Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tesla-sjef i stive permer Egentlig har vel ikke Elon Musk fullført mer enn en tidel av det han kommer til å gjennomføre, så det er kanskje i tidligste laget med en biografi. Mannen har jo bare så vidt snudd de første 40. |
||||||||||||||||
På den annen side har mannen gjort så mye allerede at selv om svært mye av og om han er velkjent er det godt å få det hele – så langt – konsentrert i hardbound. Og la det være sagt med en gang, Ashlee Vance, som til daglig skriver for Bloomberg Businessweek, har ikke skrevet noen nesegrus beundrende historie om denne Sør Afrikaneren som kom til Silicon Valley med en visjon. Dette er historien om en gjennomført drittsekk, uetisk og ondskapsfull og sikkert umulig å jobbe for. Men med helt klare ideer om hvor han vil, samme hva det måtte koste. Først blåste han gjennom sin første tech-formue ($ 22 mill. fra noe som het Zip2), deretter gjennom de 180 millionene fra Pay Pal til han i dag driver et verdensledende elbil-foretak, driver verdens første private romfartsselskap med mulighet til å overleve, forsyner USA med utstyr for å hjemmelagre strøm, og driver nasjonens største solcelleinstallatør på si. Og hele veien har han snudd konvensjonell tenking på hodet. Han nekter å selge bilene sine gjennom forhandlere, han sier nei til underleverandører på rakettene, da bygger han helle en del som skulle ha kostet 150.000 dollars for 3.000 dollars – men er vel ikke like sikker som før på at mennesket MÅ til Mars for å overleve. Forfatteren forsøker også å gi en slags psykologisk forklaring på hva det er som får Elon Musk til å tikke. Men det er alt for lite om lillebror Kimbal som faktisk er en forholdsvis normal fyr som til og med virker sympatisk. Han er heller ikke uten visjoner, men han er en sosial entreprenør som lære 120.000 unger om sunn mat og sunne vaner. Riktignok hjalp han Elon med å prøve å finne penger for å lansere Tesla «En oppgave som var klin umulig. Elon måtte bygge opp SpaceX som en non-profit organisasjon for overhodet å få inn noen penger til å overleve» forteller han i dag. Så begge brødrene har en interesse av å endre verden, men Kimbal er en sosial entreprenør mens Elon ikke nøyer seg med å rive Jerikos Murer, nei. Han skal rive absolutt alle murer, virkelig og innbilte – og det skjer ikke med basuner og bønner akkurat. Det skjer med rabiat bruk av storeslegga. Ikke vent for mye bilromantikk og bil-management i denne boka. Men du får en skikkelig dose forståelse av hvordan den nye virkeligheten egentlig ser ut der ute. Og det er bare å se i øynene – hvis GM eller VW eller Toyota eller noen andre av disse kjempene på leirføtter overlever 25 år til, vil de også før eller siden få en hyper toppsjef med trekk ikke ulik det vi i dag vil kalle psykopate. Da har denne boken i hvert fall lært oss hva vi skal se etter. Men en advarsel til menigheten. Vance gjør mye ut av sirkusdirektør-trekkene man finner hos Musk. Han plukker Musk sin show-biz utgave av eget liv og egne prestasjoner fra hverandre og setter dem inn i en helt annen, og sikkert riktigere sammenheng. Så de av dere som ønsker å gå på neste bønnemøte med ypperstepresten, i Folketeatret eller hvor nå neste seanse arrangeres, og fremdeles ønsker å få en religiøs opplevelse bør ikke lese denne boken. De vil miste mye av troen, men vil til gjengjeld se på en av dette århundrets store innovatører med helt nye øyne. Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future
|