img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Strengere EU-kontroll
Fra og med årsskiftet var det meningen at EU-kontrollen skulle bli mye mer omfattende enn tidligere. Men endringen er foreløpig lagt på is frem til sommeren.

Først publisert i Bil 7-2014.

Alle som eier en bil som er fire år eller eldre har hatt eller må ha bilen sin på EU-kontroll, eller PKK (Periodisk Kjøretøy Kontroll) som det heter på fagspråket. Vanlige person- og varebiler skal kontrolleres hvert annet år, og første gang når bilen er fire år. Eiere av større biler med totalvekt over 3,5 tonn må fremstille bilen sin for kontroll en gang årlig.

Overprøving
I dag er regelverket slik at hvis du fremstiller din bil for kontroll på et verksted, og den får mangellapp for ting som må utbedres, har du to valg. Du kan gjøre som de fleste; velge å få utbedret feilene der og da, og dermed få bilen godkjent.

Det andre alternativet er å ta med bilen til et annet verksted, eventuelt for «å håpe» at de vil godkjenne den, og dermed sette mangellappen fra det første verkstedet til side.

En EU-kontroll har alltid en betydelig grad av skjønnsmessig vurdering i seg. Riktignok arbeider Vegdirektoratet for å minimere graden av personlig vurdering, men det vil alltid være noen punkter som enkelte verksteder/mekanikere synes er ok, mens andre mener at delen eller komponenten er så slitt/dårlig at den må skiftes.

Når bilen blir tatt inn på verkstedet for EU-kontroll må verkstedet følge et bestemt kontrollskjema, og det er et betydelig antall punkter som skal kontrolleres. Kontrollen blir deretter sendt via et datasystem til Vegdirektoratet, hvor bilen enten er godkjent, eller underkjent. I sistnevnte tilfelle får bileieren en måned på seg til å utbedre feilen, hvis ikke må skiltene leveres inn eller bilen blir begjært avskiltet.

Det finnes i dag fem ulike datasystemer som bilverkstedene bruker når de skal innrapportere en EU-kontroll til Vegdirektoratet. I dag er det slik at hvis du leverer bilen din til verksted A, og bilen blir underkjent, vil verksted A rapportere dette inn til Vegdirektoratet og du har en måned på deg for å få bilen godkjent. Det kan skje enten hos verksted A, eller du kan få utbedret feilen hos et annet verksted, som så sender inn elektronisk melding til direktoratet om at bilen nå er godkjent. 

Ny praksis
Hvis du som bileier har fått underkjent bilen din hos verksted A, men bestiller en ny kontroll hos verksted B, kan du selvsagt håpe at sistnevnte verksted ikke finner de samme feilene, eller foretar en noe annen vurdering enn A, og dermed godkjenner bilen. Hvis verksted B bruker et annet datasystem enn verksted A, kan ikke B se at bilen er underkjent i den første kontrollen hos A.

Med de nye reglene blir det slutt på denne praksisen. Heretter stiller Vegdirektoratet absolutt krav om at det er den første EU-kontrollen som gjelder. Det betyr at hvis bilen din blir underkjent når du leverer den til verksted A, er det denne kontrollen som gjelder. Da kan ikke verksted B gjøre noe annet enn å utbedre de feilene verksted A har funnet, og deretter innrapportere til Vegdirektoratet at bilen nå er godkjent.

Da EU-kontroll for personbiler ble innført på siste halvdel av 1990-tallet, var forbrukermyndighetene veldig opptatt av at bileierne skulle ha mulighet til å «overprøve» en kontroll tatt av verksted A ved å fremstille bilen for en ny kontroll ved verksted B. Det er denne muligheten det nå blir slutt på ved innføringen av nytt regelverk. 

Strengere kontroll
Helt frem til årsskiftet 2013/2014 ble EU-kontrollen utført etter samme kontrollskjema som man opprinnelig laget da kontrollen ble innført på siste halvdel av 1990-tallet. Alle som har fulgt med på den tekniske utviklingen av biler gjennom de siste 15 årene vet at moderne biler har mye mer utstyr enn det som var vanlig på biler produsert på 1990-tallet eller før.

Nå er kontrollen mer tilpasset biler med moderne elektroniske hjelpemidler, og mer skal det bli. Samtidig arbeides det med å gjøre de skjønnsmessige vurderingene så små som mulig. Et eksempel på en skjønnsmessig vurdering er hvorvidt bremseklossene eller skivene er så slitte at de bør skiftes, eller om de kanskje holder noen 1000-talls kilometer til.

EU-kontrollen av biler i Norge er en konsekvens av vår tilknytning til EU gjennom EØS-avtalen. Den kontrollen vi har i Norge er kun minimum av hva EU krever.

Eksempelvis er en EU-kontroll mye strengere i Sverige. Der skal personbiler kontrolleres første gang når de er tre år, og hvert år etter at de er fem år gamle. I Sverige er det også kontroll av alle typer tilhengere og campingvogner, mopeder og motorsykler. Kort sagt så må alle registreringspliktige kjøretøyer og hengere fremstilles for kontroll i Sverige. 

Flere kjøretøygrupper
I Norge var det ganske nylig en debatt om man burde innføre strengere kontroll av biler, og inkludere flere kjøretøygrupper i kontrollen. Et av de mest kontroversielle spørsmålene var om man burde inkludere mopeder og motorsykler i kontrollene, men etter mye frem og tilbake ble konklusjonen at det ikke var samfunnsøkonomisk forsvarlig.

En EU-kontroll er i første rekke en kontroll av kjøretøyets tekniske tilstand med henblikk på sikkerhet og miljø. Når det gjelder mopeder og motorsykler fant man ut at det kun var to prosent av alle ulykkene med tohjulinger som kunne tilskrives teknisk svikt ved kjøretøyene.

Det var også en debatt om man skulle innføre kontroll av alle typer tilhengere under 3,5 tonn totalvekt, men dette ble det ikke noe av.

De eneste kjøretøyene som i Norge nå skal bli gjenstand for EU-kontroll som ikke har vært det tidligere, er «hurtiggående» traktorer. Det betyr traktorer som har «en konstruktiv hastighet» over 40 kilometer i timen og som brukes i ervervsmessig sammenheng.

En stund lå det an til at biler som passerte 30 år skulle fritas for EU-kontrollen, men det ser det ikke ut til å bli noe av. I dag er det kun biler som er produsert før 1960 som er fritatt for kontroll, og slik har det vært helt siden EU-kontrollen ble innført.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer