img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Nye Mercedes Vito er prøvekjørt
VAREBIL: Større valgfrihet, lavere driftskostnader og mer komfort er stikkordene for nye Vito.

BILBAO/VITORIA: Mercedes Vito har sitt navn fra produksjonsbyen – Vitoria i Spania. Det var nettopp der Mercedes valgte å legge lanseringen av sin nye mellomklassevarebil.

Fabrikken i Vitoria har fått en oppgradering i størrelsesordenen 190 millioner euro for å bygge nye Vito side om side med V-klassen. På gode dager skal fabrikkens 3.500 ansatte kunne sende 474 biler ut fra samlebåndet i døgnet. Tidlige Vito-modeller – demonstrasjonsbiler, testbiler og pressebiler, for eksempel – er allerede i produksjon, og salgsmodellene er rett rundt hjørnet.

De ansatte har til sammen gjennomgått 300.000 trening- og opplæringstimer for å forberede seg på en ny modell, og på fabrikken står det japanske ordet «Kaizen» på veggene.

Kaizen henviser blant annet til en mentalitet om konstant forbedring og effektiv logistikk – og Vitoria-fabrikken har for eksempel ikke delelager. Derfor står lastebilene «docket» til fabrikken og fungerer som midlertidig lager. Varene skal plukkes rett fra lastebilene – «just in time».

Kvalitetskontrollen har også fått seg et løft, mener Mercedes. Blant annet var hele frontpartiet (lykter, grill og støtfanger) levert som én ferdigenhet fra en underleverandør på den forrige Vitoen. Det er det slutt på. For å leve opp til Mercedes’ egne kvalitetskrav gjør de nå jobben selv. Forskjell i panelglipene på fronten kontra resten av bilen kan ikke tolereres, må vite.

Faktisk er Mercedes så sikre på kvaliteten at de i Norge flesker til med klassens heftigste garantiordning.

Hva med bilen?
Jo, nok om fabrikken, interessant nok som den er. Mercedes lover større valgfrihet på den nye modellen enn tidligere. Listen over drivlinjer, størrelser og utstyr er mer omfattende enn tidligere.

Ikke minst kan Mercedes nå tilby Vito med drift på forakselen alene. Dette er i kombinasjon med to 1,6-liters motorer – en 88-hester og en 114-hester. 1,6-literene kan kun kombineres med en seks-trinns manuell kasse, og motorene er et resultat av samarbeidsprosjektet Daimler har med Renault-Nissan.

Uten å ha kjørt 1,6-literene, er det vel ikke helt borte vekk å påstå at de er best egnet for bykjøring. Så fort de lastes opp med litt varer vil nok ytelsene bli heller spake. Minste motor bruker 18,9 sekunder til hundre uten last …

Klatrer man litt opp på stigen finner man en velkjent traver i Mercedes-sammenheng. 2,2-litersmotoren som brukes i alt fra A-klasse til S-klasse har også funnet veien under Vito-panseret. Svakeste 2,2-liter er 136-hesteren. Denne kan fort se ut til å bli bestselgeren i Norge.

Ikke bare har den langt bedre ytelser enn de mindre motorene, den har også lavere utslipp og forbruk. Med automatgirkasse snakker vi 154 gram CO2 per kilometer. 114-hesteren pøser ut 166 gram.

Motoren støyer overraskende lite, og i motorveicruising i norske makshastigheter er den knapt hørbar. Ved pådrag lar seg merke, selvsagt, men totalinntrykket er likevel godt.

Hva om jeg vil ha mer power?
Fortvil ikke. Lavt støynivå gjelder også de kraftigere utgavene. Det er akkurat samme motor, men med forskjellig effektuttak. I midten har vi en 163-hester og på toppen en 190-hester.

163-hesteren er ypperlig for de som kjører litt avstander, gjerne med litt last. Den drar sterkt og jevnt, og særlig sammen med automatkassen utgjør det en effektiv og solid drivlinje som burde passe de aller fleste formål.

190-hesteren er selvsagt enda sterkere, og vil kanskje være det beste valget for de som drar med seg alt for mye, men totalinntrykket av 2,2-litersutvalget gir en følelse av at 163-hesteren er Vitoens søte midtpunkt.

163-hesteren er egentlig gift med en 6-trinns manuell girkasse, men for drøyt 17.000 kroner ekstra er Mercedes villig til å slenge inn en automatkasse for deg. 190-hesteren er kun tilgjengelig sammen med automat.

Automatgirkassen er en syvtrinns momentomformer. Den girer mykt og effektivt, og gjør generelt lite ut av seg. «Girspaken» er som i personbilmodellene til Mercedes flyttet til en hendel på høyre siden av rattstammen – der de fleste andre biler har vinduspusserjustering. Dette er i god Mercedesstil samlet sammen med blinklyshendelen på venstre side.

Ikke alle er like overbevist om at det er en ideell løsning, men personlig syns jeg det fungerer vel så bra som «tradisjonell» plassering – om ikke bedre. Det eneste problemet er cruise control-hendelen, som er plassert for nærme blinklysstanga.

For deg som ikke er overbevist av drift på kun én aksling; vent til mars. Da er 4x4-versjonene klare. Firehjulsdrift blir tilvalg på alle 2,2-litersutgavene.

Hvordan er den å kjøre?
Bak rattet finner jeg med mitt 172 centimeter «lange» legeme godt til rette. Setene kan justeres i passelig monn, rattet likeså. Derimot er det ikke like enkelt for min lange co-pilot. Setet lar seg ikke justere langt nok bak, men det loves at Vito får en revidert skillevegg på norsk jord, som er bedre tilpasset lange vikingkropper.

Instrumenthuset er lettlest og enkelt. Med den store kjørecomputeren (ekstrautstyr) får man mye info, enkelt navigert med knapper på rattet. Som standard leveres Vito med et enkelt lydanlegg, med CD-spiller og Bluetooth-tilkobling. Navigasjon er ekstrautstyr, men løsningen er i bunn og grunn den vi kjenner fra forrige generasjon Mercedeser, og virker noe gammeldags – selv om funksjonaliteten er god. Skjermen er liten og har ikke den høyeste oppløsningen.

Dashbordet totalt virker robust og enkelt. Vi har kanskje blitt litt bortskjemt med det elegante dashbordet i V-klassen, og i den sammenligningen virker Vitoen litt passé. Men sett i et yrkesbruksperspektiv virker materialene, knappene og bryterne å kunne tåle mye juling. Det er kanskje det viktigste.

Det lave støynivået fra motorene matches av lav støy ellers i kupeen. Vei- og vindstøy er godt dempet, men et plutselig spansk regnskyll avslørte en veldig økning i støyen i regnvær.

I tillegg til den gode støydempingen bidrar et godt avdempet understell at kjøreopplevelsen er komfortabel. Med noen hundre kilo last i varerommet er bilen godt plantet på veien, både på motorvei og svingete lande- og byveier. Men selv med tilnærmet varerom virker bilen trygg og godt satt på veien. Tomt rom har med andre ord liten effekt på kjøreopplevelsen.

Hvor mye rusk og rask får jeg med meg?
Opp til 1.369 kilo, sier papirene. Men ta høyde for at norsk utstyrsvalg fort kan redusere  dette med både ett og to hundre kilo.

Nye Vito kan (med 2,2-litersmotorene) ta opptil 1.369 kilo nyttelast, og kommer i tre forskjellige lengdevarianter, to forskjellige akselavstander og fire vektklasser.

Lastelengder innvendig er fra 2433 millimeter til 2908 millimeter, og lasterom fra 5,5 kubikkmeter til 6,6 kubikkmeter.

FAKTA Mercedes-Benz Vito 116 (163 hk), 7-trinns automat, 6,0 m2 (mellomlang utgave, kort akselavstand)
Motor: 4-syl. diesel, 2.143 ccm, 120 kW (163 hk) v/3.800 o/min, 380 Nm v/1.400-2.400 o/min.
Mål: 514 x 193 x 189 cm (L/B/H), akselavstand 320 cm, varevolum 5,5-6,6 m3
Oppgitte vekter: Egenvekt m/f 2010 kg, tilhengervekt 2.500 kilo, nyttelast 1.369 kg.
Oppgitte ytelser: 0-100 km/t 10,8 sekunder, toppfart 196 km/t.
Oppgitt forbruk: 0,57 l/mil (blandet), 153 gram CO2/km
Pris fra: 318.063 kroner eks. mva. Se for øvrig priser i egen sak her.
Modell til Norge: Medio november

Nærmeste konkurrent(er): Mercedes legger ikke skjul på at Volkswagen Transporter er en veldig tøff konkurrent. Fleksibiliteten i drivlinjer og størrelser, kombinert med et flott interiør og mye utstyrsvalg gjør Transporter attraktiv for mange kunder som ønsker «litt ekstra» fra varebilen. Ikke rart den er bestselgeren. Selv med noen år på baken holder Transporter seg godt, men skal få solid konkurranse fra nye Vito.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer