img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
43 bilder i galleri
En av Renaults viktigste
Det skal Renault ha – dette må være blant bransjens best bevarte hemmeligheter de siste 15 år.

- Den nye Kadjar vil spille en nøkkelrolle for Renaults vekst og inntjening fremover, var Carlos Ghons budskap da han presenterte sin nye Kadjar crossover for europeisk presse i Paris mandag.

Ikke en ting var lekket ut før invitasjoner til en presentasjon i Paris den 2. februar begynte å bli sendt ut. Vi visste ikke stort før Renault offentliggjorde navnet for noen dager siden. Og det var først ved presentasjonen at vi virkelig fikk beskjed om hva dette var.

Det vil si, det fikk vi ikke beskjed om. Detaljene var det langt mellom. 445 x 184 x 160 cm er vel det eneste konkrete jeg har å fortelle om – litt større enn Qashqai i alle retninger.

Pluss at bagasjerommet, med baksetene på plass, med sine 472 liter er 42 liter større enn plassen i Qashqai.

Høye ambisjoner
Men det er altså viktig, kunne Carlos Ghosn fortelle oss. Den skal bli nummer tre i segmentet i Europa i 2016, som blir det første fulle salgsåret (bilen kommer på markedet i noen versjoner, også i Norge, i uke 26 i år.)

Den skal også bygges i Kina, Renaults første der, i tillegg til å bygges i Palencia i Spania – som alle trodde var en tastefeil for Valencia.

Og for egen del kan vi jo si at Renault må ha gjort noe veldig galt dersom denne ikke blir en suksess. Den detter jo midt oppi det segmentet (definert som C-segment Crossover) som øker mest for tiden, og som i dag utgjør 25 prosent av verdens bilsalg.

Og selvfølgelig er det en trygg konstruksjon, på den måten at den er bygget på flere års Qashqai-erfaringer, og at den sikkert kan posisjoneres slik at den både starter under QQ i pris og kan ende godt over med et overlegent utstyrsnivå.

Men akkurat det vet vi ikke før Genève. Da får vi både høre om prisene og vi får se bilen innvendig.

Erfaren designer
For her var det bare det eksteriøre vi fikk se og høre om, og siden det derfor er det eneste som vi kan fortelle om nå, så la det være nevnt at vi møtte Alain Loray, en gammel bekjent som gikk ut fra Art Center i 1989 sammen med blant annet Henrik Fisker (du vet, Fisker-bilen) og Stephane Schwarz – ex Nissan med blant annet Qashqai på samvittigheten, nå Zagato.

Han var den ansvarlige for dette prosjektet som han hadde jobbet på både mens han var hos Dacia i Romania og Samsung i Korea, men det hele var fullført i Paris.

Vi møtte Victor Sfiazof, en ung rumener som du snart skal høre mer om – han er mannen bak Alpines Gran Turismo Vision-bil, men jobbet lenge på denne crossoveren.

Vi møtte Antony Lo, ex Saab, nå sjef for Renaults eksteriørdesign, som kunne fortelle at det var mange felles deler mellom denne og Qashqai – men at de selvfølgelig ønsket å differensiere de delene man kan se.

Navnestrid
Og vi møtte Laurens van den Acker, designsjefen, som (som vanlig) stilte med skreddersydde svarte og dramatisk røde sko i anledning den nye bilen, og som kunne fortelle at han selv helst ville ha kallet denne bilen Kayak, og ikke det navnet den til slutt fikk: Kadjar.

Og var begge enige om at Bertones Kayak fra 1995 ikke var noe dårlig forbilde for noe som helst.

Internt har bilen hett Kayak helt til de siste ukene, men det er selvfølgelig mulig, selv om jeg ikke skjønner det, at Kadjar er et naturlig navn på noe som skal ligge midt mellom Captur og Koleos.

Vi kan trygt regne med at bilen har et praktisk og funksjonelt interiør, vi kan trygt regne med kjente motorer med lavt utslipp, vi kan garantert ikke regne med noen plug-in variant, og vi kan trygt regne med en viss off-road kompetanse.

Brekkstang i Norge
I Norge er det store forventninger til bilen. Bare i år – et halvt fullt salgsår – regner man med 600 biler – og samtidig skal modellen hjelpe til å hente inn ca. 15 nye forhandlere.

«Og neste år skal jeg ha ut, kanskje, 1500 av disse, og jeg skal over tre prosent markedsandel, og det betyr at da kan vi virkelig begynne å trykke på», lover importørens direktør Anders Gadsbøll. 

Men for ordens skyld. Carlos Ghosn er altså toppsjef for to selskaper som begge er blant verdens 500 største – Nissan og Renault. For nesten 10 år siden satt vi i Paris og hørte på hans utrolige «jeg lover å…» tale, der han ikke snakket om mål, men om commitment – forpliktelser.

At svært mange av forpliktelsene aldri ble nådd er så sin sak, poenget var at han var en dynamo som ladet opp alle rundt seg, medarbeidere og markedet. Hadde han ikke greid å få opp entusiasmen da, er det ikke godt å si hvor Renault hadde vært nå.

Her sto han først og holdt verdens slappeste PR-tale i fem minutter (Fluide linjer og seduisant – forførerisk er liksom ikke noe jeg trenger en av verdens største industriledere for å fortelle meg).

Knalldebut
Derpå gikk han av scenen og to kanoner smalt og det drysset hvit konfetti over forsamlingen i noen minutter. Hvorpå to Kadjarer (heter det det? Kadjarenes inntogsmarsj?) kjørte etter hverandre inn på scenen.

Så kom Ghosn tilbake og hentet opp hele prosjektteamet i røde gensere, hvorpå vi ble invitert til å ta bilder av Ghosn og prosjektteamet.

Kuriøst er det nærmeste jeg kan komme uten å fornærme noen.

Men hvis du lurer. Jeg syns bilen ser kompetent ut. Jeg savner kanskje litt frekkhet i linjene, men dette skal altså bli en volumbil, og da skal man ikke Juke for mye.

Etter Genève vet du litt mer, og etter vår prøvekjøring i mai/juni skal du få vite alt.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer