Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det lå i kortene da vi overvar debuten for sportsbilen Mercedes-AMG GT at den skulle bygges som banebil også. Og nå, omtrent samtidig som salget av gatebilen starter, slipper AMG info om den kommende banebilen som blir en såkalt kunderacer bygget etter GT3-reglementet. Det betyr at den kan delta i en rekke internasjonale løp. I begrepet «kunderacer» ligger at Mercedes-AMG ikke selv skal drifte noe eget team, de er jo allerede tungt involvert i motorsport gjennom både Formel 1 og DTM. Lett og solid Som hos produksjonsmodellen er GT3-bilen bygget opp rundt en lettvekts, men ekstremt solid, aluminium spaceframe. Føreren er i tillegg beskyttet av et veltebur i høyfast stål og sitter i et karbonfiber-sete som tåler en trøkk. For å redusere vekten mest mulig er panser, dører, skjermer, støtfangere, sideskjørt, koffertlokk, diffuser og bakvinge laget av lett, men ekstremt sterkt karbonfiber. (saken fortsetter) Kjent og kjær Brukervennlig teknologi, pålitelighet, lange service-intervaller er argumenter for at AMG valgte V8 sugemotoren fremfor den nye med turbo. En sekstrinns sekvensiell racing-girkasse er montert over bakakselen for optimalt vektfordeling, akkurat som tilfellet er for gatebilen. De første kunder får sine biler levert mot slutten av 2015, så de må nok vente til 2016 før de kan konkurrere.
|