Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
God flyt i varebilsalget Varebilsalget øker mer enn noen av de andre gruppene, viser registreringsstatistikken. Opp godt over 10 prosent, så langt i år. |
||||||||||||||||
Etter første kvartal var fremgangen for varebilsalget cirka 10 prosent. Når vi får lagt på nok en måned og kan se tilbake på første tertial, kan vi slå fast at fremgangen er enda større. Totalt 10.493 biler betyr en økning på 11,1 i forhold til i fjor. Volkswagen er selvfølgelig markedsleder, men har økt mindre enn markedet så langt i år. Men hvem trenger å øke når man har en markedsandel på over 34 prosent? Holder stand De eneste andre modellene som solgte mer enn 100 enheter i april var Berlingo, Connect og Partner, i den rekkefølgen. Alle viste økning, selv om de franske jo også venter på oppgraderinger. Mitsubishi er det merket som viser størst fremgang så langt i år, 141 prosent, men det rekker foreløpig bare til åttendeplassen. Ford, på en solid andreplass – nesten dobbelt så stort volum som neste mann, Peugeot – har økt med 41 prosent. Fransk duell Toyota på fjerde er i nedgang, både på måneds- og tertial-basis. Og Mercedes-nedgangen kan snart kalles et fall: minus 25 prosent i tertialet og minus 42 prosent i april. Citan er den eneste som har beholdt markedsandelen der, både Vito og Sprinter har tapt mye. Nå liggr de på sjetteplass. I fjor hadde de bronsen på denne tiden. Hvis vi føyer til Isuzu (opp 11 prosent i tertialet – holder altså tritt med markedet) på niende og Nissan på tiende (opp 26 %), har vi gjort ti-på-topp listen komplett. I neste utgave av YrkesBil har vi en nøyere vurdering av varebilsalget. Der deler vi det også inn i seks klare segmenter, slik at vi virkelig kan studere detaljene. Alle tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
|