Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
STRO-listen holder ikke DEKK: - De nye vinterdekkreglene er ikke klare nok til å hindre trafikkfarlige vogntog på norske vinterveier, mener Torleiv Haukenes i Dekkmann. |
||||||||||||||||
NYE REGLER: Fra 1. januar blir det påbudt med vinterdekk på alle aksler, inkludert løfteaksler og tilhenger. Men produktsjef Torleiv Haukenes i Dekkmann er slett ikke fornøyd med det som står med liten skrift i regelverket. – For mange er et vinterdekk synonymt med at dekket er merket M+S, påpeker han. - Men leser man de nye reglene er ikke dette tilstrekkelig. Her står det: ”Vinterdekk … skal være spesielt merket med M+S, MS, M&S, M-S, «mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake», og være særskilt fremstilt for vinterkjøring.” - Det er dette «og»-et som skaper usikkerhet, sier Haukenes. Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO) har riktig nok laget en liste over hva som er vinterdekk, basert på produsentenes/importørenes informasjon. Men denne holder ikke som hjelpemiddel «Alle» er merket - Dessverre er det slik at denne listen inneholder så godt som alt som er M+S-merket, ikke bare dekk som er ”særskilt fremstilt for vinterføre”, slik de nye reglene forlanger, forklarer Haukenes. Han viser til at enkelte M+S-dekk er eksempelvis fremstilt for ren anleggskjøring, hvor motstandsdyktighet mot kutt og skjærskader er satt i høysetet. Med andre ord; hard gummi. – Det grove mønsteret i slike dekk skal gi grep i søle og leire, og er ikke laget for grep på snø og is, selv om dekket er merket M+S, forklarer han. - Og alle drivdekk til lastebil og buss er merket med M+S, uansett om de er fremstilt for vinterkjøring eller ikke. Men Haukenes er ikke i tvil om at de nye reglene er et skritt i riktig retning, særlig kravet til tilhengere. - Tilhengerne på et vogntog står for rundt halvparten av lasten. I tillegg står tilhengeren for mye av bremsekraften. Sideveis grep er også et viktig element da sleng på hengere står for en stor del av ulykkene på norske veier, sier Haukenes. Må la kjøretøyet stå Fortsatt er det noen dekkdimensjoner hvor det enten ikke produseres vinterdekk, eller tilgangen i markedet er for dårlig. Her har myndighetene valgt å lage en overgangsordning fram til 31.3.2015. – Men selv om man er omfattet av overgangsordningen, skal man ikke bruke kjøretøyet uten at det er tilstrekkelig sikret i forhold til føret. Det betyr at man enten må la kjøretøyet stå når det er vinterføre, eller utstyre det med kjetting. Han opplyser at dersom man har en sjelden dimensjon som hverken finnes som vinterdekk eller omfattes av overgangsordningen kan man søke Vegdirektoratet om særskilt dispensasjon i hvert enkelt tilfelle. Rush før nyttår Akkurat nå er det mange eiere av biler med løftbar boggi trenger å sko opp disse. Dekkbransjen venter derfor nå et lite rush før nyttår. – Mange som monterte vinterdekkene forholdsvis tidlig kan ha slitt mye dekk på våte og bare veier i høst. Da kan det være en god idé å sette på nye framhjul og bruke de gamle som ble montert i høst bak på boggien. - Alternativt kan biler med tvillingboggi med fordel sette på nye drivhjul og sette de gamle på boggien, råder Haukenes.
|