Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det eneste som er igjen fra gamle L200 er navnet. For første gang har Mitsubishi pickup samme komfort, støynivå og utstyr som en personbil. Borte er mytene om at en pickup er en «ukomfortabel rumperister som man egentlig burde kjøre med hørselsvern». Endringene fra tidligere modeller er nesten ikke til å tro. Det gjelder ikke minst på komfort og støy. Det merkes på alt fra seter og instrumenter til vibrasjon og støy. Det betyr ikke at femte generasjon av L200 har mistet noe av kvalitetene for fremkommelig i krevende terreng. Bilen drar seg fram på det mest utrolige underlaget. Det nye er kombinasjonen av å være en god «terrengbil» kombinert med å være en komfortbil på vanlig vei. Setter ny standard Men nye L200 (produsert i Thailand) setter en ny standard. Til Norge kommer bare den mest velutstyrte modellen (Supe Select 4WD) og andelen automatgir blir meget høy. Årlig selges det rundt 3500 pickup i Norge. Antallet er doblet de siste ti årene. Alle merker konkurrerer i det samme segmentet med arbeidsjern som mer enn annet er en yrkesbil. Salgsklar Bilene leveres med baksetet «til ingen nytte». Norske regler gjør at man fjerner baksetene, bygger et gulv bak og monterer i sikkerhetsvegg inn i bilen. Setene får kundene levert løst – uten at de egentlig har noen form for funksjon. De kan brukes om bilen senere bygges om til personbil med hvite skilter. Men da man må ut med flere hundretusen kroner i avgifter. Som personbil koster den nye L200 godt over 600.000 kroner. Som varebil starter prisene på kr 294.000, og toppmodellen med automatgir koster fra kr 349.000. Glem mytene Bilen er blitt lettkjørt, mindre stiv og man merker langt mindre ujevnheter i veibanen. Formen er rundere og sikkerhetsnivået er betydelig hevet. Setene gir helt annen komfort enn det man er kjent med fra eldre modeller. Det er helt moderne instrumentering og man kan skifte mellom tohjulsdrift og firehjulsdrift i hastighet på opp til 100 km/t. Det er lavgir-serie og man har effektiv motorbrems for kjøring i utforbakke. Fortsatt er det et 1-tonns arbeidsjern som kan trekke henger på over 3 tonn. Og neste på trappene er en versjon med plug-inn hybrid. Den kan kommer allerede neste år.
|