img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Hyundai i20 på veien
NETTKJØRT: Med den siste oppgraderingen av Hyundai i20 kan ikke den tyrkiskbygde koreaneren lenger klassifiseres som småbil.

Hyundai-modellen i20 ble lansert på det norske markedet i 2009, og har siden da hatt én oppgradering, i 2012. Det var ved siste ansiktsløft at undertegnede kjøpte seg sin første bil, en i20.

Jeg har hatt min i20 i nærmere to år og kjørt 28.000 kilometer. Den var den perfekte førstegangsbilen grunnet et løfte om uproblematisk bilhold og ikke minst mulighet for parkering på overfylte Carl Berners Plass i Oslo.

Siden jeg er såpass godt kjent med forgjengeren fikk nettopp jeg ta med den nye i20 på tur, for å se hva som er nytt.

Testbilen jeg kjørte er en i20 Panorama med 84 hestekrefter, og en startpris på 209.950 kr.

Allerede ved første øyekast er det tydelig at den nye modellen har fått et betydelig løft.

Større
At nye i20 ser større ut, er ingen illusjon. Den er både høyere og bredere enn forgjengeren.

Da modellen ble oppgradert i 2012 økte den i størrelse. Det har den gjort denne gangen også – med 4 centimeter i lengden. Samtidig er den blitt 2,4 cm bredere over baken. Det høres kanskje ikke mye ut, men det gjør at i20 nå fremstår som en vesentlig større og mer robust bil.

Og den er utvilsomt blitt stiligere. Hyundai kaller den nye designen Fluidic Sculpture, og den sørger for at bilen ser betydelig mer moderne ut. Hyundai har parkert i20s «billig og praktisk»-utseendet.

På veien
For nostalgiens skyld har jeg gjort en avtale om å møte Hyundai-forhandler Harald Sachweh, mannen som solgte meg min i20. Jeg vil gjerne at han forklarer meg hva som er nytt.

- Hva synes du om det brune interiøret? smiler Harald.

Jeg bare rister på hodet. Bilen er levert med cappuccino-farget interiør. Det er brunt. Veldig brunt.

- Nordmenn er konservative og opptatt av økonomien. For mange kjøpere er det viktig at de får solgt bilen igjen, og derfor velger man ikke særlig annerledes interiør. Og desto mindre bil, desto mindre spenstig interiør. Men produsenten prøver seg, forklarer Harald.

Sony? Synd for deg.
Nye i20 leveres med flere nye funksjoner. Den ene troner på dashbordet: en innebygget mobiltelefonholder. Harald fikler med mobilen for å få festet den. «Den var kjekk» mumler han.

Mobilholderen er avtagbar, og man velger holder basert på mobil. Harald har iPhone, og gjør klar GPS’en på mobilen før kjøreturen. Jeg har Sony, og mobilen min passer ikke i holderen. Synd for meg, altså.

- I en bil til denne prisen kan det bli overdrevet med et avansert navigasjonsanlegg. Samtidig er det flere produsenter som legger opp til bruk av mobiltelefon i stedet for innebygget Navi-skjerm. Men dette er en nærmiljøbil, og da er det en funksjon som ikke er like viktig, forklarer han.

Sikkerhet
Vi kjører ut på Østre Aker Vei, mot Grefsenkollen. Solen skinner fra skyfri himmel. Harald vingler litt mellom filene. Det piper.

- Filvarsler er jo kjekt. Før var slikt forbeholdt større biler, men nå finnes det også på rimeligere modeller. Selv er jeg litt delt på alle duppedittene. Jeg tror man blir litt sløv av det.

i20 er tydelig oppgradert innvendig. Knappene har fått mer moderne uttrykk, speedometeret er mer oversiktlig med digital fartsviser. Lydanlegget er bedre (men mangler DAB), rattvarme i hele rattet, USB og aux og to 12V-utganger.

Bilen leveres med ryggesensor, men det praktiske ryggekameraet med skjerm i ryggespeilet er fjernet.

- De sluttet med det av en eller annen grunn. Kanskje det er mindre behov på en liten bil? Ikke vet jeg, sier Harald.

Stille og smidig
Vi kjører behagelig mot Grefsen. Det er stille og rolig i bilen. Borte er støyen som ofte følger med mindre biler. Doble lister i dørene sørger for god lydisolasjon. Det er spesielt merkbart i høyere hastigheter, og gjør kjøreopplevelsen mer behagelig.

- Bilen er smidigere, og det føles som at den er tyngre. Jeg må jobbe mindre, sier Harald når vi begynner på bakkene opp mot Grefsenkollen.

- Registeret på motoren er bedre. Jeg sitter komfortabelt også. Dette er vesentlig mye bedre! sier Harald. Han høres noe overrasket ut.

Vi parkerer foran restauranten på Grefsenkollen. Solen stråler. Vi åpner panoramataket.

- Jeg tror mange vil spandere på seg soltaket. Mange har spurt etter det. Erfaringsmessig selger utstyrsnivå Comfort best. Classic er ikke så mye billigere, så det er Comfort de fleste lander på.

Harald mener nye i20 ikke direkte konkurrerer med de søster-modellene i10 og i30. De appellerer til sine kjøpere på hver sin måte. Dermot regner han med at eksisterende i20-eiere kommer til å ønske å oppgradere.

- Når modellen er ny er det alltid mye etterspørsel etter utstyr. Så kommer de praktiske kjøperne. Det vanlige på en slik modell er lite utstyr.

PRISER OG DATA FOR NYE HYUNDAI i20


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer