Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg husker godt mitt første møte med Audi R8. Det var i juni 2007 vi fikk vi lagt hendene på det første eksemplaret på norske skilter, og den anledningen brukte vi godt. I løpet av det døgnet vi disponerte bilen sto den ikke mye stille, og vi i redaksjonen fikk et uforglemmelig døgn som kulminerte i en morsom Bil-reportasje. Mindre stas var ikke opplevelsen i mai 2005 da jeg en lang, lys kveld hadde en R8 Spyder med V10-motor til disposisjon. Det er nok en av mine mest minnerike bilkvelder. Symfonisk R8 har nemlig midtstilt motor med et lydbilde som i seg selv er nok til å kalle frem en stor dose adrenalin hos fører og passasjer. I nye R8 leveres motoren i to styrkegrader, 540 hester er standard, men det fins en Plus-versjon med 610 hester. Sistnevnte tar deg til 100 km/t på 3,2 sekunder og videre til en toppfart på 330 km/t. Du må jage turtall for å få frem de beste sidene hos en sugemotor, maks dreiemoment på 560 Newtonmeter finner du først når turtallsnåla peker på 6500. (saken fortsetter) Dobbel clutch Toppmodellen R8 Plus har en tørrvekt på 1454 kg, og på tross av ekstra stivhet og mye ekstra utstyr, veier nye R8 inntil 50 kg mindre enn forgjengeren. Konstruksjonen er basert på en Audi Space Frame som er bygget av kombinasjonen aluminium og CFRP (karbonfiberforsterket plast) – en løsning som gir grunnlag for høy kollisjonssikkerhet og lav vekt. Evolusjon Når du setter deg inn i nye R8 møter du Audis virtuelle cockpit (kjent fra nye TT) hvor hele instrumentpanelet er en digital skjerm som gir deg ønsket informasjon, og der alle viktige knapper og brytere er plassert på eller i nærheten av rattet. MMI navigasjon plus med touchpad er standard. Først i rekken Det kommer også en ny R8 LMS racerbil i 2016, basert på det internasjonale GT3-reglementet. Den deler rundt femti prosent av komponentene med gatebilen, men får baneegenskaper som matcher de mest eksklusive konkurrenter.
|