Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford har igjen nærmest sjokkert den bilinteresserte verden og tatt fram en supersportsbil som inneholder alt som forventes i denne klassen: Midtmotorisering, bakhjulsdrift og lettvekts karbonfiberkarosseri. Slektskapet til forgjengerne er tydelig, men her gjenkjennes også elementer fra vårt nabolands Köenigsegg, fra Ferrari og Lamborghini. Le Mans røtter At Ford mener alvor med GT, og at dette ikke bare en showcar, går fram av at bilen planlegges satt i produksjon i 2016. Det betyr at den vil være ferdig tidsnok til å kunne delta i 24 timers løpet på LeMans 50 år etter at første GT subbet med seg hele premiebordet i Frankrike. Ferrari-knuser I 1964 linket Henry Ford Carroll Shelby til prosjektet. To år senere – i 1966 – tok Ford de tre første plassene i Le Mans med GT som hadde fått tilnavnet 40 fordi den var 40 tommer høy (102 cm). Ford vant løpet også de tre neste årene. Med GT40 lot Ford supersportsbilkonseptet ligge i noen tiår. De to oljekrisene i 1970-årene trigget ikke interessen for muskelbiler av denne typen. Dessuten hadde jo Ford Carrol Shelby og alt han kunne finne på med Mustang. Runde to Nye GT var bredere og tre tommer høyere enn GT 40. Med 5,4-liters motor og 550 hk dro den til 60 miles (96,5 km/t) på 3,9 sekunder. Ford oppga toppfarten til 200 miles (322 km/t). Av en planlagt produksjon av MK II på 4500 bilen ble 4.038 bygd. Verdensbil GT gjøres så lett som mulig. Tilgang til cockpit skjer via dører som svinger opp og åpner til de fastmonterte setene. Førertilpassingen skjer med justerbart pedalsett. Ford GT er en av mer enn 12 nye Ford Performance biler som skal lanseres innen 2020. Til gruppen hører blant annet Focus RS, F-150 Raptor, Shelby GT350 og Shelby GT350R.
|