img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
143 bilder i galleri
Dobbeltriumf for Porsche
Porsche imponerte, Audi kjørte på det jevne, Toyota fikk ikke ut potensialet sitt og Nissan har mye å jobbe med. Dette var Le Mans 2015.

Jeg er på Le Mans - og vil komme med oppdateringer i løpet av helgen, ikke minst med mange bilder.

Dette kan bli et av de mest spennende Le Mans på lang tid. Porsche har knabbet de tre første plasseringene i kvalifiseringen. Audi følger på de tre neste, og Toyota på de to etter der. Som en pussig underdog kommer også Nissan inn, med sin veldig spesielle bil, med forhjulstrekk!

Toyota vant World Endurance Championship (WEC) - mesterskapet hvor Le Mans inngår - sammenlagt i fjor, men kan de kanskje klare å ta Le Mans for første gang?

Skal Porsche plutselig dominere dette løpet, et av verdens mest kjente billøp - eller er det fortsatt Audi som herjer? Og hva kan Nissan finne på med sin forhjulsdrevne bil? Kvalifiseringen har ikke vært lovende, men mye kan skje på 24 timer ...

Fredag kveld nærmer seg slutten - nå gleder jeg meg til løpsdag:

07.28: Klokken ringer. Det er lørdag morgen, og om åtte timer starter årets 24-timersløp på Le Mans. Jeg pakker sakene, og vi kjører de få kilometerne fra huset vi bor i, og bort til parkeringsplassen inne på området.

09.00: Akkrediteringen går som smurt, og vi vandrer inne på området. Det er ikke akkurat noe folkehav her foreløpig, men i paddocken (baksiden av depotet/piten) er ingeniører, førere og resten av teamene i full sving med å forberede seg.

09.32: Toyota-fører Anthony Davidson står og prøver hjelmer inne i serviceområdet sitt. Han var med å vinne WEC sammenlagt i fjor, for Toyota. Men Toyota har aldri vunnet selve Le Mans-løpet. Er dette året de skal dra det i land? De siste årene har det vært total Audi-dominans her.

09.44: Stander med modellbiler, klær og andre effekter er allerede i sving. De som har stått opp tidlig har begynt å se seg ut sine favoritter - dette er som en Twist-pose med bare godbiter.

09.51: Borte på "torget" er det foreløpig rolig. Her kommer det nok til å være stappfullt etter hvert. Det er kanskje greit å ta ut noen euro, for alle de små standene rundt forbi her tar nok ikke nødvendigvis Visa. Og jeg frykter jeg kan ryke på en liten må-ha-følelse på en modellbil eller to.

10.05: De som ligger i telt helt inntil banen, og som ikke har våknet ennå, får nå oppleve en vill vekkerklokke. Le Mans Classic er i gang, og den nydelige kakofonien av gamle klassikere - Ford GT40, Jaguar E-type, Morgan og Corvette, Mini Marcos, Mercedes SL - runger over hele området.

11.00: Det roer seg ute på banen. De klassiske bilene ruller sakte inn i pit-lane, og tribunene begynner sakte å fylle seg opp. Det er fire timer igjen til selve løpet begynner, men stemningen begynner å ta seg opp.

11.08: Dekk og annet utstyr kjøres inn til pit-lane, mens 26 Audi R8 cruiser rundt ute på banen og viser seg frem.

11.13: En Aston Martin One-77 leder an oppvarmingen for Aston Martin-rundene. Aston Martiner fra de siste ti årene skal vise seg frem for publikum. Det er lett å drømme seg vekk når et slikt følge svinser rundt ute på banen her.

11.36: Aston Martin-løpet er i gang. Det kjøres greit hardt - allerede har et par stykker møtt både autovern og gummimatter.

11.50: Nå er det på tide å logge av. Nå skal jeg suge inn litt inntrykk fra både løpet, stemningen og publikum - følg med her på BilNorge for flere oppdateringer fra Le Mans i løpet av helgen!

Oppdatering:

15.00: Vi er i gang!

15.13: Audi har tidlig blandet seg inn blant Porschene i tet. Toyotaene klarer ikke helt henge på, mens Nissanene allerede virker frakjørt.

15.21: Audiene suser nærmest lydløst forbi, mens det faktisk er Toyotaene som har den beste lyden i klassen. I klassene under er Ferrariene ubehagelig høylydte og skarpe, og Corvettene helt magisk.

15.35: Noen av Audiene og Porschene kjører tidlig inn i pit-lane. Toyotaene fortsetter - kanskje er det en del av taktikken? Å kjøre en runde eller to ekstra før de må inn til pit-stop? Den ene Toyotaen tar en midlertidig annenplass. Veldig midlertidig.

16.00: Et uhell fører til motorbrann i en Porsche 911, og den ene Rebellion-bilen står strandet i sandbanken. Safety car er ute, og loser feltet lenge før de får grønt flagg igjen.

17.10: Vi får et snev av dramatikk i det en Aston Martin sklir ut, og ender i vantet rett foran meg. Akkurat samme sted en annen Aston dro av i AM-showet.

18.08: Vi vandrer en tur i campingområdet. En britisk gjeng har slått seg ned ved siden av sin Jaguar xJ - kjøpt for £350, og foliert med en slags Union Jack. Bilen var tiltenkt et veldedighetsrally, og nå blir vi tilbudt å kjøpe den. "It's yours for £500, mate" ...

18.19: Campingplassen har mange godbiter. TVR-ene står tett, og Aston Martin, Range Rover og annet snacks er alltid innenfor øyevidde.

19.04: Det virker ikke som om selve løpet er det viktigste for mange av de som sitter rundt på campingområdet. Ingen radioer med løpet høres, ingen samtaler om verken førere eller team - det eneste som hinter til at det faktisk er Le Mans, er de hylende bilene et par hundre meter bak oss.

19.32: Toyota fortsetter å tape til de to tyske teamene. Audi og Porsche er godt blandet på de seks første plassene. Den ene Toyotaen har også klart å rive opp lyktehuset og skjermen. Inn i pit-lane for bytte.

20.32: Nissan fortsetter å tape tid. Nå er de ikke på topp 20 med noen av bilene. LMP2-bilene kjører ring rundt de ekspeimentelle doningene til Nissan - selv om det en periode så ut som de fant formen sin, og klatret noen plasser. Rebellion har samtidig klart å splitte de to Toyotaene. Tidligere F1-fører Nick Heidfeld er en av førerne i den ene Rebellion-bilen - med nummer 12 på sideskjermen.

20.40: Det meldes at regnet er på vei. Det kan bli spennende. I fjor var regnet med på å skape dramatikk - det kan det fort gjøre i år også. Kanskje kan de forhjulsdrevne Nissan-bilene klatre noen plasser igjen? Skyene har uansett lagt seg over den franske landsbygda, og det er ikke lenge før mørkekjøringen tar til. Spennende!

Oppdatering:

21.49: Regnet som var meldt har ikke dukket opp, men skyene lurer fortsatt i horisonten. Kanskje kan det dukke opp i løpet av natten?

22.41: Mørket begynner å senke seg. Nå begynner nattkjøringen, og LMP-klassene skiller seg fra GT-klassene blant annet med frontlyktene. LMP kjører med hvite lys - GT-klassene med gule.

23.28: Det er knapt to sekunder (!) mellom første- og tredjeplassen nå, men ingen overraskelser i den gjeveste klassen foreløpig. Nissan fortsetter å tape tid, og Toyotaene klarer ikke knipe inn de verdifule sekundene de taper hver runde. Porsche og Audi fortsetter herjingen - og særlig Porschene imponerer. Det var en viss usikkerhet rundt de turbomatede V4-motorene (bensin) Porsche bruker, men enn så lenge har de ikke vist svakhetstegn.

Natt.

07.52: Natten har forløpt uten nevneverdig regnvær, så de to japanske teamene har ikke fått vist om de kan levere i dårligere værforhold. Men det har likevel vært dramatikk. Ferrari-brann, utkjøringer og en av Audiene har i løpet av morgenen fått bakenden ødelagt.

Et lengre pit-stop skal gjøre det vanskelig for Audi #7 å hevde seg.

10.10: I løpet av natten og morgenen har Nissan-bilene blitt kraftig frakjørt. Nå ligger de så mange runder bak at det nesten er litt vondt å se på.

11.05: Noen regndråper treffer armene våre, men igjen er det bare litt erting fra naturens side.

12.36: Audi #9 har også sett seg nødt til et lengre opphold i piten. Den faller nå til 7. plass - plassen bak beste-Toyotaen, #2.

13.14: Det er ikke bare i LMP1-klassen det skjer ting. I GT Pro-klassen har Ferrari #51 og Corvette #64 knivet hardt lenge - og etter mer enn 20 timers kjøring ligger de støtfanger til støtfanger. Ferrarien ser ut til å ha litt mer å gå på i svingene, men Corvetten har en fordel på strekkene. Holder stereotypien om amerikanske mot europeiske biler i hevd, der altså.

Men så må Ferrarien i piten, og den trilles inn i garasjen. Kan det være et teknisk problem? Ingeniørene ser ut til å være rådville inne i Ferrari-garasjen - før det meldes om at bilen har et girkasseproblem. Dette markerer slutten på et av de store spenningsmomentene i årets Le Mans, dessverre.

Aston Martin #98 kjører seg kraftig opp, og kan snart komme ajour Corvette #51 i antall runder. Astonen kjører i GT Amatør-klassen - uten at jeg helt skjønner hva forskjellen på GT Pro og GT Amatør egentlig er. AM #98 kjøres blant annet av Pedro Lamy og Mathias Lauda (sønnen til Niki).

14.00: De siste to timene er i gang. Fortsatt er den siste Audien (#9) mellom de to Toyotaene, mens Porsche #19 og #17 fortsetter storkjøringen. 378 runder er kjørt nå. Fortsatt nesten 20 runder igjen.

14.14: Og så kjører Aston Martin #98 ut! Etter knallgod kjøring sklir den rett ut foran oss - på akkurat samme sted hvor to andre Astoner kjørte ut i går. Ren ordentlig Aston-killer denne lille sjikanen rett før målstreken. AM #98 ledet GT Amatør-klassen klart før uhellet, og må nå løftes ut av banen med gaffeltruck. Synd.

14.51: Tribunene er igjen stappfulle. Ni minutter igjen av løpet, og det har ikke vært mange endringene i toppen. Porsche #19, nå kjørt av Nico Hulkenberg, leder med en runde, og det ser ikke ut til at verken de andre Porschene eller Audiene skal klare å gjøre noe med ledelsen.

Toyota ser endelig ut til å ha funnet en fin rytme, og klarer å holde Audi #9 mellom seg. Regnet kom aldri.

14.56: Mye aktivitet i pit-lane nå. TV-kameraene er rigget opp utenfor Porsches pit-garasje, naturlig nok, og de siste minuttene av løpet ebber ut. Ingen kan true Corvette #64 i GT Pro-klassen. Den er milevis foran nummer to, Ferrari #71 - bokstavelig talt; banen er ca 13 kilometer lang, og med fem runders ledelse ville det vært noen mil å ta igjen for Davide Rigon i Ferrari #71.

15.04: Fløyta går; Porsche har vunnet! Dermed kan de sette ytterligere et Le Mans-trofé i skapet.

Komplett resultatliste finner du her.

Winning Le Mans from Porsche AG on Vimeo.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer