img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
For sjåfører i flytsonen
KJØRT: Volvo I-Shift Dual Clutch er teknologi som kan gjøre late sjåfører latere og gode sjåfører mer effektive.

E18 KR.SAND-OSLO: Jada, vi hadde kjøring av Volvos dobbeltkløtsj-system  i forrige utgave av YrkesBil. Men det var fra lansering i Spania, under perfekte forhold. «Med puter under armene», om vi kan si det sånn.

Derfor var det med stor interesse vi takket ja til å kjøre en lengre strekning i Norge med ekte vare. Testbilen er en norskspesifisert, treakslet FH 540 med 18.000 km på telleverket og lastet til 50 tonn. (Bilen har gått i Volvos karavane i høst).

Perfekte forhold
Dagen starter med kaffeprat på Trucknor Kristiansand. Henry Tranberg, sjefen der i sør, hadde artig og tidsriktig nok plukket fram porselensservice med Volvo og Renault på. Men koppene er ikke nye, nei. De er sirlig oppbevart siden sist vi så denne konstellasjonen tilbake i 1987 eller noe slik!

Veisystemet fra Mjåvann og gjennom Kristiansand er imidlertid kraftig opprustet siden 80-tallet. Vi flyter gjennom byens tunneler uten engang å tenke på trafikklys. Et par rundkjøringer er alt, intet som setter dobbeltklutsjen på prøve. Med en blek høstsol i ryggen feier vi nordover på tørr asfalt. Vi koser oss med sømløse skift mellom 10.-11.-12.-11.-10.de, men dem har vi alt opplevd i Spania.

Store deler av E18 sør er egentlig blitt for fin. Heldigvis finnes fortsatt noen små kneiker og krøn rundt Fianesvingen og Tvedestrand. Dette er topografi som favoriserer kjentmannskap og utrulling. Og med vanlig fartsholder, uten I-See, er det her dagens første Dual Clutch-fordel viser seg: Lynkjapp nedgiring veier faktisk nesten opp for fartsholderens manglende planlegging inn i kneikene.

Eller utligner for ukonsentrert latmannskjøring, om du vil.

Brokelandsheia
Men for å finne flere fordeler, måtte vi av fra E18. Og desto flere rundkjøringer (vi gjorde litt ekstra stas på dem på Brokelandsheia), svinger og stopp-start, desto mer begeistret ble jeg.

I-Shift-kassen til Volvo har i utgangspunktet tre gir, som er delt i to ved høy og lav range, og deretter delt i to igjen med splitt. Totalt 12 gir. Dual Clutch-løsningen fungerer for alle skiftene unntatt mellom høy og lav, altså fra 6. til 7 (årsaken er at det hadde krevd en mer plasskrevende konstruksjon å løse dette også).

Men i denne sammenhengen er 6. til 7.de-giringen faktisk en fordel! Det minner oss hvordan et tradisjonelt girskift føles i sammenlikning. Som sirup! Spesielt om du starter i en bratt kneik. Da får du svipp-svipp-svipp-svipp-svipp – bahhh… (gjesp). Før kassen svipper lynkjapt videre oppover.

Giringsstrategi

Programvaren i girkassen sørger imidlertid for at det gires på tradisjonell måte også når det er «mest hensiktsmessig». Som ved igangsetting på flatmark. Den tar da to eller flere trinn av gangen, men med nevnte forsinkelse.

Kanskje – understreker kanskje – er dette mest drivstoffvennlig. Men det er også synd, for det ødelegger litt av racerbilfeelingen med girkassen. Og med tanke på hvor kjapt den skifter i DSG-modus, tviler jeg på at overnevnte girstrategi sparer noe særlig i det hele tatt.

Nå vi jeg også tro at etter som man venner seg til systemet, vil smarte sjåfører langt på vei kunne manipulere girkassen til å gire slik man foretrekker.

Tveegget sverd

Men etter en artig dag på veien er det fortsatt ikke helt rett frem å konkludere rundt Dual Clutch. At det er et komfortsystem som gjør hverdagen enklere for alle er riktignok hevet over enhver tvil. Men er det verd sine 37.000 kroner? Mitt svar er ja, under følgende forutsetninger:

Jeg tror en god sjåfør svært fort vil utnytte systemet til både egen og bileiers fordeler. Hun kan antagelig spare noe drivstoff og bremser. Hun vil garantert skåne både bilen, lasten og seg selv fra rykk og napp og bli mindre sliten. Systemet har dessuten potensial til å redusere kjettingbruk på glatt vei. Det kan i gitte situasjoner spare MYE tid.

På den annens side kan en uinspirerte/ukonsentrert/mindre talentfull sjåfør fort bruke opp alle systemets egenskaper til det motsatte: At man akser fortere, planlegger dårligere, får flere harde bremsinger og venter alt for lenge med kjetting. Et moment er selvsagt også risikoen ved å investere tidlig i ny teknologi.

****

Bakgrunn & fakta
Volvos Dual Clutch debuterte offentlig for to år siden, da med I-Torque-konseptet. Det tok imidlertid også nesten to år før det kom på veien, men nå har Volvo likevel fått et skikkelig forsprang på konkurrentene. Ingen av de andre store har så langt kastet seg på trenden. Som vi har skrevet tidligere har imidlertid ZF en slik kasse i ermet også, så det er nok kun snakk om tid. Den opprinnelige Volvo-ideen med en spesifikk motor og maks fokus på drivstofføkonomi er imidlertid forlatt. I dag markedsføres Dual Clutch under merkelappen «premium komfortutstyr», uten at Volvo hevder at det gir besparelser.
Men kan det stemme? Vår interesse for systemet har fra starten av ligget nettopp i teknologiens potensial til å hente ut de åpenbare gevinstene som ligger i at man kan gire uten kraftavbrudd.

* I-Shift med Dual Clutch er foreløpig kun tilgjengelig på Volvos 13-liter i 460, 500 og 540 hk-versjonene. Dagens system tåler inntil 2.800 newtonmeter, og har maks tillatt vogntogvekt på 60 tonn.

* Pristillegget er 37.000 kroner. Volvo oppgir ingen drivstoffbesparelse ved systemet, men markedsfører det som et komfortsystem som også kan ha fordeler ved vanskelig fremkommelighet og frakt av følsomt gods. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer