img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Lite pop med medbrakt
Det er lettere enn noen gang å skaffe nye bildeler selv. Men hos verkstedene vil du møte motstand.

Drivstoffilter, clutchsett, turtallsføler, støtdemper og lyddemper til eksospotte. Du får tak i det meste til bilen din på nettet eller i bilrekvisitabutikker.

Så hvorfor ikke kjøpe det selv for å spare penger?

– Enkelte merkeverksteder vil for eksempel kunne ta dobbelt så mye for bremseklosser som det du betaler i butikken. For oljeskift faktureres du både to og tre tusen kroner. Hos oss koster flaska med samme innhold noen hundrelapper, sier varehussjef Erik Nyhus i Biltema.

Kjeden omsatte for nesten tre milliarder kroner i Norge i fjor. I tillegg bestiller nordmenn bildeler på nettet, hos nettbutikker som Bildeler.no, Delespesialisten.no og DineBildeler.no.

– Bilverkstedene burde ha to sett med priser, med og uten bildeler, sier Nyhus. 

Fraskriver seg garantien
Bilverkstedene ser ikke helt sånn på det.

– Det stor motstand mot å skru medbrakte deler, først og fremst fordi det blir uavklarte ansvarsforhold om garanti og reklamasjon. Det knytter seg stor usikkerhet til kvaliteten på delene som kunden har med seg fra ulike nettbutikker, sier Ole Helge Ratvik i bilverkstedkjeden SjekkPunkt. 

Han tror verkstedbransjen vil stramme enda mer inn etter som deler blir stadig enklere å få tak i på nett.

– En bilreparasjon er en kombinasjon av deler og arbeid, og det vil være i forbrukers interesse at utøvende verksted står ansvarlig for kvaliteten på begge, sier Ratvik.

Dilemma
Bilverkstedkjeden Meca er av samme mening.

– Medbrakte deler er dårligere butikk for verkstedene, men hovedgrunnen er garantien. Vi kan ikke gå god for kvaliteten. De fleste hos oss som har kapasitet sier nok ja til å skru medbrakte deler, men da er det vanlig å fraskrive seg garantien, sier administrerende direktør Torhild Barlaup.

– Å få tak i rett del, er ikke alltid like enkelt. Ofte må man helt ned på chassisnummeret, fordi delekomponenter ofte endres gjennom en bilmodells produksjonssyklus. Det betyr at tilsynelatende helt like biler produsert samme år, kan ha ulike delekomponenter, sier hun.

Norges Bilbransjeforbund har tidligere uttalt at de anbefaler bilverkstedene å takke nei til å montere medbrakte deler.

Ser poenget
Biltemas fremste bilekspert er ikke uten forståelse for verkstedenes syn.

– Det blir litt som å ta med egne matvarer på restaurant og be dem lage til maten for deg. Det er klart de vil ha mest mulig av omsetningen selv, sier Erik Nyhus.

Men han betviler begrunnelsen.

– Jeg bruker å si at merkevare er verdens største bløff. Det er bare Hyundai som lager alle delene selv, de andre får dem i stor grad fra underleverandører. Hvor mange hjullagerfabrikker tror du det finnes i verden?

De som lager bremseskiver følger samme krav til CE-merking, påpeker han.

– Og chassisnummeret får vi i praksis av bilskiltet, som forteller hvilket år bilen ble laget. Nå kan kunder søke etter bildeler ved å taste inn bilnummeret. Etter at det ble vanlig, har klagene på feilkjøp gått ned til nesten null hos oss, sier Nyhus.

Har ansvar
Bilverkstedene har lov til å nekte å sette på medbrakte bildeler, ifølge Forbrukerrådet. Men det er et men.

– Vi ser på det som dårlig service og oppfordrer folk til å vise forbrukermakt. Gå heller til et annet verksted dersom delen holder mål når det gjelder kvalitet. Hvis delen er av dårlig kvalitet, har imidlertid verkstedet plikt til å fraråde å bruke den, sier Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

Hun gjør oppmerksom på at det er forskjell på å frasi seg garantien og å ha reklamasjonsansvar.

– Å gi garanti til kunden er en helt frivillig sak, så verkstedet har full anledning til ikke å gi det. Men dersom de gjør jobben, kan de uansett ikke sette loven til side, de vil fortsatt ha reklamasjonsansvar. Så folk må ikke la seg avspise med at garantien ikke gjelder hvis bilen bryter sammen etter reparasjon, sier Skogly.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer