img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
56 bilder i galleri
Slanket Q7 for fete lommebøker
Audi Q7, bilen som mange av oss elsker å hate, relanseres etter omfattende slankekur. Snart kommer ladehybriden som Audi mener skal klare seg med «lukten» av drivstoff.

Den digre Audien er blitt 325 kilo lettere og er nå like lettkjørt som en Golf.

SUV-fest
Først kom BMW med ny X5, Volvo ruller akkurat nå inn nye XC90, snart er Audi på plass med ny Q7 før Mercedes lanserer ny GLE. Bevares for en fest det skal bli for dem som kan legge 800.000 kroner eller mer på bordet for ny bil.

Foreløpige salgstall både for X5 og XC90 viser at det begynner på bli ganske mange som ikke kvier seg for akkurat det.

- Ja, vi tror alle nyhetene vil løfte klassen. Bedre miljøprofil har gjort biler som Audi Q7 langt mer stuerene å kjøre, sier en opprømt Marius Tegneby hos Audi-importør Harald A. Møller.

Ladbare hybrider
Alle fire vil dessuten snart ha i salg hybride ladevarianter med voldsom motoreffekt og – på papiret – knapt målbart forbruk. Det lave forbruket kvitteres i Norge ut i redusert engangsavgift, og om politikerne holder sine løfter vil ladbare hybrider med høy motoreffekt komme til å bli de store avgiftsvinnerne i årene framover. Så det er bare å glede seg.

Jeg har på BilNorge tidligere skrytt XC90 opp i skyene som en bortimot fullkommen SUV. Nå er jeg klar for å si omtrent det samme om Audi Q7, for maken til forvandling må jeg faktisk tilbake til nettopp XC90 for å finne.

En ting er det du umiddelbart ser: Den slankere kroppen, den mer markerte grillen og de skarpere linjene. Bevares, er Q7 en diger bil som med lengde rett over fem meter og bredde rett under to meter fortsatt dekker 10 kvadratmeter asfalt.

Lettvekter
Men slankekuren på rundt 325 kilo (Audi mener de nå er lettest i klassen), et helt nytt chassis, oppgradert motorprogram, den ekstremt gode støydempingen, aktiv styring på bakakselen, eget følgeprogram for køkjøring, mulighet for å heve og senke bilen, infotainmentprogram som i sum kanskje er bilindustriens beste og et sikkerhetsprogram som gjør Audien nærmest selvkjørende, gjør kjøreturene til en opplevelse i seg selv.

Les også: Audi fram, på fire og to

"Norges-motor"
Enn så lenge ender motorprogrammet på V6/bensin/333 hk og V6/diesel/272 hk, men tro meg på at det holder med «Norgesutgaven» som yter 211 hk og er prisberegnet til 835.000 kroner. 500 Nm moment allerede på rask tomgang (1250 o/min), 7,4 sekunder til 100 km/t og toppfart på 216 km/t burde holde. Istedenfor å bruke 100.000 kroner ekstra på ytterligere 61 ekstra hk, ville jeg brukt pengene på ekstrautstyr. Bare så leit at «billigvarianten» først dukker opp i 2016.

Lite støt - god lyd
Ny Q7 har mye av kjøreopplevelsen felles med Volvo XC90. I begge vektlegges komfort mer enn sportslighet fordi det tas i betraktning at kjøperne nok er godt voksne. Derfor prioriteres spesielt god støydemping i kombinasjon med god lyd som i Q7 kan oppgraderes til Bose-anlegg for 14.000 kroner og til Bang&Olufsen for 76.000 kroner.

Etter et tiårig liv på asfalten framsto utgående Q7 som ganske frakjørt. For Audi hastet det derfor å legge innhold i slagordet om at forspranget befinner seg i teknikken.

Sånn sett brukes Audi Q7 til å lansere aktiv firehjulsstyring (AWS) hvor bakhjulene styrer mot i lav fart (gjør det langt lettere å parkere samt reduserer svingradiusen) og med i høyere fart som i praksis betyr at bilen parallellforskyves ved eksempelvis forbikjøringer. 14.000 kroner ekstra koster AWS som ingen andre SUV-er har for tiden.

Nå er AWS langt fra noe nytt. I mer moderne tid hadde flere japanske bilmerker (blant annet Honda og Mazda) slik teknologi for rundt 25 år siden.

Les også: Her er nye Audi S4

Touchpadflate for å styre infotainmentsystemet er heller ikke nytt i bil. Lexus og Opel har det, men Audi tar teknologien til et mer brukervennlig nivå ved å kombinere det med kontrollratt. Jeg er likevel litt i tvil om dette er et framskritt fordi den gamle løsningen med kun ratt fungerte så bra.

Til Norge kommer Q7 naturligvis kun med drift på alle hjul. Løsningen med sju seter beholdes og CO2-utslippet er redusert til 144 gram/km (0,54 liter/mil) for den minste dieselmotoren (211 hk i Norge). Dette er likevel langt fra nok til å tilfredsstille EUs CO2-krav på 95 gram fra 2021 hvilket betyr at SUV-er som Q7 for det meste blir ladbare hybrier i fremtiden.

Dette er prisene i Norge:

Diesel:

3,0 TDI V6     211 hk (A)     5 seter            Kr. 835.000 (1. kv 2016)
3,0 TDI V6     272 hk (A)     5 seter            Kr. 939.000
3,0 TDI V6     272 hk (A)     7 seter            Kr. 969.900

Bensin:

3,0 TFSI V6   333 hk (A)     5 seter            Kr. 1.078.000
3,0 TFSI V6   333 hk (A)     7 seter            Kr. 1.112.200

Hybrid:

373 hk – pris 950.000 til 1.000.000 med dagens avgiftsnivå. (1. kv 2016)

Viktigste konkurrenter:

BMW X5, Volvo XC90, Range Rover Sport, Mercedes-Benz GLE. Til Norge i juni.

FAKTA Audi Q7 – 5 seter:

Motor:

V6 turbo dieselmotor, 2967 ccm.

Effekt:

211 hk.

Dreiemoment:

500 Nm v/1250 - 3000 o/min.

Mål LxBxH:

505x197x174 cm

Akselavstand:

295 cm

Egenvekt:

1995 kg

Bakkeklaring:

21 cm med stålfjærer

Tilhengervekt:

2700 kg/3500 kg m/luftfjæring.

Bagasjerom:

295 - 1995 (2075*) liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

7,4 sek.

Toppfart:

216 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,54 l/mil

CO2:

144 g/km

Pris billigste:

Ca kr. 835.000 m/5 seter

Pris som prøvekjørt:

Ikke klart

* Med 5 seter.

Dette liker jeg:
Komforten og det lave støynivået.

Dette liker jeg ikke:
Må vente til neste år på den minste motoren.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer