Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fiat har i Norge valgt å fokusere på små og spesielle biler til overkommelig pris. Fiat 500 ble en suksess takket være morsomt og interessant retrodesign. Så kom 500 som flerbruksbil-lignende crossover under navnet 500L. Det ble på ingen måte noen suksess. Nå er tiden inne for SUV-varianten 500X. 500X står helt på egne hjul og har ikke annet til felles med 500 og 500L enn navnet – og at den produseres i Italia. Derimot bygges 500X over samme tekniske lest som Jeep Renegade. Men der Renegade sparker i grusen og alltid står klar til å ta med eieren på ekspedisjoner, i det minste til nærliggende strøk, dras 500X mer mot det kafépregede urbanjungellivet. Fiat 500X kommer i en «snill» utgave med drift bare på forhjulene, samt den mer rå og tøffe Cross+, med bedre bakkeklaring, AWD, større dieselmotor og automatgir. Motor / drivverk? Toppmodellen Cross+ med AWD og nitrinns automatgirkasse som standardutstyr, drives av en 2,0-liters dieselmotor som i 500X yter 140 hk. Motoren finner du igjen i Renegade, men også i den noe større Jeep Cherokee (her 140/170 hk). Hvordan er den å kjøre? På grunn av litt bedre bakkeklaring tar Jeep Renegade seg litt bedre fram enn Fiaten der asfalten slutter, men i praksis betyr dette sannsynligvis ikke noe. Begge har jo i utgangspunktet samme 4x4-teknologi. Forskjellen ligger i at Fiaten stiller med kun ett offroad-program der Jeep har flere. I daglig trafikk tar det litt tid å venne seg til Fiaten. Men liker man den først, så liker man den veldig. Sånn ble det for meg, men prosessen tok fem dager. Setter du deg inn og kun kjører noen mil, vil du i de fleste tilfeller synes 500X Cross+ både er for sær og altfor kostbar. Bilen kjører ellers som de fleste høybygg. Dette er ikke noen sportsmaskin, men du sitter godt, har god utsikt til trafikken og kan koste på deg ekstra bredt smil om munnen den dagen snøen laver ned. Utstyrpakken som følger med i prisen gjør at 500X holder seg innenfor oppmerkede felt på veien, og bremser av seg selv om du skulle komme til å være uoppmerksom. Men jeg savnet automatisk cruisekontroll. På dette prisnivået burde slikt være standard. Stopplengde på 25,14 meter fra 80 km/t er ganske gjennomsnittlig for klassen. Det samme gjelder for innvendig støy på 65 dB(A) ved kjøring i 80 km/t på middels slitt asfalt (61 dB(A) ved 50 km/t). Takhøyden foran på 101 cm holder i massevis for de aller fleste. Derimot er 90 cm takhøyde bak i snaueste laget for godt voksne nordmenn. Her er det bedre plass i den mer kantede Jeep Renegade. Beinplassen bak (1,75 cm sjåfør – BilNorge/Bils mal) målte jeg til 61 cm. Det holder til godkjent, men heller ikke mer. Bagasjerommet på 350 liter er identisk med bagasjeplassen i Renegade, men eksempelvis 30 liter mindre enn i VW Golf kombi. Dette er prisene:
Begynnerprisen er 20.000 kroner rimeligere enn halvbroren Jeep Renegade, men samtidig 45.000 kroner dyrere enn en godt utstyrt Mitsubishi ASX. Opel selger klasseleder Mokka med sterkere motor (140 hk) til 55.000 kroner lavere pris. Det som redder Fiat er den godt utstyrte lanseringspakken som følger med (prisoppgitt til 24.800 kroner på Lounge/Cross-variantene). Slike pakker lar seg sjelden prislegge senere, så regn med at den alltid vil være en del av standardutrustningen. Med matt lakk (tøff som bare det) og noen kryss på utstyrslisten, bikker prisen på 500X Cross+ 460.000 kroner. Dette er på nivå med best utstyrte (og langt større) Mitsubishi Outlander ladbar hybrid (442.900 kroner). Hvem passer den for? Konkurrenter? Liker Liker ikke
|