Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 7-2014. Bak ligger naturligvis kampen om å være størst på premiumbiler både i USA og hele verden. Til nå har BMWs 3-serie ledet denne innbitte konkurransen. Bilen var i tillegg den niende mest kjøpte i EU i fjor og eneste premiumbil på ti-på-topp-listen. Å sammenligne Mercedes må i oppstarten ta til takke med sedan og bensinmotor. Men utover i året fylles det på med dieselmotorer, stasjonsvogn og firehjulstrekk også i C-Klassen. Testen ble på alle måter en vurdering av smak og behag. For kundene blir det gjerne en vurdering av hvilke behov som skal dekkes. Men noen fellesnevnere har de to: Begge bygges rundt føreren, byr på tysk orden på dashbordet og høy brukervennlighet på funksjoner inne i bilen. Mercedes C-Klasse og BMWs 3-serie er biler du gjerne vil ha, men ikke må ha. De er i tillegg forholdsvis store, men med relativt dårlig plassutnyttelse. Grunnprisen skremmer ingen, men når nødvendig og attraktivt utstyr plusses på, betales det forholdsvis friskt for merkevaren. Testbilene er gode eksempler på det siste. Prisen på C180 starter på 360.000 kroner, mens testbilen – fortsatt med samme 1,6-liters motor på 156 hk – koster nesten 300.000 kroner mer. Den noe mer spartansk utstyrte 320d la «bare» på seg rundt 210.000 kroner til 595.000 kroner. I tillegg kommer rundt 10.000 i leveringskostnader for begge. Å kjøre BMWs kombinasjon av 2,0 liter/163 hk dieselmotor og åtte trinns automatgirkasse er blant de beste i verden. Her er bare å pøse på med krefter både til akselerasjon og til å trekke tunge lass.
|