Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi har valgt å legge sin femsylindrede 2,5-liter i den kompakte bomba, og dermed er det bare å glede seg til det heftige lydbildet som har preget Audis mest sportslige modeller siden 80-tallet. I nye RS 3 er motoren kraftigere enn noensinne – den leverer hele 367 hester og har et dreiemoment på 465 Newtonmeter. Kreftene fordeles gjennom en syvtrinns S tronic dobbel clutch girkasse, og selvsagt har den kompakte muskelbilen quattro permanent firehjulsdrift for effektivt å få kreftene ned i asfalten, eller snøen for den saks skyld. Uten sperre om du vil I betraktning av ytelsene er bilen liten drikkfeldig, Audi oppgir et snittforbruk på 0,81 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 189 gram per kilometer. Selvsagt er bilen utstyrt med alle moderne hjelpemidler slik at du kan føle deg trygg på veien, men de har ikke fjernet muligheten for at avanserte sjåfører kan overstyre elektronikken – du får til og med lov å drifte på asfalt om du ønsker. Sporty detaljer Som tilleggsutstyr leveres «magnetic ride» adaptiv demping, og du kan få karbon-keramiske bremser på forhjulene – ifølge Audi er det første gang noe slikt tilbys i kompaktklassen. Ellers finner du sporty detaljer i både eksteriør og interiør som viser at dette er noe annet enn en vanlig A3 Sportback. Mest muskler i klassen Og nettopp S3 kan være et alternativ om du nøyer deg med de nevnte 300 hk. Ellers må du se til BMW M135ix (320 hk) som koster kr 755.700 eller Mercedes A 45 AMG (360 hk) til kr 781.000. Begge konkurrentene har, som RS 3, firehjulsdrift og automatgir.
|