stein. Det høres dyrt ut.

SØR-ODAL: Det var en frisk og fin augustmorgen ute i skogen.

Et stykke unna, ute på den smale private grusveien som muligens fører til Skarnes om du kjører lenge nok, står importørenes beste kvinner og menn med øyenbrynene kollektivt hevet.  

Den første bilen er nemlig sendt gjennom den bratte skogsløypa for å teste om det faktisk er mulig å få bilene gjennom – uten å ødelegge dem.

Småfuglene kvitrer, vinden rusker i elgskjegget, og et øyeblikk lurer jeg på om arrangementet har gått filleveien allerede, med bil fast i skogen og avlyst offroad-seksjon. At offroad-klubben på Skarnes bruker løypa i blant er en ting, jeg burde kanskje sjekket den selv?

Les hele saken i YrkesBil utgave 9/2014 – og bli abonnent her!

Men så: - Ingen problem, det var bare hengerfestet som dunket nedpå en stein, hører jeg så fra Fred Banggren, påtroppende varebilsjef hos Toyota, ubekymret fra bak rattet på en konkurrerende importørs bil.

Og etter litt justering av sporvalg er arrangementet i gang for alvor. Bilene kjøres i terrengløype, på grusvei og på asfaltvei. Hvert team har tilgang på de fem bilene de skal kjøre en liten time hver. Kjørefølelse, interiørkvalitet, komfort, lasteegenskaper og prisbildet skal vurderes.

De respektive importørledere og produktsjefer sitter selvsagt med rimelig god oversikt over konkurrentene i utgangspunktet.

Dette er gjennomgående engasjerte bilmennesker med langt over gjennomsnittlig kunnskap om bil. Og likevel vekker testformatet både interesse og konkurranseinstinkt. For fullt så direkte og kompakt innsyn i konkurrenters produkter er sjelden vare.

Den beroligende stemningen ute i skogen tar etter hvert overhånd. For du kommer ikke lenger unna byens mas og kjas på en drøy times kjøring enn Maarud Gaard. Og med gourmet-elg på lunsjmenyen, sitter kollegapraten løst. Tips, råd og rykter utveksles.

Og før vi vet ordet av det er YrkesBil Mester 2014 kåret. Les hele saken i YrkesBil utgave 9/2014 – og bli abonnent her!

Disse bilene deltok
Som bakgrunnsteppe for testen kan det være av interesse å ta en kikk på hvordan markedet i dag vurderer pickup-segmentet. Her har vi rangert modellene etter antall registrerte biler i 2014 per 8. september (som varebiler, det finnes noen få personbilregistrerte biler også):

1 - Toyota Hilux, 715
2 - VW Amarok, 621
3 - Isuzu D-Max, 399
4 – Ford Ranger, 319
5 – Nissan Navara, 152
6 – Misubishi L200, 82

Vi har til testen dessuten valgt ut de fete og dyre versjonene av disse bilene. Det er det god grunn til. Dette er ganske enkelt grombilklassen av alle varebilklassene. Og pickuper er biler som brukes hardt, hvor egenskapene teller mer enn prisen. Ikke minst er dette biler det er morsomt å kjøre. Dette er biler man har LYST til å kjøre. Og det er biler man ofte velger mer med hjertet enn med hjernen.

Dette kjennetegner testbilene
* Det mest påfallende bilene mellom er nok at vi grovt sett har å gjøre med to konstruksjonsmessige aldersklasser. Det er riktignok fortsatt ganske tradisjonell stigerammeoppbygging på de tre nyeste bilene (Amarok, Ranger og D-Max), men nyere grunnkonstruksjon vil uansett gi dem visse fordeler over de eldre bilene.

* Vi har dessuten bedt om de dyreste, mest påkostede og motorsterke bilene til testen. Det gir selvsagt en del interessante utslag, for mens basislinjen for sammenliknbare biler ofte er svært lik, kan det være store forskjeller på hva både produsenter og importører velger å sette på topp av modellspekteret.

* Med ett unntak er samtlige biler dobbeltkabinere. Unntaket er Ford Ranger, som stiller med den mellomste kabinløsningen RAP Cab. Det utgjør ingen egentlig praktisk forskjell i testen, men har en viss innvirkning på pris, da Fords dobbeltkabin er rundt 16.000 kroner dyrere enn testet utgave. Dessuten har RAP Cab en kul dørløsning.

* Effektmessig er det helt klart Navara som tar kaka. Den scorer godt på den gromme V6eren, men får det også delvis tilbake i form av et noe tøft prisbilde. Ranger og Amarok stiller omtrent like sterke bak Navara, men hvor Forden går for rå kraft fra hele 3,2 liter, scorer Amarok mest på finesse fra en toliter med biturbo. Det gir pent utslag på CO2-utslippet, selv om det fortsatt ligger over 200 gram per km.

* Gir og drivhjul: Samtlige testbiler leveres med automat (noe markedet for øvrig mener er et must i denne bilklassen), men også her spriker det mye. Femtrinns kasse føles brått usigelig gammeldags etter å ha kjørt åttetrinns Amarok. Og desto flere gir betyr ikke bare komfortfordeler, men bidrar til overnevnte CO2-utslipp.

* 4x4-system: Omtrent samme følelse gjelder mellom tradisjonell betjening av klassisk firehjulstrekk kontra et permanent torsen-system som Amarok stilte med. Men når hardt kommer til hardt, er det ofte førstnevnte system hardbarka arbeidsfolk foretrekker. Da stiller Amarok i særklasse, som kan leveres med begge varianter.

* Vekt og last. I dimensjoner er bilene særdeles like, og det gjelder i stor rad også egenvekt. Hilux er riktignok ganske lett, mens Navarra er tung. Til gjengjeld har begge disse bilene svake sifre på nyttelast. Ett tonn nyttelast og opp mot 3,5 tonn tilhenger vekt er ikke urimelig å sikte mot i denne klassen. D-Max er sterk her, men det er sannelig Ranger også.

Om poenggivingen
I YrkesBil Mester 2014 ser vi likevel galant bort fra alt dette. For denne testen har den mest brutale juryen man kan tenke seg: Det er den enkelte importørs hardeste konkurrenter som stemmer frem vinnerbilen.

Ingen får stemme på egen bil. Alle seks bilene er altså testet av fem team, det vil si samtlige konkurrenter. Disse har gitt bilene karakter på 10 klart definerte punkter.

Karaktergiving er satt fra 1 (dårligst) til 6 (best), og teamene er oppfordret til å bruke hele karakterskalaen. Det gir ved testens avslutning totalt 300 vurderinger, og som plottes inn i ett stort regneark, hvor de vektes og summeres etter fastlagt formel.

Underveis ble det likevel høyst interessant å kunne observere hvor sammensatte egenskaper disse bilene har. Selv om vinneren ble kåret med solid margin, kom samtlige av de seks bilene på pallen en eller flere ganger når vi summerer delpunktene for seg. For å illustrere bredden i disse bilene, har vi også listet de tre beste på hvert delpunkt.

Førsteinntrykk:

1. Ranger (4,8)
2. Amarok (4,4)
3. Navara (4,2)

Man skal ikke undervurdere kraften i et godt førsteinntrykk. Allerede her tok den knalloransje og livlige Ford Ranger et byks mot pallen. Dørløsningen er i seg selv nok til å bli i godt humør.

Førermiljø:

1. Amarok (4,3)
2. Navara (4,1)
2. Ranger (4,1)

Nissan Navara markerte seg tidlig med både råskap og finesse. Delt andreplass med Ranger på førermiljø for en såpass «voksen» bil, helt mot slutten av sin livsfase, er honnør til Nissans interiørdesignere,

Laste/arbeidsegenskaper

1. Ranger (4,5)
2. D-Max (4,4)
3. Amarok (4,3)

Isuzu D-Max er tross alt lastebil, den minste fra Isuzu. Da skulle det bare mangle at ikke blant annet 3,5 tonn tillatt hengervekt brakte den helt opp i tetsjiktet på dette punktet.

Kjøreegenskaper vei

1. Amarok (5,2)
2. L200 (3,8)
3. Ranger (3,6)

Suveren delkarakter til VW Amarok. Og en liten påminnelse om at kjører du pickup på vei også, hvilket det er rimelig å tro at de fleste gjør mest av, da er Amarok en bil som må være med når innspurten går.

Terrengegenskaper

1. Hilux (4,6)
1. Amarok (4,6)
3. Ranger (4,4)

I offroadløypa ble det påtagelig jevnt mellom bilene, men med trygge Toyota Hilux på en verdig førsteplass. Så har den da også et globalt rykte å ivareta, når veier blir til terreng, og terreng til hindringer.

Pris/konkurransedyktighet

1. D-Max (4,6)
2. Amarok (4,2)
3. L200 (4,0)

Prisposisjon er alltid utfordrende. Til testen har vi bedt om de heftigste, mest velutstyrte bilene. Da må det nødvendigvis koste penger. D-Max vinner delsummen i kraft av å være en velutstyrt og robust arbeidsbil til en hyggelig pris.

Image

1. Amarok (4,6)
2. Navara (4,0)
2. Ranger (4,0)

Det dette handler om: Hvilken bil vil du helst bli sett i? Svaret er jo klart nok.

Produktet avgjør.Slike arrangement vekker selvfølgelig konkurranseinstinktet hos deltagerne, men det smått geniale med testformen er at den enkelte ikke har noen innvirkning på resultatet - utover kvaliteten på produktet man stiller med. Tvert om er man tvunget til å stemme på konkurrentenes beste alternativer.

Taktisk stemming? Man er da konkurrenter. Men YrkesBil har gransket samtlige evalueringer, og kan friskmelde importørstandens sportsånd. Det er saklig og konsistent karaktersetting. Ikke minst dokumentert ved at vinner og nummer to stemte på hverandre.

NUMMER 3: Når vi stabler pallen fra bunnen av, står Nissan Navara V6 solid plantet på det nederste trinnet av de tre beste. Og man er knapt i tvil om hva som har bragt den der. For det første en råtass av en motor, en V6er med både så grom lyd og så saftig moment at gliset aldri rekker å slukke hos et bilmenneske. I tillegg har den alt utstyret man trenger (og vel så det) standard. Altså inkludert i listeprisen.

NUMMER 2: Det er likevel ikke nok til å hente inn Ford Ranger Wildtrak, som ikke minst er en langt nyere bil. Med 200 hester og automatgir tilfredsstiller den basisbehovene. Klassisk 2WD/4WD/lavserie og solid Ford pickup-heritage garanterer for robust kvalitet og maks fremkommelighet. Og ikke minst spøker nok bilens gode krasjtestresultater i bakhodet hos de fleste. Det utenkelige kan skje oss alle. Dessuten er prisen rimelig grei.

NUMMER 1: Vinneren, importørenes valg blant som beste premium pickup på markedet i Norge, er uten snev av tvil VW Amarok Double Cab Highline.

Amarok hylles for sine effektive 180 hester fra en «liten» 2-liters twinturbomotor, koblet til hjulene gjennom en 8-trinns automatkasse og permanent firehjulsdrift (med en rekke avanserte støttesystemer). Bilen viser førsteklasses kjøreegenskaper på vei og tilbyr komfort og ergonomi som en luksus-suv.

Og: Imaget er førsteklasses. Dette er bilen folk gjerne vil bli sett i.

Total poengsum YrkesBil Mester 2014:

1. VW Amarok (4,44)
2. Ford Ranger (4,10)
3. Nissan Navara (3,80)

Les hele saken i YrkesBil utgave 9/2014 – og bli abonnent her!

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer