img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Kjøreglad familiebil
BRUKTBIL: Mazda6 er kanskje en noe undervurdert familiebil. Pen design og gode kjøreegenskaper er stikkord for japaneren.

Først publisert i Bil 12-2014.

Dagens Mazda6 er en knallbil. Pen å se på, god å kjøre og veldig gunstig priset. Men det betyr ikke at forrige generasjon ikke er noe å ta en kikk på.

Første generasjon Mazda6 var på mange måter starten på en liten revolusjon hos den Hiroshima-baserte bilprodusenten. Borte var de tresifrede modelltallene, og inn kom friskt utseende og matchende kjøreegenskaper.

Generasjon to videreførte det beste fra forgjengeren, men løftet seg også mange hakk på en del områder. Mazda6 holder seg derfor godt den dag i dag.

Valgmuligheter
Andre generasjon Mazda6 ble lansert i 2007, og i starten var det fire motorer å velge mellom: En dieselmotor på 140 hestekrefter, og tre bensinmotorer fra 120 til 168 hestekrefter.

Ikke lenge etterpå ble utvalget utvidet, og dieselmotorer kunne fås fra 125 til 185 hestekrefter – med en 163-hester midt mellom. Disse motorene erstattet 2-literen på 140 hestekrefter, og har et slagvolum på 2,2 liter.

De aller fleste bilene på bruktmarkedet i dag er den med lavest effektuttak. 125-hesteren ble senere oppgradert til 129 hestekrefter.

Denne ble i sin tid beskrevet som tilstrekkelig, også sammenlignet med den største utgaven. «Etter å ha kjørt begge versjonene under introduksjonen, er konklusjonen at du nok har spesielle trekkbehov eller andre preferanser om du mener at de ekstra hestekreftene og 60 Nm er verdt prisforskjellen på rundt 90.000 kroner» skrev BilNorge i 2010.

Automat og diesel er det derimot verre med, da er det bensin som gjelder. Firehjulsdrift har aldri vært aktuelt på Mazda6 i Europa.

Mazda6 kom i tre fasonger; sedan, kombikupé og stasjonsvogn. I Norge er naturlig nok ikke sedanen og kombikupeen storselgere, det er stasjonsvogn det har gått aller mest i.

Utstyrsmessig kan Mazda6 skilte med diverse snacks. Ting som blindsonevarsler, svingbare xenonlys, cruise control, antispinn og stabilitetskontroll, parkeringssensorer, skinnseter og navigasjon var tilgjengelig. Musikkanlegg fra Bose, to-soners klimaanlegg og hengerfeste er også ting det kan være verdt å merke seg.

På interiørfronten var riktignok ikke 6eren noen trendsetter. Dashbordlayouten er enkel og oversiktlig, men ikke veldig spennende. Materialkvaliteten kom seg med en facelift, men var likevel ikke klasseledende.

Teknisk kvalitet
Det tyske kontrollselskapet Dekra kan melde om en bil som er som snittet eller bedre enn sine konkurrenter. Understell, styring, motor og drivverk får tommel opp fra Dekra, og er betydelig bedre enn gjennomsnittet. Karosseri og interiør er også noe bedre enn snittet, mens bremser og elektronikk er på par med konkurrentene.

Dekra tipser eventuelle kjøpere om at bremsene bør kikkes grundig på, at alle lysene (inkludert parklys og skiltlys) fungerer og at ingen varsellamper for airbag eller dekktrykk lyser i instrumentpanelet.

På dieselbiler er det ekstra viktig å sjekke at oljen ser bra ut. Tett dieselpartikkelfilter kan føre til problemer i oljesumpen, som igjen kan gi skader på motoren. Det er særlig mye bykjøring som fører til tett partikkelfilter.

Mazda6 2.2 DE 129 hk

Motor:

4-syl. turbodiesel, 2184 ccm.

Effekt:

95 kW (129 hk) v/3500 o/min. 
310 Nm v/1800-2600 o/min.

L/B/H i cm:

470/180/149. 

Akselavstand:

272,5 cm. 

Egenvekt:

1565 kg. 

Bagasjerom:

519-1751 liter.

Aks. 0-100 km/t:

10,9 sek. 

Toppfart:

193 km/t.

Snittforbruk:

0,52 l/mil. 

CO2:

139 g/km. 


DETTE SKREV VI...

Designlinjene i nye Mazda6 oppleves som de står godt til bilens personlighet. Man har lagt stor vekt på å skape en bil som lever opp til de fine kjøreegenskapene som finnes i dagens Mazda 6, samtidig som man har ønsket å bringe inn en smule mer komfort for de som velger denne bilen. BilNorge kjørte bilen på en litt trang og svingete bane utenfor Budapest, og fikk bekreftet at dette fortsatt er en bil som appellerer til de som liker sportsligheten som Mazda har stått for.

BilNorge 19.10.2007

(Duell mot Hyundai i40)

Mazda6 har ryddig, enkelt og oversiktlig førermiljø, men med et visst plastpreg samtidig som man ikke rekker frem til alle brytere og knapper uten å bøye seg frem. Begge bilene har noe korte sitteputer, men det er bedre sidestøtte i ryggen på Mazdas delskinnseter enn i Hyundais skinnseter. Mazda har mer tradisjonell utforming av dashbord og midtkonsoll enn i40, kall det gjerne mer traust. Mazda6 fremstår i vår test som en helstøpt bil, med jevn og god score i de fleste disipliner. Sånn sett kan vi si at den har et ufortjent lavt salgsvolum her hjemme.

Bil 12 2011


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer