Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fart går også i arv 6 av 10 gutter i alderen 18-30 år tror at far synes det er greit om de kjører litt for fort. Jo fortere de selv kjører, jo greiere tror de det er for far. I 2014 var det 18 trafikanter i alderen 18-24 år som omkom i trafikken. |
||||||||||||||||
Statens vegvesen intensiverer nå arbeidet mot de yngre trafikantene, med ny film og jenter i «Baksetet». Som far så sønn -Vi ønsker å gjøre foreldrene mer bevisste på at fart går i arv, på lik linje med andre vaner. Foreldrene er barnas aller første trafikklærer. Når de selv skal ut i trafikken en dag, er det sannsynligvis foreldrenes kjørestil de vil kopiere, bevisst eller ubevisst, sier Jon Molnes i Statens vegvesen. 6 av 10 gutter i alderen 18-30 år tror at far synes det er greit om de kjører litt for fort. Gutter som selv mener det er greit å kjøre 10-15 km/t over fartsgrensen, tror i størst grad at faren deres aksepterer det. Langt færre tror mor ville akseptert det samme, viser en ny SINTEF-undersøkelse. -Målet er å gjøre det sosialt uakseptabelt blant unge gutter å kjøre for fort. Vi bruker flere veier inn til målgruppen. Nå vil vi derfor snakke til gutta gjennom foreldre og jenter i samme alder, sier Molnes. Heidi og Caroline i «Baksetet» - I fjor høst så vi at jentene var veldig aktive i diskusjonene på Facebook. Vi tror at veien til gutta går gjennom jentene. Når to jenter nå «kupper» Facebook-siden for en ukes tid, så setter vi dette sosiale spillet litt mer i system, sier Molnes. Med en ”live desk” skal jentene aktivt ta i bruk aktiviteten og innleggene på Facebook-siden. I perioden 12.-19. april vil målgruppen hver dag bli utfordret og involvert, i form av skjult kamera, stunts, samtaler og dramatisering. (saken fortsetter) Engasjement kan endre holdninger Målgruppen beskriver filmene som morsomme, tankevekkende og informative. Kampanjen i sin helhet blir oppfattet som nyttig og seriøs. -Innhold som ikke engasjerer, flytter ingen grenser. For å engasjere og påvirke målgruppen, må vi tørre å bruke virkemidler som det gnistrer litt av. Det tar tid å endre holdninger, og effekten må måles over tid, men vi ser at tematikken og vinklingen har engasjert. Vi har truffet en liten nerve og den vil vi fortsette å pirke borti, sier Molnes. Ungdom og fart-kampanjen på YouTube
|