Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Audi R8 er rett rundt hjørnet, og for å varme opp entusiastene har Audi sluppet første bilde av bilen. Selve profilen på bilen vil nok ikke forandre seg så mye fra dagens, men fronten blir skarpere, og nesten litt TT-aktig. Men mest interessant er lysene. Mens bilbransjen for øvrig LEDifiserer seg både foran, bak og overalt ellers, er Audi og BMW midt i en laserkrig. Ikke helt Star Wars, men begge har biler med laserlys på markedet. Og neste R8 blir ikke noe unntak. Standard blir riktignok LED (bilen måtte uansett tilpasses til LED-lys, all den tid laserlys foreløpig er forbudt i USA), men for en neve, eh, alt-annet-enn-dollar, kan bilen utstyres med lasere på hver side av grillen. Langlys Det er altså "kun" på langlysene laserteknologien brukes i kommende R8, men også laserlysene vil ha matrisefunksjonen en rekke nyere Audier allerede har med sine LED-lamper. Det vil si at lampene kan dimme enkeltseksjoner i lykten for blant annet å ikke blende møtende biler. I tillegg kan lampene lyse opp 15 meter lange guide-linjer på veien for å indikere bilens bredde - for eksempel ved forsering av trange veiarbeidssoner. OLED kommer - Et av våre neste steg er OLED-teknologi, til bruk i baklys. Vi jobber med løsninger for å integrere OLED-lag direkte på bilens karosseri, sier Stephan Berlitz, sjef for Lighting Functions and Innovations hos Audi. Baklys trenger ikke å lyse opp store områder, men bare bli sett fra avstand. Selv om OLED har en relativt lav lysstyrke, vil det med tiden kunne brukes til nettopp lys som skal gjøre at du blir sett, heller enn å gjøre at du ser. For å intensivere forskningen rundt lys åpnet Audi denne uken en 120 meter lang tunnell ved anlegget i Ingolstadt spesielt for dette formålet. Den skal være den største av sitt slag i Europa. Genève-avduking
|