Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lite pop med medbrakt Det er lettere enn noen gang å skaffe nye bildeler selv. Men hos verkstedene vil du møte motstand. |
||||||||||||||||
Drivstoffilter, clutchsett, turtallsføler, støtdemper og lyddemper til eksospotte. Du får tak i det meste til bilen din på nettet eller i bilrekvisitabutikker. Så hvorfor ikke kjøpe det selv for å spare penger? – Enkelte merkeverksteder vil for eksempel kunne ta dobbelt så mye for bremseklosser som det du betaler i butikken. For oljeskift faktureres du både to og tre tusen kroner. Hos oss koster flaska med samme innhold noen hundrelapper, sier varehussjef Erik Nyhus i Biltema. Kjeden omsatte for nesten tre milliarder kroner i Norge i fjor. I tillegg bestiller nordmenn bildeler på nettet, hos nettbutikker som Bildeler.no, Delespesialisten.no og DineBildeler.no. – Bilverkstedene burde ha to sett med priser, med og uten bildeler, sier Nyhus. Fraskriver seg garantien – Det stor motstand mot å skru medbrakte deler, først og fremst fordi det blir uavklarte ansvarsforhold om garanti og reklamasjon. Det knytter seg stor usikkerhet til kvaliteten på delene som kunden har med seg fra ulike nettbutikker, sier Ole Helge Ratvik i bilverkstedkjeden SjekkPunkt. Han tror verkstedbransjen vil stramme enda mer inn etter som deler blir stadig enklere å få tak i på nett. – En bilreparasjon er en kombinasjon av deler og arbeid, og det vil være i forbrukers interesse at utøvende verksted står ansvarlig for kvaliteten på begge, sier Ratvik. Dilemma – Medbrakte deler er dårligere butikk for verkstedene, men hovedgrunnen er garantien. Vi kan ikke gå god for kvaliteten. De fleste hos oss som har kapasitet sier nok ja til å skru medbrakte deler, men da er det vanlig å fraskrive seg garantien, sier administrerende direktør Torhild Barlaup. – Å få tak i rett del, er ikke alltid like enkelt. Ofte må man helt ned på chassisnummeret, fordi delekomponenter ofte endres gjennom en bilmodells produksjonssyklus. Det betyr at tilsynelatende helt like biler produsert samme år, kan ha ulike delekomponenter, sier hun. Norges Bilbransjeforbund har tidligere uttalt at de anbefaler bilverkstedene å takke nei til å montere medbrakte deler. Ser poenget – Det blir litt som å ta med egne matvarer på restaurant og be dem lage til maten for deg. Det er klart de vil ha mest mulig av omsetningen selv, sier Erik Nyhus. Men han betviler begrunnelsen. – Jeg bruker å si at merkevare er verdens største bløff. Det er bare Hyundai som lager alle delene selv, de andre får dem i stor grad fra underleverandører. Hvor mange hjullagerfabrikker tror du det finnes i verden? De som lager bremseskiver følger samme krav til CE-merking, påpeker han. – Og chassisnummeret får vi i praksis av bilskiltet, som forteller hvilket år bilen ble laget. Nå kan kunder søke etter bildeler ved å taste inn bilnummeret. Etter at det ble vanlig, har klagene på feilkjøp gått ned til nesten null hos oss, sier Nyhus. Har ansvar – Vi ser på det som dårlig service og oppfordrer folk til å vise forbrukermakt. Gå heller til et annet verksted dersom delen holder mål når det gjelder kvalitet. Hvis delen er av dårlig kvalitet, har imidlertid verkstedet plikt til å fraråde å bruke den, sier Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet. Hun gjør oppmerksom på at det er forskjell på å frasi seg garantien og å ha reklamasjonsansvar. – Å gi garanti til kunden er en helt frivillig sak, så verkstedet har full anledning til ikke å gi det. Men dersom de gjør jobben, kan de uansett ikke sette loven til side, de vil fortsatt ha reklamasjonsansvar. Så folk må ikke la seg avspise med at garantien ikke gjelder hvis bilen bryter sammen etter reparasjon, sier Skogly.
|