Først publisert i Bil 11-2014.
Nissanen med det pussige navnet ble en reddende engel for Nissan. Et trist og grått modellutvalg i Primera og Almera fristet ikke mange, og et eller annet sted i Nissan-kontorene ble det gjort en avgjørelse som snudde opp ned på alt. De innså at de måtte snu på alt, og la alle eggene i et bagasjerom – det 410 liter store bagasjerommet til Qashqai.
Det skulle vise seg å være en genistrek. Produksjonen gikk over all forventning, og den har solgt i over 1,24 millioner eksemplarer i Europa alene. Den europeiske modellen ble bygget i England, og var med på å gjøre Nissans Sunderland-fabrikk den mest-produserende enkeltfabrikken i britisk bilhistorie, med over 400.000 biler i året.
Nøyaktig hvorfor enkelte modeller plutselig slår slik an er ikke alltid like lett å forstå, hva skulle vel folk med en kombikupé på stylter? Men slo an gjorde den, og nå ligger det plenty å velge mellom på bruktmarkedet.
Mye å velge i
Det første en potensiell Qashqai-kunde må ta stilling til, er antall seter. Bilen kom nemlig i to utgaver, den vanlige med plass til fem, og en +2-modell med plass til syv. De bakerste setene er riktignok for barneseter å regne, så å kalle det en 5+2-seter er nok veldig riktig.
Det neste på listen er firehjulsdrift. Dette var absolutt ikke standard på Qashqai – som strengt tatt først og fremst er en Golf-konkurrent enn det er en offroader. I beste fall kan den kalles «soft-roader». Riktignok har den bakkeklaring som Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander, men sku ikke hunden på hårene.
Selv i firehjulsdriftlandet Norge er de fleste Qashqai front-trekkere. For å få en bil som trekker på alle fire kan du ikke nøye deg med minste motor. Både på diesel- og bensin-fronten er det flere valgmuligheter: 1,5-, 1,6- og 2-liters diesel, eller 1,6- og 2-liters bensinmotor. Ønsker du drift på alle fire hjul er 1,5 diesel og 1,6 bensin utelukket. Automatgir er tilgjengelig i kombinasjon med firehjulsdrift.
1,5-litersmotoren har 106 hestekrefter, og utmerker seg spesielt med sin stille gange. Men om du ønsker litt mer futt, er nok 1,6-literen som kom i 2012 det beste valget. 130 hester, kurante forbrukstall og mulighet for firehjulsdrift er en oppskrift på suksess i Norge.
Kurant kvalitet
Qashqai har i følge Dekra helt gjennomsnittlig kvalitet – men utmerker seg på god kvalitet på karosseri og interiør. Ved prøvekjøring bør du lytte etter dunkelyder i understellet. Det kan nemlig tyde på at hjullagrene til støtdemperne bør byttes. Bremsene bør også få en ekstra kikk.
Dekra melder også om enkelte problemer med lyktene – nærlysene spesielt.
Undersøk også om bilen har vært mye kortkjørt. Dette gjelder dieselutgavene spesielt, siden partikkelfiltrene fort kan tette seg ved mye småkjøring.
Nissan Qashqai+2 1.6 dCi 4WD Motor: | 4-syl. turbodiesel, 1598 ccm. |
Effekt: | 96 kW (130 hk) v/4000 o/min. 320 Nm v/1750 o/min. |
L/B/H i cm: | 433/178/165. |
Akselavstand: | 276,5 cm. |
Egenvekt: | 1640 kg. |
Bagasjerom: | 550 liter. |
Aks. 0-100 km/t: | 11,6 sek. |
Toppfart: | 190 km/t. |
Snittforbruk: | 0,57 l/mil. |
CO2: | 149 g/km. |
DETTE SKREV VI...
«Ingen skal beskylde Nissan for å kopiere andre når de nå lanserer Qashqai. Bilen er designet, utviklet og produseres i England. Selv Japan skal få bilene fra Sunderland. Nissan innrømmer åpent at de i bilsammenheng er lilleputter og dermed kan de gjøre ting annerledes. Qashqai er da også blitt en bil det ikke er lett å sette i bås. Bilen er letthåndterlig i tett bytrafikk, og man behøver ikke skammel for å komme inn eller ut av bilen. Ei heller plass som for en leddbuss når man skal lukeparkere. Mindre praktisk er det at bakluken i fullt åpen posisjon ikke tillater at en person på 1,80 meter kan stå oppreist.»
Bil 2/3 2007
«Endelig er Qashqai på plass med en dieselmotor som gjør den mer tilgjengelig med firehjulsdrift. Tidligere har det ikke vært andre alternativer enn 2,0-liter med 150 hk hvis man ville ha kombinasjonen dieselmotor og firehjulsdrift, en motor av langt fra fersk Renault-opprinnelse. Med 130 hester på stallen, istedenfor 150, reduseres prisen med 90.000 kroner – noe som både skyldes lavere effektavgift og at storebror er kombinert med automatgir. Dette går ikke på bekostning av trekkevnen, for begge motorene har et dreiemoment på solide 320 Nm. Den manuelle 1,6-literen bruker også nøyaktig samme tid fra null til hundre som 2,0-literen med automat.»
BilNorge 19.03.2012