Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Da Bentley presenterte konseptbilen EXP 9 F på Genève-utstillingen i 2012, rynket de fleste på nesen. Vel var den tro mot merkets egenartede design, men de typiske Bentley-trekkene ble rett og slett banale på en så stor bil. Siden har Bentley tonet ned spesielt fronten, og det har hjulpet til å gjøre det hele mer spiselig, selv om dimensjonene fortsatt er på nivå med de konseptbilen hadde. Bentayga Automotive News Europe intervjuet Bentley-sjef Wolfgang Dürheimer i Genève sist uke, og han fortalte at Bentayga skal hjelpe dem mot målet på 20.000 biler i 2020, opp fra 11.020 i 2014. Det vil i så fall gi dem en solid markedsandel i det mest luksuriøse segmentet – Dürheimer anslår at markedet for bilen med en prislapp på over 100.000 euro er 50.000 enheter i året. Han forteller at Bentley er raskest voksende i dette segmentet, og at ingen andre selger så mange biler med en prislapp på over 150.000 euro. Kunder i kø Det er fortsatt sparsomt med tekniske detaljer om bilen, men Bentley har indikert en toppfart på over 200 miles (320 km/t) og egenskaper som er like gode i terreng som på landevei. Bentayga blir første Bentley med dieselmotor, trolig en variant av 4,2-liters V8-en som sitter i Audi A8. Den vil også tilbys med Bentleys moderne V8 bensinmotor, og den blir første Bentley med hybrid drivlinje. Bentley er først ut av de mest luksuriøse produsentene med en SUV, men både Rolls-Royce, Maserati og Lamborghini har avslørt at de er i ferd med å utvikle produkter i den samme nisjen.
|