img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Velkjørende italiener
NETTKJØRT: Alfa Romeo Giulietta har fått en forsiktig, men vellykket facelift. Nå er den ikke ung og lovende lengre – bare lovende.

Tonene fra gitar-magikeren Jimi Hendrix triller ut av Bose-anlegget idet jeg er på vei til Lillehammer. Vendingene på «All Along the Watchtower» gir meg små, gode frysninger nedover ryggen, men setevarmerne er heldigvis effektive nok til å holde skrotten lun.

Jeg har kjørt noen mil med den oppgraderte Giuliettaen allerede, og merker at jeg trives.

God sittestilling (med pedalforbehold, mer om det senere), gode seter (det samme kan ikke sies om tidligere Giulietta-årsmodeller!), god musikk og fin flyt på den nyåpnede delen av motorveistrekningen langs Mjøsa – dette kan jeg like.

I fin motorveicruise i 100 kilometer i timen jobber dieselmotoren godt under 2000 omdreininger, og høres bare forsiktig og stille i bakgrunnen. Litt vindsus merkes i øvre vinduskarm på førerdøren, men ikke nok til at jeg lar meg irritere spesielt.

Savner detaljer
Da er det aller mest irriterende at jeg ikke har noe godt sted å sette fra meg drikkeflasker. Eller et praktisk sted å legge telefonen mens den lader.

Og jeg lar meg også forundre over materialet i rattet. Det skal se ut som skinn, med grove sømmer på innsiden av ringen, men kjennes mer ut som plastgummi.

Heldigvis kjenner man at det faktisk er koblet til forhjulene. I en tid hvor styringer blir glattere og mer pregløs enn fasaden på et moderne finansbygg, er det godt å holde litt i et ratt som har litt følelse igjen.

I det hele er hele kjøreopplevelsen til Giulietta veldig god. Den er komfortabel, men ikke myk. Passe stiv i svinger, men aldri stumpete. Og over fartshumper, hull i veien og andre generelle ujevnheter virker understellet veldig ryddig og solid – det samme gjelder snø-egenskapene.

Kjøregleden krones av en imponerende dieselmotor. Den kakler fælt ved kaldstart, spesielt fra 0 grader og nedover blåskalaen, og er ikke den stilleste på varm tomgang heller. Men kjøremessig er den helt strålende. 150 hestekrefter og 380 Newtonmeter er gode tall på papiret, men det er ute på veien den må levere.

Og det gjør den.

Allerede fra 1100-1200 omdreininger drar den godt, også i høye gir, og den har en jevn og god flyt helt til den går tom rundt 4000.

Fleksibiliteten til motoren gjør at jeg ikke trenger gire så ofte, og det er nesten synd. Girskiftet er kontant og har en god, mekanisk følelse. Og den girkulen er så god å holde i – jeg får på et tidspunkt assosiasjoner til Chandler Bings «videospill-klo» etter å ha holdt rundt metallkula en stund. Og metall er det – for den er som ei iskule etter å ha stått ute en vinternatt.

På den annen side trenger jeg ikke bruke clutchen så mye heller, om jeg ikke girer, og det er en fordel. Ikke fordi den er vond å betjene i seg selv – tvert i mot, den er lettdosert og behagelig – men fordi pedalplasseringen virker å hinte tilbake til en tid hvor man gjerne satt litt på skrå i italienske biler: Med føttene lett vinklet innover i bilen.

For gasspedalen er trukket langt ut, og clutchen må trykkes langt inn i fotbrønnen. Enten må jeg sitte for nær til at høyrefoten hviler behagelig på gasspedalen, eller så må jeg virkelig strekke venstrefoten for å trykke clutchen i bunn.

Slike ting er helt unødvendig, og det er sånne primæregenskaper i en bil som egentlig burde være essensielt å få riktig.

Ingen unghest
Man merker at Giulietta begynner å trekke på årene. Bilen er nærmest blottet for førerstøttesystemer. Adaptiv cruise control? Glem det. Autobrems? Niks. Filskiftvarsler eller blindsonevarsler? Nei, hold deg våken og sjekk blindsonen selv.

Går man inn i innstillingsmenyen til bilen, og trykker på førerassistansevalget, er det kun følsomheten på de automatiske vinduspusserne som kan justeres – det er det eneste Giulietta kan skryte av når det gjelder støttesystemer.

Start/stopp er riktignok på plass, og fungerer veldig bra. Stort pluss for at bilen husker både start/stopp-innstillinger og kjøremodusinnstillinger neste gang jeg starter bilen. Det er det ikke mange som gjør.

Så Giulietta er ikke ung lenger, men er den lovende?

Ja. For enkelte ting viser at Alfa (det vil si Fiat-konsernet) virkelig kan, hvis de vil. Infotainmentløsningen er for eksempel glimrende. Høyoppløselig skjerm, gode menyer, enkel (men ikke simpel) grafikk og generell god brukervennlighet er skryt jeg sjeldent gir til touch-skjermer, men her er Alfa på nivå med Volkswagen. Fortsatt mener jeg touch-skjermer er en uting, men når den først er på plass, er det godt å oppleve at det er gjort så enkelt som mulig å bruke den.

God lyd er det også. Bose-logoen pryder høyttalergrillene, og det merkes at de har vært involvert. Jeg savner trøkk i bassen, den blir litt stump, men her kan det spilles høyt. Ingen skrangling, ingen ulyder – bare ren og god lyd. Jeg kjenner Bose-produkter godt fra før, og vet at de legger sin sjel i at lyden skal være like god når volumknotten peker på 11 som ellers. Stjerne i boka!

Fra foran til bak
Dette er kanskje siste generasjon Alfa Romeo med trekk kun på forhjulene. I hvert fall for denne gang. Nå skal Alfa gå tilbake til bakhjulsdrift – moro, i hvert fall ettersom til og med BMW begynner å lefle med forhjulsdrift.

En Giulietta med bakhjulsdrift kan jo bli veldig artig. Dagens modell lover gode kjøreegenskaper, en herlig motor og mange fine detaljer – med litt overordnet kontroll kan også helheten bli knall.

Jeg gleder meg.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer