Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
INDRE TROMS: Bildelgrossisten Hellanor har sin lengste distribusjonsrute ut fra Tromsø. Tre til fire ganger i uka handler kjøres runden på over 400 km. Den tar normalt syv timer Og når deler og rekvisita skal distribueres til bilforhandlere og verksteder i Indre Troms, er firehjulsdrift en dyd av nødvendighet. Det er ikke sjelden at alle fire årstider gir seg til kjenne på en og samme tur. Fornøyd bileier Fredrik Krohn kjører ruta med en tre år gammel Mercedes Vito med firehjulsdrift og automatgir. Den er nå kjørt 120.000 km, men den går såpass fint at Hellanor har forlenget leasingperioden for bilen. - Problemløse begge to, sier regionsjef Bjørn-Tore Haugan på Tromsø-kontoret til Hellanor om de to Vitoene de har til distribusjon av deler og rekvisita. Begge bilene er levert av Teknisk Bureau i Tromsø. - Vi må ha biler for alle vær- og føreforhold, sier han om valget av 4x4. - Alt er sikkert OK når det er sol og medvind, men her i nord er det mange dager med det motsatte. Den lange ruta Fredrik Krohn starter normalt på kjøreruta kl 08.30. Da har han selv først plukket delene kundene skal ha. Bilen lastes heldigvis inne på lageret, hvor det er tørt og godt. - Kundene vet at jeg drar fra Tromsø halv ni, utdyper han. - Derfor er det ikke sjelden det kommer telefoner rett før jeg skal dra fra kunder som bare må ha noen ekstra deler. Da finner jeg dem fram og tar de med meg. I bilen laster han opp tunge oljefat og små brytere. Alt er på plass når turen går fra Tromsø og først til et bobilfirma som må ha flere startbatterier og deretter videre til små og store kunder. De drøye 400 kilometerne fordeles på en blanding av E6 og mye lokale veier. Verkstedene ligger ikke akkurat langs hovedveiene. Når YrkesBil er med på turen i oktober ligger det snø i veikanten, og på bilen er det alt montert Nokian piggdekk. - Mang en dag har jeg opplevd de fire årtider med alt fra bare veier, til snø og is og ikke minst masse vind, sier han. Da er det en fornøyelse å sitte i en varm og god varebil med firehjulsdrift og automat. Det er en strålende arbeidsplass og leveransene går lettere. Ingen tid til sommel Kundene vet også nesten på sekundet når han kommer. Han leverer små og store pakker og kasser. Et filter her og en katalysator der. Ekstralykter, bremseklosser, støtdempere og dekk – alt er like viktig. Når kassen med deler leveres, kommer det mekanikere for å hente akkurat det der trenger for å bli ferdig med en bil. Distribusjonsbilen er alle avhengig av. - Om noen må ha varene tidligere fikser jeg det også, sier han. Det har skjedd mer enn en gang at jeg har startet på kjøreruten før kl 05.00 om et verksted må av forskjellige grunner ha varene tidligere. Dessuten yter han utvidet service. Når et verksted ønsker å levere en girkasse til et spesialverksted i Tromsø tar han det med seg. Og henter det når det er ferdig. Og skulle noen trenge dekk, er det som regel plass også til det i varerommet. Egentlig kokk Fredrik Krohn viser seg å være en strålende sjåfør. Kjører forsiktig og effektivt. Egentlig er han kokk, men ble lei av matos og kveldsvakter. Nå trives han som sjåfør. - Jeg kjører jo med reklame på bilen, og da må man kjøre representativt, sier han. Lunsjen tar han først når alle kundene har fått sine varer. Og lunsjen er mat fra bensinstasjon supplert med påfyll i kaffekruset. På veiene er det tett med lastebiler og vogntog fra mange land. Og utrolig mange bobiler, selv i oktober. - Alt går fint så lenge det ikke blir for mye is og snø, sier Fredrik. Men det har hent at snødrevet brått har gjort det umulig å se en meter, og jeg har måttet sitte i bilen i flere timer og vente på sikt til å kunne kjøre videre. Slik er sommerforholdene i nord. Nå kommer vinteren.
|