Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Da vi deltok på lanseringen av Nissan Pulsar forrige måned, besto motorutvalget av to alternativer – en 1,2-liters bensinmotor og en 1,5-liters diesel. Nå presenterer Nissan et sprekere alternativ. - Der mange av konkurrentene spiller på sportslige egenskaper, går Nissan en annen vei og satser på komfort og plass foran alt. Det lønner seg, for på begge de områdene treffer Pulsar blink, skrev kollega Skavold Lystad etter lanseringen. Men nå lanserer Nissan en tredje motor – en 1,6-liters turbo med hele 190 hestekrefter og maks dreiemoment på 240 Newtonmeter. Denne modellen er på plass våren 2015, og i tillegg til sprek motor får bilen også sportslige detaljer som skiller den fra de andre modellene. Sprek, men nøysom Bilen har et snittforbruk på 0,6 l/mil og CO2-utslipp fra kun 138 g/km. Motoren tilfredsstiller kravene i EU6 og har en rekke tekniske innovasjoner, inkludert lavfriksjonsteknologi og avkjølt resirkulering av eksosgass. Tøffere DIG-T 190 hk er tilgjengelig i versjonene Acenta og Tekna med en rekke elementer som standard. Dette inkluderer spesielle alufelger (17" som standard på Acenta og 18" på Tekna) i Black og Silver samt en sporty front. Den forkrommede eksoshalen er også standard. Modellene med 1,6 DIG-T motor har en dekorlist på dashbordet samt karakteristisk hvit søm på rattet og i skinnsetene (kun Tekna-modeller). Sportspedaler i aluminium kompletterer designpakken. Nismo Concept Her er det sportslige uttrykket dratt enda lenger gjennom blant annet redusert bakkeklaring, sideskjørt, 19-tommers felger med 235/35 R19 dekk, hekkspoiler i karbonfiber og markante skjermbuer. Andre designdetaljer er sorte kromlister rundt sidevinduene, dekor i karbonfiber og den velkjente, røde NISMO-fargen på sidespeilene som forsterker Nissans sportslige konsept i C-segmentet. Innvendig fortsetter det racinginspirerte temaet med dype sportsseter i Alcantara, et sportsratt samt pedaler i aluminium. Fjæring og dempere er tunet i sportslig retning, og vi loves en meget direkte styring. Pulsar Nisom er foreløpig en ren designstudie, men en produksjonsmodell er neppe langt unna.
|