img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
Barn bør se bakover
UP har i samarbeid med Trygg Trafikk foretatt en telling som viser at 50 prosent benytter bakovervendt baksete. Betyr det at den andre halvparten er mer utsatt?

Nesten halvparten av alle barn under fire år sitter i bakovervendt bilsete, viser en ny telling. – En svært positiv økning, men vi har fortsatt en vei å gå, mener UP og Trygg Trafikk.

For små barn er det mye farligere å sitte forovervendt enn å sitte bakovervendt i bilen.

– I en kollisjon kan et forovervendt barn risikere nakkebrudd i stedet for det som kunne endt med et blåmerke. I bakovervendt posisjon blir trykket ved en kollisjon fordelt på hele området fra hodet til baken når ryggen presses inn i stolryggen, sier sikkerhetssjef Jan Olav Nilssen i forsikringsselskapet If.

På riktig vei
I 2010 viste en telling at 20 prosent av norske barn under fire år var sikret i bakovervendt bilsete. Årets undersøkelse viser at hele 49,3 prosent sitter riktig.

– Dette er en betydelig forbedring i forhold til for fem år siden. Men fortsatt sitter halvparten feil vei, så vi er ikke i mål ennå, sier sjef for Utrykningspolitiet (UP), Runar Karlsen.

Den landsomfattende undersøkelsen er utført av UP i samarbeid med Trygg Trafikk. I alt ble 1241 biler med barn i kontrollert i nærheten av barnehager.

– Denne undersøkelsen viser at trafikksikkerhetskampanjene treffer. Vi ser en tendens til høyere kunnskap om sikkerhet blant bilistene, sier Karlsen.

(saken fortsetter)

Sørlendingene er dårligst
Sørlendingene henger litt etter når det gjelder å sikre barna. I Agder og Rogaland sitter bare 32 prosent av barn under fire år i bakovervendt bilsete.

 – Vi oppfordrer sørlendingene til å gjøre en innsats, slik at også de kommer opp på landsgjennomsnittet, sier seniorrådgiver Carina Henske i Trygg Trafikk.

Det er stor forskjell på bakovervendt og forovervendt sikring av barn i bil.

– Små barn har svak nakkemuskulatur og store, tunge hoder. Når de kastes framover i en ulykke, er risikoen for nakkeskader stor. Sitter barna bakovervendt, minimeres den risikoen, sier Henske.

Loven sier at barn skal sitte bakovervendt til de veier ni kilo. Det er et for tidlig tidspunkt å snu barnet fremover på, mener ekspertene.

– Vi anbefaler at barna sitter bakovervendt til de fyller fire år, i hvert fall vesentlig lenger enn regelverket krever, sier Jan Olav Nilssen i If.

Færre ulykker
Utviklingen har gått riktig vei de siste tiårene.  Nå skjer det knapt dødsulykker med barn i bil i Norge.

– På 1970-tallet omkom 100 barn i året i trafikken. Med dagens trafikkbilde ville det tilsvart 400 barn i året. Flere politikontroller, sikrere biler, bruk av barnestoler og belte, sammen med sikkerhetsbevisste foreldre, har gitt svært positive resultater, sier Nilssen.

If har siden 1993 leid ut nærmere 150.000 barnestoler til norske familier. De understreker at det er viktig å fortsette med det holdningsskapende arbeidet.

Bøyde ben
– Det fødes 60.000 barn hvert år i Norge. Svært mange av disse har førstegangsforeldre, så det er viktig å fortsette å informere, selv om antall dødsulykker med barn i bil har gått kraftig ned, sier Jan Olav Nilssen i If.

Trygg Trafikk får en del henvendelser fra foreldre som lurer på om ikke barn tar skade av å sitte med bøyde ben. Men det gjør de ikke, som oftest syns de ikke det er så ubehagelig heller.

– Gi ikke etter for mas om å sitte forovervendt. Det er også viktig å stramme beltene godt hver gang, det skal bare være plass til et par fingre mellom selen og barnet. Beltene må reguleres etter hvor mye klær barnet har på seg. Hvis de ble tilpasset når en jakke var på, blir de for slakke når den er av, sier Carina Henske i Trygg Trafikk.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer