Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Femte generasjon Subaru Outback viderefører merkets stolte tradisjoner i firehjulsdriftverden. Første generasjon kom allerede i 1994, og satte på mange måter standarden for lett oppjazzede stasjonsvogner med utenfor-allfarvei-ambisjoner. Volvo V70 Cross Country/XC70, Audi A6 Allroad og flere andre har kommet til, men Outback var kanskje trendsetteren i akkurat det segmentet. Den nye Outbacken kommer egentlig ikke til Norge før i månedsskiftet februar/mars 2015, men allerede nå har BilNorge fått ta en liten kikk på nykommeren. Som før kjører Subaru på begrenset antall utstyrsvarianter. For Outback er det enten Classic eller Sport Premium. Men Classic-versjonen er overhodet ikke utstyrsribbet. Standardutstyret inkluderer automatgir, navigasjon, DAB+, EyeSight (kamerabasert trafikkvarsling og anti-kollisjonssystem), automatisk klima med mer. Klatrer man opp på Sport Premium kan man glede seg over skinninteriør med elektrisk setejustering, større stereoanlegg og soltak. Uansett hvilken utstyrsgard man velger har interiøret fått en solid oppgradering. Oversiktlig og elegant, med langt bedre materialfinish enn tidligere. To motorer blir tilgjengelig. Den velkjente 2-liters bokserdieselen på 150 hester er lett tilpasset nye utslippskrav, men er ellers som før, mens en 2,5-liters bensinmotor på 175 hester er litt mer oppgradert. Begge leveres med automat som standard - en CVT-kasse med innlagte "trinn" for å kverke strikkfølelsen mange CVT-kasser har en lei tendens til å gi. Så lurer du kanskje på pris? Også her har Subaru gjort det enkelt; to priser, ferdig snakket. Classic-varianten vil koste 449.900 kroner, enten man vil ha diesel eller bensin. Til sammenligning er startprisen på en Volvo XC70 med automatgir drøyt 580.000. Den norske Subaru-importøren har et ønske om å selge 700 Outback neste år.
|