Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Naturligvis kunne ikke Ford legge Raptor i skuffen. Til det var bilen både altfor populær og altfor merkevarebyggende. Derfor står den nå som 2017-modell i helt ny innpakking på bilmessen i Detroit, sterkere enn noen gang, hakket raskere og samtidig betydelig mindre tørst. Det siste henger sammen med at V8-motoren på 6,2 liter (411 hk og 588 Nm i moment) er erstattet av en 3,5-liters V6 EcoBoost-motor. GT-motor Ford vil ikke oppgi eksakt effekt i Raptor, men motoren skal yte mer enn den gamle V8-eren. I tillegg skiftes den gamle sekstrinns girkassen ut med en ny med ti trinn fra fellesprosjektet mellom Ford og GM. Raptor bygger på F-150, Fords ekstremt populære pickup-truck som i 2015-utgave er slanket med nær 350 kilo fordi den har fått ramme i aluminium. For Raptors vedkommende oppgis vektreduksjonen til snaue 250 kilo. Slikt hjelper på akselerasjonen. Raptor er noe så sjeldent som en GT-bil i terrenget og i utgangspunktet en videreføring av SVT. Hardhaus Og ja, Raptor tåler røft terreng og hardhendt behandling. Den ekstremt lange fjæringsveien svelger ganske lange hopp. Det vet jeg det meste om etter at jeg med forrige utgave etter Detroit-messen i 2010 hoppet 16,5 meter på en dertil tilpasset bane i tilknytning til Las Vegas Raceway. Det som kjennetegner Raptor er ikke først og fremst høy toppfart, men den voldsomme akselerasjonen. Å gi gass er omtrent som å trykke på pedalen i en Tesla Model S. Den nye modellen kommer i salg i 2016.
|