Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg liker Frank Rinderknecht. Dels har han alltid spennende ideer pakket inn i noe som ligner på en bil på Genève-utstillingen. Dels er han alltid ute i god tid (gjerne tre måneder i forveien, og til og med før Detroit) med å slippe ut informasjoner. Og dels begynner drømmene hans, når man ser på dem i ettertid, å bli ganske realistiske. sQuba, med sine undervannsegenskaper, var kanskje litt for fantastisk, men iChange som endret form og konfigurasjon avhengig av hva den skulle brukes til, fikk folk til å tenke. Hans første elbil, «UC?» var jo en mye smartere elektrisk bybil enn Up noensinne kan bli, og årets ombygde Tesla, XchangE hadde han døpt den, var den første virkelige autonom-forestillingen i realistisk skala. Robot Det som skal bli vist er altså noe i3-aktig, som skal bli din beste buddy, sorry Budii, og som ikke bare automatisk skal tilpasse seg trafikkbildet rundt deg, men også dine egne preferanser. Selvfølgelig finnes det et slags ratt der, men det er montert på en robotisert arm, som kan plasseres foran det forsetet du ønsker, eller som kan foldes helt vekk. Rinspeed-folket sier at her har de fortsatt der XchangE stoppet, ved å vise hvordan hardware og software kan kombineres sømløst for å gi eieren alle muligheter til å overta kommandoen selv. Valgfritt Det er en detalj jeg er veldig spent på, og det er en detalj jeg er veldig glad for. Foreløpig finnes det ingen tekniske data, eller annen informasjon, enn litt drømmeaktig tekst. Men Rinspeed har sendt med en omfattende liste over samarbeidspartnere. Der finner vi også det ekstremt utadvendte styling-firmaet Mansory. Hva kan det være de har bidratt med? Og så er det favoritten min. Dette glimtet langt inn i fremtiden, digital og virtuell og autonom og hva begrepene heter. Legg merke til interiørskissen. Hva er det vi virkelig legger merke til? Nøkternt Ikke lydbok, ikke fumling med mailer eller SMS eller noe infotainment-sludder. Ikke spiller han GTA mot online-konkurrenter, ikke har han video-konferanse med kontoret. Han har ikke en gang spurt GSM-guiden om adressen til et bedre spisested. Han leser en avis! Frank Rinderknecht og jeg har akkurat det samme optimistiske håpet om hva fremtiden vil ta vare på. Kjøreglede og infotainment – på print. PS! Skriv Rinspeed i fritesktsøket vårt, og du vil få opp det aller meste de har gjort. Eller enda enklere – snurr filmen under, så får du konseptene på løpende bånd. Jeg kan ikke huske en eneste gang vi har unnlatt å kommentere ham fra Genève.
|