Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Borgward er et av de legendariske merkene som vi ikke har hatt med oss på de siste 50 år, men fremdeles husker. Hele historien var egentlig litt tragisk, med en typisk entreprenør, Carl Borgward, som ville mer enn han fikk til og med en historie som endte med at de siste håpløse drømmene om produksjon, rustet bort i noen lagerskur i Mexico. Konkursgrunnlaget kan man i ettertid undres over – alle kreditorer fikk 100 prosent dekning på kravene! Men barnebarnet Christian har fremdeles drømmen, han hadde det i hvert fall på Frankfurt-utstillingen i 2005, da vi hadde en lang prat med ham om hans planer om gjenoppliving. Realiseres Nå er ikke verken videoen eller pressemeldingen veldig konkret, men tyske Auto Bild mener å vite at det ligger hele fem modeller i pipelinen nå, og at den som skal vises i Genève er en overklasse-limo. De har sågar produsert en skisse av hvordan de tror den blir, sammen med en nostalgisk samling gamle Borgward-foto-minner. (saken fortsetter) Kina-hjelp Det er i så fall en skjebnens ironi. Foton samarbeider med tyske Daimler (riktignok bare på lastebilsiden) og konkurransen fra Mercedes-Benz var nok en av grunnene til at Borgward i sin tid gikk under. Men som man ser av BilNorge-saken fra Frankfurt 2005: en av dem vi også snakket med var norske Einar Hareide. En designhøvding som har gått opp en skikkelig sti innen bildesign som designsjef for Saab i mange år. Han var involvert i det forsøket som ikke førte frem. Da er det jo helt naturlig å spørre om han er med denne gang også: «Du - og det skjønner du vel - det kan jeg absolutt ikke svare på. Men hvis jeg er med, er jo det en historie. Og hvis jeg ikke er, er det definitivt en historie. Du skal få den ved Genève-tider», svarer Hareide på vårt spørsmål.
|