Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det var i 2010 Chevrolet lanserte Volt som sin første elbil med rekkeviddeforlenger. Etter hvert fant den samme oppskriften også veien til Europa som Opel Ampera. Kall den gjerne en plug-in hybrid, men det som skiller Volt fra de ladbare hybridene på markedet er at den (med noen få unntak) drives av elmotoren, og at bensinmotoren kun fungerer som en generator som leverer strøm til elmotoren når batteriene er tomme. Mye nytt Den deler plattform med sin forgjenger, og målene er ganske identiske. Det inkluderer et relativt beskjedent bagasjerom på 310 liter, siden batteriene ligger under gulvet. GM har lyttet til kundene som kjører første generasjon Volt, og forbedret nykommeren på en rekke områder. Den har en rekkevidde på ren eldrift på 80 kilometer, er mer effektiv og har kjappere akselerasjon. Null til 60 mph (96 km/t) kan foretas på 8,4 sekunder. (saken fortsetter) Langt mellom hver tanking Mens første generasjon Volt var en fireseter med to separate bakseter, har nykommeren plass til tre bak. Den har også fått et helt nytt og modernisert interiør. Alt fra batterilading og avlesing av status til instrumenter og innstillinger er gjort mer intuitivt. Drivlinjen er 12 prosent mer effektiv og 45 kg letter enn i generasjon en. Batterikapasiteten er økt til 18,4 kWh samtidig som antall celler er redusert fra 288 til 192, noe som gir en vektbesparelse på rundt 10 kg. Chevrolet Volt har oppnådd en viss grad av suksess i USA, mens salget av søstermodellen Opel Ampera har vært meget begrenset i Europa. I Norge ble det ifølge OFV kun registrert 18 nye Ampera i 2014, ned fra 88 året før og 158 i 2012. Det er nok heller tvilsomt om nye Volt kommer i Opel-versjon.
|