Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Pigg eller piggfritt? Vinterdekksesongen er bare en uke unna og det evige spørsmålet blant norske bilister dukker opp: Hva er best av piggdekk og piggfrie vinterdekk? Svaret er ikke entydig. |
||||||||||||||||
– Litt overfladisk sagt er piggdekk best på ekstreme føreforhold som våt is og hardpakket snø, mens piggfrie dekk har like gode kvaliteter som piggdekk på normalt snøføre. Piggfrie dekk er best hvis du ønsker deg dekk som er støysvake på bare veier. – Hva du bør velge avhenger av været, temperaturen og kjøreforholdene der du bor, sier Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian Dekk Norge. I Sør- og Midt-Norge kan man bruke piggdekk eller kjetting fra 1. november. I Nordland, Troms og Finnmark startet perioden 15. oktober. Piggdekk på isføre – Ved mellom minus fem og pluss fem grader varmes veien opp. Da legger det seg ofte is i veibanen. Ved slike temperaturer gir piggdekk best grep, sier Hauge. Piggfritt på snø og bare veier – På snøføre og på bare veier fungerer piggfrie dekk meget bra. I tillegg slipper man å betale piggdekkavgift som er vanlig i enkelte store byer, sier Hauge. Flere kjører piggfritt – Piggfrie vinterdekk har blitt veldig gode, men piggdekk er fortsatt det sikreste valget, da de gir best bremseegenskaper, fremkommelighet og er enklest å kontrollere ved skrens på bilen, sier Hauge. Store utslag i bremselengde – Forskjellen i bremselengde på is er størst når man sammenligner piggdekk med piggfrie dekk produsert for sentral-europeiske forhold. Da kan forskjellen være så mye som åtte billengder, sier Hauge. Forskjellen i bremselengde mellom piggdekk og piggfrie dekk blir mindre jo kaldere temperaturen er. Ved 10 minusgrader skiller du kun én billengde, i favør piggdekk.* Fyll ekstra luft ved kaldvær – Mange fyller luft når dekkene skiftes inne i et varmt verksted. Da er det lett å glemme at kaldt vær påvirker lufttrykket. Faller temperaturen 10 grader, faller lufttrykket 0,1 bar. For lavt lufttrykk gjør at bilen bruker mer bensin, slipper ut mer CO2 gasser og dekket slites raskere, sier Hauge. Ekspertenes tips er å fylle 0,2 bar mer enn bilfabrikantens standard anbefaling, dersom du fyller luft innendørs og vet du skal ut i kaldt vær. *Bremselengdetestene er gjort ved Nokian Tyres’ testsenter i Ivalo, Finland.
|