Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det har ligget i kortene at VW skulle lansere en heftigere utgave av Golf stasjonsvogn enn 150-hesterne som er toppmodellene i dag, enten du velger bensin eller diesel. To spreke Drivlinjen er den samme som i kombikupeen – en 2,0-liters TDI-motor med 184 hestekrefter og et dreiemoment på 380 Newtonmeter. Standard girkasse er sekstrinns manuell, men den kan også leveres med DSG automatgirkasse. Null til hundre skal kunne foretas på 7,9 sekunder som er fire tideler saktere enn hva en femdørs greier. De høye ytelsene til tross – snittforbruket er på akseptable 0,44 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 115 g/km. GT-detaljer Blant standardutstyret inngår bi-xenon hovedlys, sportsunderstell som senker bil med 15 mm, samt progressiv servostyring som tilpasser seg hastighet og kjørestil. Innomhus finner vi skotskrutete sportsseter, opplyste dørterskler og sort trekk i tak og på stolper. Sportratt i skinn, aluminiumspedaler og girkule formet som en golfball er andre GT-spesialiteter. Golf GTD stasjonsvogn får sin verdensdebut på bilutstillingen i Genève som åpner i mars. Og hva skjer så i Norge? – Vi skal ikke ta inn Golf GTD grunnet lite salgspotensial her, sier informasjonssjef Anita Svanes hos Harald A. Møller. Du lurer kanskje på årsaken? – Nye Golf Alltrack kommer med samme motor med DSG og 4MOTION i tillegg. Det blir et mer attraktivt alternativ enn GTD som kun har forhjulsdrift, konstaterer Svanes.
|