img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
VW-Patriarkens endelige nederlag?
For 14 dagers tid siden lovte vi bråk i VW-leiren. Bråk, viste det seg, var ikke antydning av fornavnet en gang. Her var det mye «shit som hit the fan» som amerikanerne sier.

«Dagens Spiegel kommer til å bli lest. Der loves vi en artikkel som forteller om sterke uoverensstemmelser mellom Volkswagen-patriarken Ferdinand Piëch og VW-sjefen Martin Winterkorn. Dette kan bli pikant, de har alltid vært betraktet som erteris», skrev vi i en notis den 11. april

Etter det har det vært ganske dramatisk, kan man si. Vi snakker tross alt om Europas (snart verdens, hvis de får det som de vil) største bilprodusent, et børsnotert selskap med sine helt egne regler for hvordan børsdemokrati forvaltes, og en av verdens store globale arbeidsgivere.

Hva som skjer der er altså ikke helt uten betydning.

Det startet med at Ferdinand Piëch, Porsche-arving, sterkt medlem av den familieklanen som bestyrer 51 prosent av VW-gruppen, sa til Der Spiegel at «Jeg holder avstand til Winterkorn». 

Winterkorn er topp-sjefen i Gruppen, men bestyres selvfølgelig av styrer og – slik det er i Tyskland – styrer som styrer styrer.

Der altså patriarken har regjert som ensom, despotisk majestet nå, i flere år – ikke akkurat uten suksess. Og de to, Piëch og Winterkorn, har tilsynelatende stått tett sammen denne tiden.

Dette var fredag den 10. april, artikkelen kom dagen etter, og reaksjonene var overraskende positive til Winterkorn. Niedersachsens president, dette Bundeslandet er også en storeier i konsernet, sa seg «ubehagelig overrasket» og ba om at diskusjonen måtte skje internt.

Så gikk mesteparten av neste uke med at en del telefonledninger, i den grad slike fremdeles brukes, glødet.

Wolfgang Porsche, et ledende familiemedlem, sa klart fra om fetteren sin at «det Herrn Dr. Piëch hadde ytret, ikke er avstemt med Familien».

Og storeier Qatar hadde heller ikke sans for at en storaksjonær skulle ta avstand til Winterkorn på denne måten. Men Qatar sa også at det kunne bli vanskelig å støtte Winterkorn når han åpenbart har falt i unåde hos Piëch.

Det begynte å gå rykter om krisemøte i «Presidiumet til Aufsichtsratet». (Jeg kan godt forklare det, men la oss nøye oss med at Høyere Kommer Du Ikke.)

Og det fant sted torsdag den 16. april. Familie-eierne var representert med Ferdinand Piëch og Wolfgang Porsche. I tillegg var Niedersachsens president der, selskapets øverste arbeidstakerrepresentant, en fagforeningsrepresentant og viseformannen i bedriftsforsamlingen. Dessuten var Winterkorn med.

Det hele fant sted i Porsche Holdings kontorer i Salzburg.

Det tok ikke lang tid etter at møtet var over før tysk presse, ganske enstemmig, kunne slå fast i sine lørdagsutgaver at Piëch var isolert, at han hadde tapt 1:5.

Er det noe den mannen ikke er vant til, så er det å tape.

En gang før har han tapt. Det var da onkel Ferry Porsche kastet alle familiemedlemmene ut fra familiebedriften. Men Piëch, superingeniør bl.a. på 917 den gang, lot seg ikke stanse. Han fortsatte sin klatring, først hos Audi, der han klarte å manøvrere vekk den ene toppsjefen etter den andre.

Da han så overtok for Carl Hahn som VW CEO – det virket som Hahn ikke skjønte hva som plutselig hendte - datt Audi-sjefene som dominobrikker, Kortuem, Demelm, Paefgen. Først da Winterkorn kom i 2002, virket det som Piëch var fornøyd.

Så ansatte Piëch ex-BMW-sjefen Bernd Pischetsrieder som CEO hos VW. Det tok bare tre år, så var han skikkelig bakvasket og erstattet av Winterkorn.

Er det rart pressen var full av spekulasjoner over vanvittige scenarier da det så ut som om Piëch hadde tapt?

Fredag fylte Ferdinand Piëch 78 år. Det måtte han feire med å fortelle at konsernledelsen har forlenget Winterkorns avtale – som egentlig løp ut i 2016. Deltakere på toppmøtet sier offentlig at maktkampen er over.

Men allerede lørdag ble det klart: maktkampen er slett ikke over, selv om flertallet i Aufsichtsrådet er mot Piëch, er det stemmer som begynner å antyde at han fremdeles har en fremtid i familiebedriften.

Og da det viste seg at bilutstillingen i Shanghai åpnet uten at Winterkorn er til stede - «sykdomsforfall» - dukket konspirasjonsteoriene opp igjen.

Samtidig dukker sentimentale følelser opp. Gammelkansler Gerhard Schröder, som også har vært regjeringssjef i Niedesachsen og som satt i styrene da Piëch i 1993 inntok konsernledelsen med rakettfart, fortalte Bild Zeitung at alt det Piëch har gjort for Volkswagen ikke kan måles.

Torsdag den 23. meldte to uavhengige nyhetskilder at Piëch har vært frempå igjen og ikke bare fortsatt sin negative holdning til Winterkorn, men faktisk lansert to mulige etterfølgere overfor familien under et møte de nettopp har hatt i Stuttgart.

Det tok ikke mange timer før Piëch dementerte historiene. «Herr Winterkorn og jeg har snakket ut og jeg ser ikke lenger etter hans avløser».

Spiegel er på gang igjen. Flere styremedlemmer forteller bladet at de ikke lenger har tillit til 78-åringen. Det kommer også frem at han bare noen dager før hadde sagt til Porsche-sjefen, Matthias Müller (som skulle være en av hans Winterkorn-avløser-kandidater) at han skulle holde seg klar til et skifte i styreformann-stolen.

Så kom lørdagen med et foreløpig høydepunkt. Ikke bare går Aufsichtsrat-sjefen av med øyeblikkelig virkning, også hans hustru - som også sitter i Aufsichtsrådet - legger ned sine verv.

Det er bare 14 dager til årets generalforsamling. Forestillingen i Hannover den 5. mai vil bli underlig.

For første gang siden 2007 skal ikke de to toppene sitte ved samme bord og presentere en bedrift med mer enn 200 milliarder euro i omsetning, mer enn 10 millioner biler solgt, med 118 fabrikker i 31 land og med 600.000 ansatte.

Men med Piëch ute av bildet betyr det at en aksjonær kan ikke spørre ham om hvorfor i all verden han startet dette ballet, og hva han syns om at aksjekursen har ramlet fra 250 pluss, til ned mot 220 på disse 14 dagene.

Det går heller ikke an å spørre ham om han skal sette i gang med flere ego jåleforestillinger, som Glass-slottet i Dresden der de bygde den ekstremt mislykkede Phaeton, eller om han fremdeles tenker på flere Bugatti-eventyr, eller om han virkelig har planer om å gjøre sin nåværende kone - Ursula, hun med det strålende smilet - til sjef for det hele etter at han bulldozet familiens tidligere barnepike inn som medlem i Aufsichtsrådet.

Men selvfølgelig kan man fremdeles spørre Winterkorn om ekstrem lave marginer for VW-delen av konsernet, om hvorfor det er så vanskelig å utvikle en mellomklassebil for Kina, eller om hvorfor Volkswagen fremdeles ligger etter Subaru på salgsstatistikken i USA.

Noen vil sikkert også spørre ham om han syns han er verdt de 15,9 millioner euro han hentet inn i fjor.

Som pressetryne kommer jeg til å savne Piëch (skjønt det er vanskelig å tro at han forsvinner - den mannen har alltid hatt et ekstra ess i ermet) - det er alltid gode historier rundt ham.

Og ingen kan ta fra ham det at han overtok et råttent bo da han ble CEO i 1993, og etterpå ble alle styrenes overhode, klarte å snu det fra tapsbedrift med elendig produktivitet til å bli et kraftsentrum blant verdens bilprodusenter.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer