Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vekst i yrkesbilsalget BILSALG JANUAR: Fire dager før månedsavslutning tyder mye på en boom i varebilsalget i januar. Og pen vekst for lastebiler – med Scania tilbake på topp. |
||||||||||||||||
REGSTAT: Sammenliknet med januar i 2014, er det så langt (OFV-tall per 26. januar), registrert 23 prosent flere varebiler i 2015. Det er selvsagt vel tidlig på året til å fastslå utviklingen ennå, men en god start er aldri å forakte. Det er to store og en hyggelig bidragsytere til veksten. VW Nytte presterer 10 prosent bedre enn samme periode i fjor. Det er likevel bare akkurat nok til å holde de sedvanlige 34 prosentene i markedsandel. Fords nyttekjøretøyavdeling fortsetter å imponere på andreplass, og har hittil i år klatret til solide 17,3 prosent markedsandel. En kraftig økning i salget av Transit Connect er en viktig årsak. Det tradisjonelle bikkjeslagsmålet om sølvplassen synes dermed å være avblåst alt? På 3. plass ligger så langt Toyota, på 8, 7 prosent markedsandel. Det skyldes pen vekst på 40 prosent målt mot samme periode i fjor, men også at både Mercedes og Peugeot etter alt å dømme har hatt en svak start med hhv. 17 og 35 prosent i minus. Lastebiler (alle over 3,5 tonn) over øker på sin side med 7 prosent så langt. Scania har fått den klart beste starten på året. I følge OFV er fremgangen på 74 prosent registrerte biler. I rene tall betyr det 113 Scaniaer, som er et pent hesthode foran Volvos 95 biler. Men også Volvo har vekst så langt målt mot 2014. I motsetning til Mercedes og MAN som begge starter året med minusfortegn. I hvert fall per 26 januar. De første signalene for lastebilåret 2015 peker altså i retning ytterligere polarisering mot to store svenske merker. Du finner komplett oversikt over registreringsutvikling for varebiler, lastebiler og busser i YrkesBil nummer 2/15.
|