img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Tilbake til røttene, men hvilke?
Det blir litt søkt når Aston Martin forteller oss at de skal «tilbake» til Hotel de France i forbindelse med Le Mans.

Det var John Weyer, mannen som i sin tid bestyrte sportsdelen av Aston Martin, veldig ofte på egen regning, som hadde hørt om den gode maten på Hotel de France i La Chartre-sur-le-Loir.

Siden det lå like ved Le Mans-banen bestilte han ikke bare et bord der, han bestilte plass til hele teamet første gang han dro dit med en gjeng fra Aston Martin. 

Og reserverte bakgården som garasjeplass.

Hotellet ble grunnlagt i 1905, og det var nok noen racingfolk innom der før det også, Henry Segrave som vant det franske Grand Prix der i 1923 for eksempel, men det var Wyer som satte herberget på kartet for alvor.

Helt frem til for et par år siden var det eid av samme familie, da jeg var der første gang i første halvpart av 60-tallet var det Noel Pasteau som eide det. Det var hans sønn som solgte det til en racing-interessert engelskmann for et par år siden.

Gjenbruk
Wyer brukte også dette hotellet da Aston Martin vant mot alle odds i 1959, og han kom tilbake og tilbake og hadde med seg Ford GT40, Porsche 917 og Gulf Mirage – alle i de typiske Gulf-fargene.

Men det var da andre der også, mindre prominente. Et sett Triumph TR4 en gang. TRV var der med to biler for mer enn 50 år siden. Alessandro de Tomaso visste hvordan han fant et bra hotell da han forsøkte seg på 24 timers.

Det var den tiden folk sendte bilene over Kanalen med Bristol Freighters på Silver City-ruter og kjørte bilene på landeveien til løpet. Og langt opp i 80-årene så vi racerne, med påmalte nummer, dundre oppover de 30-40 kilometerne på D304 til La Sarthe.

Ny eier
Martin Overington kjøpte herligheten – etter å ha fullført le Mans Classic med en Blower Bentley med oljen sprutende ut av motoren. Men han kom tilbake til rommet sitt på hotellet.

Det var da han bestemte seg, overtok det og satte i gang en skikkelig oppussing. Kanskje litt for meget etter min smak, men man kan jo ikke si noe på at han bruker historien for alt den er verdt.

Veggene er fylt av praktfulle gamle racingfotografier, gjesteboken er full av signaturer fra berømte racerførere. Han har til og med produsert sin egen tapet, der hotellets historie er gjenfortalt – med en viss vekting på, hva skal vi si, Goodwood-smak aspektet.

Og jeg kan ikke huske at det var til de grader Art Noveau som det er blitt nå.

Men for all del. Overington er hel ved, han kjører en 2CV fra 1952, en H-type varebil, den med bølgeblikken, og dersom du skal hentes, gjør han det i en original DS.

Og han ble etter hvert god venn med Noel Pasteau – som opprinnelig ikke visste at guttungen hadde solgt hotellet.

Kulinarisk
Og nå er vi tilbake til der vi begynte. For Noel, født i 1927, ble sendt på kokkeskole, kom tilbake som kjøkkensjef i 1952 og var allerede på full fart mot sin første Michelin-rosett da John Wyer oppdaget maten der.

Jeg traff ham igjen i fjor – selv om jeg nok ikke kommer til å bo der mer, det er mange andre hotell i nabolaget med sterke racing-røtter som ikke er i nærheten så hypet (eller priset) opp – da han fremdeles snakket om den eksentriske engelskmannen. (Du kan jo forsøke å finne Lotus-hotellet, Auberge de St. Nicholas, for eksempel – men flere gode tips får du ikke).

Han døde for noen måneder siden. Halve landsbyen deltok i sørgetoget, og det var blomster fra alt av veterane racerbilnavn.

Men at Aston Martin skal bli «reunited» med hotellet etter mer enn 50 år for å gjenopplive noen av de mest ikoniske memoriene fra denne luksus sportsbilprodusentens historie, blir jeg ikke veldig rørt av.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer