img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Racing på mange nivåer
Rundt omkring på Paris-utstillingen var det strødd racerbiler. Merkelige klasser. Og ofte hos sponsorer. Her kan du møte fire du nok ikke kjenner til.

Andros-trofeet har det vært kjørt om i 25 år nå. Dette er løp av typen «så snøføyka står», men det gjør den ikke på skauen i dette tilfellet.

Det skjer på isbaner, lagt spesielt til store turiststeder hvor man også kan regne med å få ikke bare tilskuere, men de riktige tilskuerne.

Takket være ganske fornemme herberger og skifasiliteter i områdene, har Trophée Andros hatt nesten like attraktivt preg som Monte Carlo Grand Prix.

Kjendiser
Etter hvert har opplegget dempet seg litt, ikke i fart og drama, men i lyd. Racertrimmede motorer har veket plassen for elektrisk drift. Men med langpigg og hester mer enn nok til de forholdsvis korte rakene, er ikke forestillingen mindre heftig enn den var for ti år siden.

Førere med solide internasjonale navn bruker ofte deler av vinterferien til å vedlikeholde ferdighetene på de sju løpene som arrangeres, så det mangler ikke noe i ratte-avdelingen heller.

Denne sesongen starter i Val Thorens den 6. desember – i fall du er i nærheten. Men, som sagt, ikke gå etter lyden eller eksoslukten, da finner du aldri fram.

Egenproduksjon
Magny-Cours er en racerbane der det drives med mye. Selvfølgelig også en racingskole.

Men i motsetning til andre racingskoler bygger disse sine biler selv. Her ser vi deres elektriske racerbil som byr på 200 km/t i toppfart og som har en rekkevidde på 100 km i racingtempo.

Den kan kjøre lenger også – det hender det arrangeres løp med disse, og de har en liten 1-liters 50 kW forbrenningsmotor om bord som lader batteriene dersom du ikke har kommet frem.

Elmotorene som driver denne lille tassen er på 90 kW, men de kan boostes til 167 kW i påkommende tilfeller.

Det eneste jeg ville tro var handicapet, er at eleven ikke lærer å håndtere de lette racerbilene. En elbil med mye tyngde lavt nede, kan ofte bli litt treig sideveis.

Isat
Denne bilen er konstruert og bygget ved hjelp av et industrikluster i området. Til det hører også en del av universitetet i Bourgogne, ISAT heter det, og utdanner blant annet ingeniører innen bil.

Ved siden av racerbilen sto det parkert en mockup av en ganske spennende – i hvert fall hva utseendet angår – hybridbil som heter Evox GT. Den er bygget av et firma som heter Little, som lenge har syslet med mikro- og el-biler men som nå åpenbart sikter høyere.

ISAT har vært sterkt inne i denne også, så den skal vi følge med en viss oppmerksomhet.

Hos et forsikringsselskap som het Matmut fant jeg også noe som så desidert racingaktig ut, men kanskje i minste laget?

Rekruttklasse
Bilen het MP 11-GT, og så veldig racing var det kanskje ikke allikevel?

Toyota Yaris motor på 65 hester og firetrinns girkasse. Vekten var riktignok på lave 550 kg, men allikevel, 65 hester drar ikke SÅ mange skinn av pølser akkurat. Men det var nydelig arbeid, skivebremser, push/pull fjæring, monoshock og en rekke proffe innslag.

Så leser jeg den lille teksten, det viser seg at denne bilen er bygget til en en-bil serie spesielt for de fra 10 til 16.

Høres deilig ut at man kan leke seg med noe som ser ordentlig ut og ikke bare disse harry gokartene. Og det sier litt om alt det underlige som skjer i Frankrike også, med en racingserie, lukkede ensetere, for ungene dine, før de er kommet opp i tenårene.

BRM
Og til sist hos BRM, som er en fransk klokkemaker med smarte ur og utadvendt markedsføring.

De sponser åpenbart en av bilene som går i noe som heter Lamera Cup – en såkalt lavpris-klasse som er alvorlig nok.

Bilene er produsert av Signatech, med samme standard og etter de samme FIA-krav som når de bygger formelbiler for Alpine.

Bred appell
Denne er en type unisex-bil – hytta er bygget slik at her finner du en like velegnet arbeidsplass enten du går i 150/50-klassen eller måler 2 meter og veier 100 kg.

Selv om du veier 100 kg burde dette gå ganske greit unna: 1600 kubikks Renault motor på 160 hester og like mange Nm. Motoren er en lystig fyr, helt opp til 7.300. Og girkassen, som du sender dine ordre til via manualer under rattet, er en 5-trinns klikk-klakk kasse.

263 cm akselavstand – bilen er ikke akkurat liten, og takket være mange eksotiske materialer som ikke høres direkte billige ut, har de presset vekten ned i under 500 kg.

Noen skritt på bilutstillingen i Paris, og vips – jeg fikk plutselig et tverrsnitt av den litt mindre kjente, men åpenbart meget omfattende, delen av fransk bilsport.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer