Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er utslippskravene i Euro6 som gjør at Toyota slutter å produsere RAV4 med dieselmotor. Ifølge Toyota Norge vil fabrikken stanse produksjonen før sommeren og dagens dieselversjon vil være i normalt salg fram til 1. september. - Ved årsskiftet 2015/2016 lanserer vi i Norge RAV4 i hybridversjon, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge. - Vår intensjon er at vi skal ta igjen det vi eventuelt taper av salg i annet halvår med den nye modellvarianten. - Vi budsjetterer med å ta RAV4-andelen til nye høyder når vi får bilen som hybrid. Vi har meget god erfaring med hybridbiler og mener den nye modellen passer som hånd i hanske for oss. Vi vil selvsagt fortsette å selge RAV4 med bensinmotor i hele perioden. Dieselversjonen av RAV4 står hittil i år for 80 prosent av RAV4-salget. Den ansiktsløftede RAV4 ble presentert på bilutstillingen i New York i påsken. Bilen får drivverket fra Lexus NX300h. Det betyr en 2,5-liters bensinmotor, som sammen med en elmotor på bakakselen yter 197 hestekrefter, og har et CO2-utslipp på 110 g/km. Det betyr også at RAV4 hybrid blir firehjulsdrevet. I motsetning til hva som er gjengs for Toyota-hybrider, kan RAV4 hybrid trekke ordentlig henger – opptil 1650 kilo. Men den blir ikke ladbar slik tilfellet er med Mitsubishi Outlander og mange nye modeller fra de europeiske produsentene. - Vi er ikke i mål når det gjelder priser og jeg skjuler ikke at vi er spent på arbeidet med endringen av bilavgiftene. Går det som vi håper kan den nye RAV4 virkelig bli en av de store avgiftsvinnerne når dagens dieselversjon erstattes en moderne hybridversjon, sier Espen Olsen. Dette er ikke første gang RAV4 har lekt med strøm – forrige generasjon av den populære kompakt-SUV-en ble en liten periode tilbudt som helelektrisk bil i USA, i et samarbeidsprosjekt med Tesla.
|