Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Selvfølgelig er Mondeo en viktig debutant her i Paris. Men åpenbart ikke for Ford. Forhåndsmeldingen fra den norske importøren om hva vi kunne vente oss når vi kom til selveste Paris, bruker litt over 800 ord på å beskrive C-Max, S-Max, Edge, Focus ST, Euro-spek Mustang og Grand C-Max. Så kommer det: «- Med disse fantastiske nye modellene - i tillegg til nye Focus og nye Mondeo -…». Forsinket Og i mellomtiden har segmentet skrumpet kraftig inn. Ikke rart Ford legger vekt på andre modeller. Men la oss likevel ta en liten titt på den nye Mondeoen. (Nye? S-Maxen som står her er bygget på samme plattform som neste generasjons Mondeo, får vi vite. Jeg håper det er en talefeil, og at de egentlig mener den som står to biler lenger bort på standen her). Ford har altså solgt 4,5 millioner Mondeoer i løpet av de 20 årene siden den overtok for Sierra. Det er et betydelig volum. Men selv med firedørs sedan, femdørs hatch eller stasjonsvogn, og alt fra 210-hesters 2-liters diesel eller 240-hesters bensin, til 1-liters Eco-boost 125-hester (da snakker vi down-sizing), er det vel ikke særlig håp om å komme opp på gamle høyder. Hybrid på plass 2-liters bensin og to el-motorer, en som driver forhjulene, og med 99 gram CO2 pr. km. De lover også godt over 200.000 kilometers batteri-liv (eller ti år). Men er det stor nok trøst for å ha ventet på en bil som tross alt ble lansert i Detroit januar 2012? 42 kg ekstra veier forresten el-avdelingen i hybriden, men Ford har vært flinke til å barbere vekk overflødig her. Kraftig vektreduksjon Og selvfølgelig har den i bøtter og spann av alt som kan hjelpe deg i den daglige jobben bak rattet. Men det er også litt hyggelig når de presiserer at de har gjort alt de kan for å unngå en «digital» følelse bak rattet. Jeg skal ta en titt på -Maxene og de andre litt senere, så vi kommer nok tilbake til dem også.
|