img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Morsom SUV – stiv pris
NETTKJØRT: Det er i utgangspunktet ikke noe galt med Fiat 500X Cross+. Spørsmålet er om Fiats merkevare er sterk nok til å forsvare prisen på 420.000 kroner for en liten by-SUV.

Fiat har i Norge valgt å fokusere på små og spesielle biler til overkommelig pris. Fiat 500 ble en suksess takket være morsomt og interessant retrodesign. Så kom 500 som flerbruksbil-lignende crossover under navnet 500L. Det ble på ingen måte noen suksess.

Nå er tiden inne for SUV-varianten 500X. 500X står helt på egne hjul og har ikke annet til felles med 500 og 500L enn navnet – og at den produseres i Italia.

Derimot bygges 500X over samme tekniske lest som Jeep Renegade. Men der Renegade sparker i grusen og alltid står klar til å ta med eieren på ekspedisjoner, i det minste til nærliggende strøk, dras 500X mer mot det kafépregede urbanjungellivet.

Fiat 500X kommer i en «snill» utgave med drift bare på forhjulene, samt den mer rå og tøffe Cross+, med bedre bakkeklaring, AWD, større dieselmotor og automatgir.

Motor / drivverk?
Fiat 500X tas til landet med tre motorvalg. Med kun forhjulsdrift står valget mellom 1,6 liter diesel med 120 hk effekt (samme som i Jeep Renegade) og 1,4 liter bensin som yter 140 hk.

Toppmodellen Cross+ med AWD og nitrinns automatgirkasse som standardutstyr, drives av en 2,0-liters dieselmotor som i 500X yter 140 hk. Motoren finner du igjen i Renegade, men også i den noe større Jeep Cherokee (her 140/170 hk).

Hvordan er den å kjøre?
Jeg har bare kjørt Cross+ med full utstyrspakke og 140 hk dieselmotor.

På grunn av litt bedre bakkeklaring tar Jeep Renegade seg litt bedre fram enn Fiaten der asfalten slutter, men i praksis betyr dette sannsynligvis ikke noe. Begge har jo i utgangspunktet samme 4x4-teknologi. Forskjellen ligger i at Fiaten stiller med kun ett offroad-program der Jeep har flere.

I daglig trafikk tar det litt tid å venne seg til Fiaten. Men liker man den først, så liker man den veldig. Sånn ble det for meg, men prosessen tok fem dager. Setter du deg inn og kun kjører noen mil, vil du i de fleste tilfeller synes 500X Cross+ både er for sær og altfor kostbar.

Bilen kjører ellers som de fleste høybygg. Dette er ikke noen sportsmaskin, men du sitter godt, har god utsikt til trafikken og kan koste på deg ekstra bredt smil om munnen den dagen snøen laver ned.

Utstyrpakken som følger med i prisen gjør at 500X holder seg innenfor oppmerkede felt på veien, og bremser av seg selv om du skulle komme til å være uoppmerksom.

Men jeg savnet automatisk cruisekontroll. På dette prisnivået burde slikt være standard.

Stopplengde på 25,14 meter fra 80 km/t er ganske gjennomsnittlig for klassen. Det samme gjelder for innvendig støy på 65 dB(A) ved kjøring i 80 km/t på middels slitt asfalt (61 dB(A) ved 50 km/t).

Takhøyden foran på 101 cm holder i massevis for de aller fleste. Derimot er 90 cm takhøyde bak i snaueste laget for godt voksne nordmenn. Her er det bedre plass i den mer kantede Jeep Renegade.

Beinplassen bak (1,75 cm sjåfør – BilNorge/Bils mal) målte jeg til 61 cm. Det holder til godkjent, men heller ikke mer.

Bagasjerommet på 350 liter er identisk med bagasjeplassen i Renegade, men eksempelvis 30 liter mindre enn i VW Golf kombi.

Dette er prisene:

500X 1,6 D/120 hk 6MT Base

kr. 299.900

500X 1,6 D/120 hk 6MT Lounge

kr. 319.900

500X 1,4 B/140 hk 6MT Lounge

kr. 329.900

500X 2,0 D/140 hk 9AT Cross+

kr. 419.900

 

Begynnerprisen er 20.000 kroner rimeligere enn halvbroren Jeep Renegade, men samtidig 45.000 kroner dyrere enn en godt utstyrt Mitsubishi ASX. Opel selger klasseleder Mokka med sterkere motor (140 hk) til 55.000 kroner lavere pris.

Det som redder Fiat er den godt utstyrte lanseringspakken som følger med (prisoppgitt til 24.800 kroner på Lounge/Cross-variantene). Slike pakker lar seg sjelden prislegge senere, så regn med at den alltid vil være en del av standardutrustningen.

Med matt lakk (tøff som bare det) og noen kryss på utstyrslisten, bikker prisen på 500X Cross+ 460.000 kroner. Dette er på nivå med best utstyrte (og langt større) Mitsubishi Outlander ladbar hybrid (442.900 kroner). 

Hvem passer den for?
Alle som har behov for 4x4, men foretrekker kompakt bil og gjerne vil skille seg fra alle andre SUV-kjørende.

Konkurrenter?
Mazda CX-3, Opel Mokka, Skoda Yeti, Mini Countryman, Mitsubishi ASX, Nissan Juke, Suzuki S-Cross, Suzuki Vitara, Peugeot 2008 og Renault Captur.

Liker
Tøff by-SUV.

Liker ikke
Altfor dyr med 4x4.

FAKTA Fiat 500X Cross+

Motor:

4 syl. turbo dieselmotor, 1956 ccm.

Effekt:

103 kW/140 hk v/3750 o/min.

Dreiemoment:

350 Nm v/1750 o/min.

Mål LxBxH:

427x180x162 cm

Akselavstand:

257 cm

Egenvekt:

1495 kg

Bakkeklaring:

17,9 cm

Bagasjerom:

350 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t (målt):

11,4 sek.

Brems: 80-0 km/t (målt):

25,14 m

Toppfart:

212 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,55 l/mil

Snittforbruk (målt):

0,68 l/mil

CO2:

144 g/km

Pris som prøvekjørt:

Kr. 459.500


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer