Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Når man møter en konseptbil på en bilutstillingen har den enten et karosseri som skal, såkalt, vise kommende designtrender. Da skal du være utrolig god for å kunne «lese» den. Eller den er utstyrt med en teknologi som er hentet ut av en eller annen sci-fi guttebok. Eller begge deler. Fremtidsvisjonen til Mercedes-Benz, som debuterte på det store Consumer Electronics Showet i Las Vegas i natt, er noe helt annet. Realistisk fremtid Vi snakker selvfølgelig eldrift og vi snakker selvfølgelig selvkjørende og vi snakker selvfølgelig meget avansert materialbruk. Men når for eksempel Audi sender en selvkjørende bil fra Silicon Valley til Las Vegas, så ser vi at det er en A7, og når BMW sender en selvparkerende bil rundt i et mange etasjers stort parkeringshus, ser vi at det er en i3. Vi ser tydelig at dette er en Mercedes også, men ikke en Mercedes vi kjenner. Dette er en Mercedes som tilhører i morgen. Salong Signallys på utsiden, blått eller hvitt, sladrer om hvem det er som har kommandoen, i fall du lurer på om du ble forbikjørt av en robot eller av noe med kjøtt og blod. El-motorene bak, til sammen 272 hk, mates av brenselceller, men det er også et høyspentbatteri om bord som kan gi kort-tids turbo-virkning. Null til hundre på 6,7 burde holde for en luksuslounge som denne. (saken fortsetter) Landskap på skjerm Innvendig ser det ut som mer plass enn i noe annet – adgangen dit er gjennom B-stolpefrie dører som åpner 90 grader, og der finner man plass i fire svingbare lenestoler. Selv kunne jeg godt greid meg uten skinn og edle tresorter, hva er det som er så futuristisk med død ku? Men interiørmiljøet er designet for at det skal kunne nytes. I mye større grad enn i dag, da det fremdeles forutsettes at det er bilkjøringen vi skal nyte. En liten spesialitet er forresten at blant de enorme elektronikkmulighetene denne bilen lister opp, er også mulighetene til å få projisert landskapet man kjører gjennom på innsiden av bilen. Uten at det er noen grunn til å gå inn på slike detaljer kan vi trygt regne med at HMI-detaljene (menneske-maskin forbindelsen) er mer avansert enn på noen annen bil så langt. For her har Daimler gjennom mange år vist at de mener alvor. Voluminøs Det er halvmeteren mer enn den lange S-klassen og burde gi begrepet «flyvende teppe» en helt ny betydning. Og allikevel har de fått plass til 26-tommers hjul som gjør underverker for den optiske helheten. Det som er litt morsomt for oss som også er glade i tunge biler er at Daimler har egentlig vist oss denne bilen før. Riktignok med litt annet innhold, en litt annen drivlinje og i en adskillig mer dominerende form. Dessuten hadde den et mye bedre navn. Men deres FT 2025 (for Future Truck) innholdet all den filosofien vi ser i F015 LiM, så egentlig burde vi ikke være overrasket over at personbilfolket kommer diltende etter. Litt begeistring må det allikevel være lov til å vise.
|