img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Bitbiler og Meitebiler
Den som trodde norsk bilhistorie var godt dokumentert vil plutselig oppdage et kjempehull samtidig som de vil glede seg over at hullet fylles ved hjelp av en av høstens nye bøker.

Ordet Bitbil, eller Betabil, hadde jeg glemt, og ordet Meitebil hadde jeg aldri hørt en gang.  Begge deler er sentrale elementer i en ny bok som heter «I Grenseland». Og som handler om akkurat det.

På mer enn én måte.

For fire år siden var det en praktfull utstilling i rådhuset. Fotografene og dokumentarikerne Per Hjorth og Rolf Larsen hadde laget fotokunst av den gamle bilskroten i Töcksfors.

Heldigvis våknet interessen for andre elementer enn det estetiske, og Rolf Larsen begynte å stille seg selv spørsmålet om hvorfor.

Hvorfor var det en god idé å legge, ikke bare en, men mange store bilhoggere inne i tjukke skauen, så tett opp til norskegrensen?

Vill vest
Ikke bare fant han svarene, han har også skrevet en skikkelig vill vest roman om eventyret.  Skjønt roman – dette er jo en iskald dokumentar, men historien går, takket være norsk byråkrati og merkelige tollere og bilsakkyndige, til de grader over stokk og stein at man ikke tror det er mulig.

Inntil det gikk opp for meg at dette har jeg jo vært med på selv. Min gamle kollega her i huset, Finn Ryhl, var spesialist på å dele opp og skjøte DS’er – det var ikke få av disse chassisnummer-spesialene jeg deltok på som assisterende kirurg. «Foreldet, herr dommer. Foreldet!»

Bakgrunnen var først bilmangel, deretter frigivelse av bilsalget, men fremdele mange restriksjoner. Pluss spesialavgifter og fiskale avgifter og en gjennomført ikke-vennlig holdning til bil i alt det offentlige, pluss at biler var både billige og tilgjengelige i nabolandet.  Og grensekontrollen ganske munter og reglementene ikke spesielt tydelige.

Kreativt
Så her har vi historiene om oppbygde vrakbiler av deler fra Sverige. Folk kjøpte den gamle haugen komplett og demonterte den på skroten. Mor tok med seg motoren og bror tok med seg chassiset og søster tok med seg innredning og det elektriske, og så kom far da.

Han hadde ansvaret for karosseriet. For det var karosseriet som definerte bilen, når den ble bygget opp. Og den kunne i prinsippet ikke importeres uten å betale bilavgifter. Men kunne han få den med seg for tildelt turistvaluta, cirka 300 kroner, gikk den glatt inn.

Noen ganger var det åpenbart at karosseriet virkelig var verdt mye mer enn 300. Da sagde han det i to, og tok med en halvpart av gangen. Det var jo han som skulle sveise det sammen igjen.

Jojo
Dette var et regelverk som oppførte seg som en pendel. Plutselig var det bråstopp, og på en tollstasjon som stengte kl. fire sto folk igjen med «biler som plutselig var forbudt å importere. Mens tollstasjonen lenger opp i lia, som ekspederte til midnatt, slapp de samme delene igjennom.

En gang var det et vindu på noen spesielle smutthull i regelverket fra 20. desember til 12. januar, en annen gang var det noen biltilsynsstasjoner som stoppet registreringen på grunn av «offisielle» uttalelser i avisartikler, mens andre fortsatte, siden de ikke hadde hørt noe fra direktoratet ennå.

Men vi snakker ikke bare brukte biler i denne boka. Også om smutthull med hensyn til å skaffe seg ny bil får stor plass, glimrende innsikt i byråkratiet både ved sitater og ved praktfulle faksimiler av offentlige dokumenter.

For eksempel et håndskrevet notat fra en saksbehandler til direktør Bjerke ved direktoratet for Eksport- og Importregulering: «Hvis flere redere etc. nå sier de må ha større og finere biler, så bør svaret bli at nå kan de kjøpe seg en Zim eller Zis … Også redere må kunne klare seg med dem».) (Z-bilene fra russiske og også uten kjøpetillatelse).

Meitebil
Og vi snakker et fenomen jeg burde ha husket, men friluftsvirksomhet har aldri vært prioritert.  Fiskekonkurranse med bil som førstepremie. I Oslo var det 2000 stangfiskere langs brygga og 20.000 tilskuere for å se på. 2 kg. flyndre var nok til å sikre en Moskvitch.

Her kommer uttrykket Meitebil inn – selv om vinneren hadde brukt reke som agn.

Rekebil?

Det nytter ikke å gjengi en brøkdel av alt det interessante i boka, og det vil ikke koste deg mye å få hele innholdet ned i din egen sofa.

Det handler ikke bare om syndere og tollere og folk som mekket med brukt spillolje for å holde varmen i trekkfulle garasjer, det handler om et særdeles sentralt fenomen i en ikke alt for fjern fortid, den gange Norge fremdeles var på vei opp og frem.

Utfordringer i kø
Til dels hindret – eller assistert? – av politiske vyer og byråkratisk praksis. Bare et par siste ord om akkurat dette siste elementet: jeg fikk nesten en sånn snill-nazitysker-slem-nazitysker følelse fra et par av beskrivelsene.

På den ene siden de stadige avslagene fra alle som hadde brukt penger og tid på delene og som virkelig trengte denne bilen, som de altså ikke fikk bygge opp, eller han bilsakkyndige i Halden som hver tirsdag hadde kontroll på busstasjonen på Ørje.

«Hver tirsdag, husker jeg, Reidar Larssen het han, han var spesialist på å knekke bremser på Folkevogner. Han gikk alltid med hatt som ofte falt av da han satte seg inn i den trange bobla. Humøret ble ikke bedre av det. Det eneste han gjorde på kontrollen var å sette seg inn i bilen, ta et godt tak i rattet og så trådde han til alt han orket, en, to, tre ganger. Åtti prosent av gangene så knekte bremserøra, bremsevæska spruta ut. Ikke et ord sa han. Så var det bare å bytte bremser…»

Noen snille
Men så har du de snille: Håndskrevet notat til Statsråd Arne Skaug (handelsminister) om to biltildelingssøknader litt på grensen «Statsråden. Skal vi overhodet gjøre flere unntak nå, måtte det være for de to førstnevnte…».

Eller formannen i Bilsakkyndiges Forening som skrev at «Vi har hatt bilfordeling i 10 år nå, og det synes jeg kan være nok. Jeg har arbeidet i Bilkontrollen siden 1922, men Bilfordelingen er det mest motbydelige og uhyggelige som jeg noen gang har opplevd…»

Denne boka er infotainment med topp karakter. Jeg lærte masse.

Fremdeles står det hytter av russiske bilkasser i Modum, der man kan lese at den Popedaen kassa opprinnelig inneholdt, hadde fargekode 313, eller at ikke alle switch-forretningene gikk på gammal sild.

Kolberg, Caspary fikk 100 Hillman i bytte mot Sardin i tomat, mens det ikke ble noe av 1500 Renaulter, fordi Norsk Frossenfisk S/L ikke kunne levere – det er til og med helt nytt og tidligere ukjent stoff her om hvordan Troll ble til, og jeg både moret og hygget meg hele veien.

Boka er utgitt av Statens Vegvesen, ved Norsk vegmuseum. Nok en sterk søknad om at museet må bli den store sentralen for alt som finnes av konkret norsk bilkultur.

«I Grenseland»

Forfatter: Rolf Larsen

130 sider

Veil. pris: Kr. 199,00

ISBN 9788291130392

Utgitt 2014 av Norsk Vegmuseum


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer