Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den digre Audien er blitt 325 kilo lettere og er nå like lettkjørt som en Golf. SUV-fest Foreløpige salgstall både for X5 og XC90 viser at det begynner på bli ganske mange som ikke kvier seg for akkurat det. - Ja, vi tror alle nyhetene vil løfte klassen. Bedre miljøprofil har gjort biler som Audi Q7 langt mer stuerene å kjøre, sier en opprømt Marius Tegneby hos Audi-importør Harald A. Møller. Ladbare hybrider Jeg har på BilNorge tidligere skrytt XC90 opp i skyene som en bortimot fullkommen SUV. Nå er jeg klar for å si omtrent det samme om Audi Q7, for maken til forvandling må jeg faktisk tilbake til nettopp XC90 for å finne. En ting er det du umiddelbart ser: Den slankere kroppen, den mer markerte grillen og de skarpere linjene. Bevares, er Q7 en diger bil som med lengde rett over fem meter og bredde rett under to meter fortsatt dekker 10 kvadratmeter asfalt. Lettvekter Les også: Audi fram, på fire og to "Norges-motor" Lite støt - god lyd Etter et tiårig liv på asfalten framsto utgående Q7 som ganske frakjørt. For Audi hastet det derfor å legge innhold i slagordet om at forspranget befinner seg i teknikken. Sånn sett brukes Audi Q7 til å lansere aktiv firehjulsstyring (AWS) hvor bakhjulene styrer mot i lav fart (gjør det langt lettere å parkere samt reduserer svingradiusen) og med i høyere fart som i praksis betyr at bilen parallellforskyves ved eksempelvis forbikjøringer. 14.000 kroner ekstra koster AWS som ingen andre SUV-er har for tiden. Nå er AWS langt fra noe nytt. I mer moderne tid hadde flere japanske bilmerker (blant annet Honda og Mazda) slik teknologi for rundt 25 år siden. Touchpadflate for å styre infotainmentsystemet er heller ikke nytt i bil. Lexus og Opel har det, men Audi tar teknologien til et mer brukervennlig nivå ved å kombinere det med kontrollratt. Jeg er likevel litt i tvil om dette er et framskritt fordi den gamle løsningen med kun ratt fungerte så bra. Til Norge kommer Q7 naturligvis kun med drift på alle hjul. Løsningen med sju seter beholdes og CO2-utslippet er redusert til 144 gram/km (0,54 liter/mil) for den minste dieselmotoren (211 hk i Norge). Dette er likevel langt fra nok til å tilfredsstille EUs CO2-krav på 95 gram fra 2021 hvilket betyr at SUV-er som Q7 for det meste blir ladbare hybrier i fremtiden. Dette er prisene i Norge: Diesel: 3,0 TDI V6 211 hk (A) 5 seter Kr. 835.000 (1. kv 2016) Bensin: 3,0 TFSI V6 333 hk (A) 5 seter Kr. 1.078.000 Hybrid: 373 hk – pris 950.000 til 1.000.000 med dagens avgiftsnivå. (1. kv 2016) Viktigste konkurrenter: BMW X5, Volvo XC90, Range Rover Sport, Mercedes-Benz GLE. Til Norge i juni. FAKTA Audi Q7 – 5 seter:
* Med 5 seter. Dette liker jeg: Dette liker jeg ikke:
|