img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Helt A4 for deg og meg
BRUKTBIL: Audi A4 er en bil som mange oppfatter som nettopp A4 – helt midt på treet når man vurderer kombinasjonen plass, pris, status og pålitelighet. Vi ser her nærmere på A4 Avant fra 2008, en modell som innebar en ny generasjon av Audis bestselger.

Først publisert i Bil 6-2014.

Audi A4 er en bil som lokker til seg kunder som søker seg mot premiumsegmentet – det vil si en smule status – uten at den er for prangende og «breial». Samtidig er det en bil som appellerer til fornuften, fordi den byr på en fin kombinasjon av plass, komfort og pålitelighet. Her snakker vi med andre ord om en real bruksbil fremfor ren luksus.

Det ligger et stort utvalg av brukte A4 til salgs på nettet. I skrivende stund ligger det for eksempel 237 Audi A4 bare på BilNorge, og dette er biler som står hos merkeforhandlere. De fleste av disse er til salgs i Oslo, Akershus og Østfold. Det står flere 2008-modelller hos forhandlerne til priser i underkant av 200.000 kroner.

Bredt utvalg
Det største utvalget av Audi A4 i privatsalg finner vi på finn.no, og i øyeblikket finner vi 574 biler fordelt over hele landet. 

Prisene varierer mye, avhengig av kjørelengde og kilometerstand – og selvfølgelig ikke minst avhengig av motor og utstyrsnivå. På aller laveste hylle finner vi en 1998-modell sedan som har gått 360.000 kilometer. Prisen er 26.500 kroner. I motsatt ende av skalaen finner vi 2013- og 2014-modeller hvor prisene ligger godt over 600.000 kroner.

Et representativt eksempel på en bil midt på treet, er en 2004-modell Avant som har 66.750 kilometer på tellerverket. Prisen er 99.000 kroner. Forklaringen på den gunstige prisen er å finne i en forholdsvis beskjeden motor, 1,6-liter bensin med 102 hester. De aller fleste ønsker seg nok noe mer krefter når de velger en bil på dette nivået.

Imponerende finish
Sammenlignet med sin forgjenger tok den nye Audi A4 minst ett steg oppover på statusstigen da den ble lansert i 2008. Den ble tilført elementer fra både A5 og A6, noe som blant annet viser seg i førermiljøet. Vi har sagt det nærmest til det kjedsommelige opp gjennom årene: Førermiljøet i Audis modeller er nær opp til det fullkomne. Dette gjelder så vel oversikt og ergonomi som komfort. 

I sterkere grad enn i forgjengeren er førerplassen bygget «rundt» sjåføren. Komforten understrekes av god lårstøtte og ypperlig sidestøtte i ryggen. Er bilen utstyrt med sportspakke, har de rikelige reguleringsmulighetene på førersetet fått følge av en tidligere BMW-spesialitet: Sitteputeforlenger, som er ren luksus for de langbeinte blant oss. En imponerende finish med tilhørende kvalitetsfølelse bygger oppunder det positive inntrykket av førermiljøet. 

Snau benplass bak
2008-utgaven av A4 har en akselavstand som bare er 3,5 cm kortere enn på storebror A6. Dermed skulle vi tro at det ville bli et hav av plass også i baksetet, men det er ikke tilfellet, for akkurat benplassen i baksetet er så beskjeden at den må kalles en av de svakere sider ved A4. 

Den nye konstruksjonen gir bedre vektfordeling, og dermed er det meget fin balanse i bilen som bidrar til imponerende kjøreegenskaper. En presis styring bidrar til at det er en fryd å kuske bilen på svingete og kuperte veier, kjøreopplevelsen er rett og slett gedigen. 

Audis ingeniører har funnet et fint kompromiss mellom det komfortable og det sportslige når det gjelder fjæringsoppsettet. Det er bare på rufsete asfalt og vaskebrett at vi likevel tenker tanken at kjøregenskapene har hatt førsteprioritet fremfor komfort.

Common rail
Under panseret finner vi en annen av de viktige nyhetene på 2008-årgangen, for den firesylindrede TDI-motoren i A4 representerer Audis farvel med pumpedyseteknikken. Nå er det common rail-prinsippet som gjelder også her. I tillegg til at motoren er meget stillegående, selv til dieselmotor å være, jobber den meget harmonisk sammen med girkassen. 

Apropos gir, avhengig av motorvariant kom A4 i utgangspunktet med enten manuelt gir, multitronic eller tiptronic ved lanseringen i 2008. Senere kom også dobbeltclutchsystemet S-tronic i kombinasjon med de største motorene. 

Den firesylindrede TDI-motoren har vi tidligere gitt mye skryt når den er kombinert med manuell, sekstrinns girkasse. Denne gang er den koblet sammen med multitronic-gir, og denne CVT-lignende girkassen krever litt annen kjørestil. Det skjer nemlig lite før turtallet er oppe på 2500 o/min., noe som oppleves som treg reaksjon hvis du er vant til normale automatkasser.   

Drive select
I basisversjon er det ikke mer enn det høyst nødvendige av utstyr som er inkludert, mens du må plusse på ganske mange tusenlapper for å komme opp på et nivå som de fleste kundene ønsker når de kjøper en premiumbil. 

På den meget rikholdige listen over ekstrautstyr finner vi blant annet Audi drive select, systemet som gjør det mulig å endre bilens karakter ved et trykk på en knapp. Tre valgmuligheter er forhåndsinnstilt: Comfort, Dynamic og Auto. Tilsynelatende er prisen på Drive select meget gunstig, nemlig 3540 kroner i 2008, men den må kombineres med enten dynamisk styring (11.810 kroner) eller demperregulering (12.990 kroner). På biler med navigasjonssystem (28.810 kroner) finnes også et fjerde valg, Individual. Her kan du for eksempel stille inn motorkarakteristikken på komfort, men dempingen får et mer fast og dynamisk preg.

Lite feil
Audi A4 er en bil som generelt ligger lavt når det gjelder feil. Dekra, den tyske organisasjonen for biltilsyn, har kåret Audi A4 til bilen med færrest feil både i 2011 og 2012. På den annen side betyr ikke det at Audi A4 er den billigste bilen å eie. Alt i alt ligger den over gjennomsnittet når det gjelder service- og reparasjonskostnader.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer