Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Selv om Toyota omtaler bilen som en «ny Avensis», er det nok en sannhet med visse modifikasjoner. Men det er i så fall ikke noe Toyota er alene om å gjøre, vi har sett biler med vesentlig mindre oppgraderinger enn denne blir kalt «brand new». Vi kan vel sammenligne det med et bygg der både interiør og eksteriør er renovert, mens selve reisverket er det samme gamle – i dette tilfellet fra 2008 da dagens Avensis så dagens lys. Avensis har i årevis vært blant de mest populære bilene i segmentet, og siden den første generasjonen ble lansert i 1997 har Toyota Norge levert ut 64.102 nye biler gjennom sine kanaler. Tøft segment Eksteriøret er frisket opp med ny front og nye lykter med LED-teknologi. Innendørs har det også skjedd mye, med nye materialer og tekniske løsninger. Toyota lover vesentlig høyere opplevd kvalitet enn hos forgjengeren. Materialvalget er mer påkostet og støydempingen vesentlig forbedret. Og de lover mer bil for pengene gjennom et høyere utstyrsnivå. Mye er også gjort på sikkerhetsfronten for å sikre de maksimale fem stjerner i kollisjonstest hos EuroNCAP. Safety Sense inngår som standardutstyr på alle utstyrsnivåer. Ingen hybrid? To nye dieselmotorer er tilgjengelig for nye Avensis: En 1,6 liter D-4D med 112 hk og en 2,0 liter D-4D som utvikler 143 hk. Toyota sier ingenting om hybridutgave, så det lar i alle fall vente på seg. 1,6 D-4D-motoren har et CO2-utslipp på bare 108 g/km, 11 g lavere enn 2,0-literen den erstatter. Utslippene fra den nye 2,0 liters D-4D-motoren ligger hele 24 g lavere enn for den utgående 2,2 liters motoren. Prisene på nye Avensis starter på kr 289.000 for 1,6 Life sedan. Rimeligste Touring Sports prises til 304.000 kroner. Den forventede bestselgeren, Touring Sports 1,8 aut. Active Style er priset til kr. 358.500. Alle priser er oppgitt eksklusiv frakt og leveringsomkostninger. De første bilene er på plass i Norge i slutten av juni.
*Pris eks. frakt/lev.omk.
|