Først publisert i Bil 12-2014.
Vi hører jevnlig at konkurransen tvinger produsentene til å bygge mer like biler. I det store bildet skulle det bety at innenfor samme kategori spiller merkevalget mindre rolle.
Vår test av tre kompakte SUV-er viser heldigvis at så enkelt er det ikke. Månedens tre test-SUV-er trekker alle i hver sin retning og ingen av dem dekker alles behov fullt ut.
Men først litt fakta: Kia Sportage, Mazda CX-5 og Nissan X-Trail er alle populære SUV-er og priset for å passe lommeboken til folk flest. I denne klassen velger de fleste dieselmotor og mange satser på firehjulsdrift.
Gå en runde ekstra
Står valget mellom oppgradert Kia Sportage, helt nye Nissan X-Trail og bestselgeren gjennom flere år, Mazda CX-5, kan det hende du skal spandere på deg noen ekstra runder ute på landeveien, og ikke bare ta den enkle (og ofte vanligste) varianten rundt bilene inne i utstillingslokalet.
Er eksempelvis firehjulstrekk viktigst, har Mazda draget på kundene (95 prosent som velger CX-5 sier ja til 4x4). Av Nissan X-Trails kunder sier så langt 73 prosent ja til 4x4, mens kun 32 prosent av Kia Sportage-kjøperne bryr seg om drift på alle hjul.
Selv om så godt som alle bilmodeller nå leveres med fem års garanti, vil et garantert problemfritt bilhold være ekstra viktig for noen. I så måte blir det vanskelig å komme utenom Kia Sportage. Kia er nå eneste bilmerke med forbrenningsmotor som yter sju års garanti etter at halvbroren Hyundai gikk fra sju til fem år.
Sju seter
Så vil det alltid være noen som har bruk for et par ekstra seter. Her har Mazda og Kia lite å tilby. X-Trail derimot gjenoppsto som Qashqais storebror. Før var Qashqai +2 sjuseteren fra Nissan, nå er det X-Trail.
Etter dager og mil gjennom flere fylker er det bare å løfte glasset for Nissan X-Trail. Ikke det at Nissans siste SUV-tilskudd gjør det best i alt, men den er god på det meste og vinner når plass vektes mot pris: X-Trail er ikke bare klart størst utvendig og innvendig, men den er også betydelig rimeligere enn de to testkonkurrentene.
Basert på teknologien fra lillebror Qashqai bryter nye X-Trail med de to første generasjonene ved å gå fra å være litt røff i kantene til et mer tilbakelent liv i urbanjungelen.
Klart størst
Lengden på 4,64 meter gjør X-Trail til en stor bil. Erstattes tredje seterad med ekstra bagasjeplass laster X-Trail 1982 liter, 362 liter mer enn Mazda CX-5 og hele 629 liter mer enn Kia Sportage.
Videre byr X-Trail på 11 cm mer takhøyde foran enn Kia. Bak skiller det sju centimeter. Her skal vi i rettferdighetens navn gi Kias soltak noe av skylden. Soltak stjeler alltid takhøyde. Soltaket skal derimot ikke ha skylden for at Kia også i baksetet har dårligere beinplass enn Nissan, men faktisk litt bedre enn i Mazda.
LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Kia Sportage
- Testvurdering og poeng Mazda CX-5
- Testvurdering og poeng Nissan X-Trail