Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hyundai-modellen i20 ble lansert på det norske markedet i 2009, og har siden da hatt én oppgradering, i 2012. Det var ved siste ansiktsløft at undertegnede kjøpte seg sin første bil, en i20. Jeg har hatt min i20 i nærmere to år og kjørt 28.000 kilometer. Den var den perfekte førstegangsbilen grunnet et løfte om uproblematisk bilhold og ikke minst mulighet for parkering på overfylte Carl Berners Plass i Oslo. Siden jeg er såpass godt kjent med forgjengeren fikk nettopp jeg ta med den nye i20 på tur, for å se hva som er nytt. Testbilen jeg kjørte er en i20 Panorama med 84 hestekrefter, og en startpris på 209.950 kr. Allerede ved første øyekast er det tydelig at den nye modellen har fått et betydelig løft. Større Da modellen ble oppgradert i 2012 økte den i størrelse. Det har den gjort denne gangen også – med 4 centimeter i lengden. Samtidig er den blitt 2,4 cm bredere over baken. Det høres kanskje ikke mye ut, men det gjør at i20 nå fremstår som en vesentlig større og mer robust bil. Og den er utvilsomt blitt stiligere. Hyundai kaller den nye designen Fluidic Sculpture, og den sørger for at bilen ser betydelig mer moderne ut. Hyundai har parkert i20s «billig og praktisk»-utseendet. På veien - Hva synes du om det brune interiøret? smiler Harald. Jeg bare rister på hodet. Bilen er levert med cappuccino-farget interiør. Det er brunt. Veldig brunt. - Nordmenn er konservative og opptatt av økonomien. For mange kjøpere er det viktig at de får solgt bilen igjen, og derfor velger man ikke særlig annerledes interiør. Og desto mindre bil, desto mindre spenstig interiør. Men produsenten prøver seg, forklarer Harald. Sony? Synd for deg. Mobilholderen er avtagbar, og man velger holder basert på mobil. Harald har iPhone, og gjør klar GPS’en på mobilen før kjøreturen. Jeg har Sony, og mobilen min passer ikke i holderen. Synd for meg, altså. - I en bil til denne prisen kan det bli overdrevet med et avansert navigasjonsanlegg. Samtidig er det flere produsenter som legger opp til bruk av mobiltelefon i stedet for innebygget Navi-skjerm. Men dette er en nærmiljøbil, og da er det en funksjon som ikke er like viktig, forklarer han. Sikkerhet - Filvarsler er jo kjekt. Før var slikt forbeholdt større biler, men nå finnes det også på rimeligere modeller. Selv er jeg litt delt på alle duppedittene. Jeg tror man blir litt sløv av det. i20 er tydelig oppgradert innvendig. Knappene har fått mer moderne uttrykk, speedometeret er mer oversiktlig med digital fartsviser. Lydanlegget er bedre (men mangler DAB), rattvarme i hele rattet, USB og aux og to 12V-utganger. Bilen leveres med ryggesensor, men det praktiske ryggekameraet med skjerm i ryggespeilet er fjernet. - De sluttet med det av en eller annen grunn. Kanskje det er mindre behov på en liten bil? Ikke vet jeg, sier Harald. Stille og smidig - Bilen er smidigere, og det føles som at den er tyngre. Jeg må jobbe mindre, sier Harald når vi begynner på bakkene opp mot Grefsenkollen. - Registeret på motoren er bedre. Jeg sitter komfortabelt også. Dette er vesentlig mye bedre! sier Harald. Han høres noe overrasket ut. Vi parkerer foran restauranten på Grefsenkollen. Solen stråler. Vi åpner panoramataket. - Jeg tror mange vil spandere på seg soltaket. Mange har spurt etter det. Erfaringsmessig selger utstyrsnivå Comfort best. Classic er ikke så mye billigere, så det er Comfort de fleste lander på. Harald mener nye i20 ikke direkte konkurrerer med de søster-modellene i10 og i30. De appellerer til sine kjøpere på hver sin måte. Dermot regner han med at eksisterende i20-eiere kommer til å ønske å oppgradere. - Når modellen er ny er det alltid mye etterspørsel etter utstyr. Så kommer de praktiske kjøperne. Det vanlige på en slik modell er lite utstyr. PRISER OG DATA FOR NYE HYUNDAI i20
|