Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Er dette den beste Miata noensinne? Definitivt, svarer Road and Tracks Jack Baruth på sitt eget spørsmål, og fortsetter: – Men den er mye mer enn den beste Miata (den amerikanske betegnelsen på MX-5) – den er en vekker for folk som bygger biler verden rundt og for alle bilister. Den reneste kjøremaskin som er masseprodusert på årtier. Var bilen halvparten så bra som den er, ville den vært bra nok – nå er den helt rå! Tilbake til røttene «ND», som er betegnelsen entusiastene bruker, måler 391,5 x 173,0 x 123,5 cm over en akselavstand på 231,5 cm. Tilsvarende mål for dagens modell er 402 x 172 x 124 cm med en akselavstand på 233 cm. Likevel, hevder ovennevnte journalist, er det mer enn nok plass til to personer på 180 cm. 50:50 Det er den japanske utgaven de første journalistene har kjørt, og i Japan skal bilen selges med en 1,5-liters Skyactiv motor med 131 hestekrefter og et dreiemoment på 150 Newtonmeter. Det er ifølge den amerikanske journalisten tilstrekkelig i den 1000 kg lette bilen. Dagens MX-5 har en 1,8-liter med 126 hk og 167 Nm, så med vektbesparelsen blir nykommeren kjappere på papiret – selv om Mazda foreløpig ikke oppgir tall for akselerasjon og toppfart. Se hva britiske Autocar mener om nye MX-5 (saken fortsetter): Klikk-klakk – Sekstrinns girkassen er så presis at selv i en bil med venstreratt hadde vi ikke en eneste bomgiring, sier Baruth. Vi tror ham så gjerne – dette er et klassisk trekk for Mazda, og kommer til ekstremt uttrykk i MX-5. Den kan også leveres med sekstrinns automat – om noen måtte foretrekke det. Sekstrinns manuell er noe vi har ønsket oss på dagens 1,8-liter som bare har femtrinns kasse. Du må i dag velge 2,0-literen for å få seks trinn. Modernisert Bilen er også fullstendig modernisert innvendig med lette sportsseter og infotainment tilsvarende det vi finner på andre nyere Mazda-modeller, med stor skjerm og innstillingshjul mellom setene – ingen andre japanere, og kun de mest eksklusive tyskere, har et så intuitivt system. Foreløpig er det kun modellen med kalesje Mazda presenterer. En modell med automatisk hardtop vil trolig følge et års tid etter lanseringen. Nye MX-5 blir uten tvil årets begivenhet for alle oss kjøreglade. Jeg kan nesten ikke vente på å få lagt hendene på et eksemplar, men dessverre kommer den ikke til Norge før på høsten.
|