img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
58 bilder i galleri
Mercedes fornyer A-Klassen
Mercedes har sluppet de første bilder av en fornyet A-Klasse. Litt kosmetikk, ny elektronikk og forbedrede motorer skal løfte salget.

Den kom på markedet i 2012, så det er ikke snakk om noen gammel modell. Men når Mercedes nå fornyer sin minste modell, sørger de for at sjåføren kan velge mellom maks komfort eller hente frem de mer sportslige sidene via en «DNA-bryter».

De lanserer også nye motorer – A 160 med 102 hk blir inntrekkeren, mens A 180 d Blue Efficiency (109 hk) blir den gjerrigste med et snittforbruk på 0,35 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 89 gram per kilometer.

F1-inspirert
De lanserer også en «Motorsport Edition» som er inspirert av det suksessrike Formel 1-teamet, Mercedes AMG Petronas med grønne detaljer. Denne stylingpakken kan leveres i kombinasjon med de fleste motorer.

Nytt høyoppløselig instrumentpanel og galvaniserte brytere skal løfte interiørkvaliteten, og som ekstrautstyr kan det leveres en 8-tommers (7 tommer er standard) skjerm montert på toppen av dashbordet. Farger og materialer er også fornyet og frisket opp.

Bilene kan leveres med LED-lys som også inneholder en innendørs lyspakke som kan individualiseres med tolv farger og fem dimmenivåer. Setene har fått en uttrekkbar pute under lårene som standard.

Nye drivlinjer
A 250 og A 250 Sport tilbys nå med manuelle girkasser i tillegg til 7G-DCT som har vært standard siden lanseringen. Samtidig er effekten oppgradert til 218 hk fra opprinnelige 211.

Også A 220 d får syv ekstra hester slik at den nå kan skryte av 177 hk. I kombinasjon med 7G-DCT girkasser har «nye» A-Klasse nå «launch control» som standard.

Toppmodellen følger det nye navnesystemet til Mercedes og heter nå Mercedes-AMG A 45. Den har en effekt på 381 hestekrefter og et dreiemoment på 475 Newtonmeter. Den tar deg til 100 på 4,2 sekunder, fire tideler raskere enn forgjengeren.

Samtidig er snittforbruket opprettholdt – 0,69 liter på mila er imponerende for en bil med slike ytelser.

DNA-bryter
«Dynamic Selct» gjør at man kan velge mellom fire modi – Comfort, Sport, Eco og Individual. Systemet er standard på modellene fra 200 og oppover og kan bestilles som ekstrautstyr på de øvrige (med unntak av Blue Efficieny-utgavene).

På biler med adaptiv demping er systemet ekstra effektivt, og på AMG-modellen er Eco byttet ut med Sport+.

Også med hensyn til smart-telefoner er A-Klasse modifisert. Fra begynnelsen av 2016 tilbys Apple Car Play og MirrorLink på infotainment-fronten.

Finsk produksjon
Dagens A-Klasse kom på markedet i 2012, og produseres ved Daimlers anlegg i Rastatt. Men siden august 2013 har også finske Valmet produsert biler for Mercedes.

De fleste A-Klasser selges i Tyskland, men Mercedes skryter av kraftig salgsvekst i UK (+46 %) og Kina (+ 51 %) i 2014.

I Norge har salgskurvene pekt nedover siden toppåret 2013 da det ble registrert 2048 enheter. Hittil i år er det ifølge OFV kun registrert 305 nye biler.

Nye A-Klasse kan bestilles fra 3. juli, og de første bilene er på plass hos Mercedes-forhandlere i slutten av september.

FAKTA Mercedes A-Klasse:

Diesel

A 160 d

A 180 d

A 180 d BEE1

A 200 d/
A 200 d 4MATIC

A 220 d/
A 220 d 4MATIC

Ant. sylindre

4 i rekke

4 i rekke

4 i rekke

4 i rekke

4 i rekke

Slagvolum (ccm)

1461

1461

1461

2143

2143

Effekt
(kW/hk v/omdr.)

66/90 v
2750-4000

80/109 v
4000

80/109 v
4000

100/136 v
3200-4000

(v 3400-4400)

130/177 v
3600-3800

Moment
(Nm v/omdr.)

240 v
1700-2500

260 v
1750-2500

260 v
1750-2500

300 v
1400-3000

350 v
1400-3400

Snittforbruk (l/mil)

0,41-0,37
(0,39-0,37)

0,41-0,37
(0,39-0,37)

0,35

0,45-0,41
(0,41-0,38)
[0,49-0,46]

(0,42-0,40)
[0,49-0,46]
 

CO2-utslipp (g/km)

107-98
(104-98)

107-98
(104-98)

89

116-106
(108-99)
[127-121]

(109-104)
[127-121]

Økonomiklasse

A+ (A+)

A+ (A+)

A+

A (A+) [A]

(A+)
[A]

Aks.
0-100 km/t (s)

13,8
(13,6)

11,3
(11,3)

11.3

9,3 (8,8)
[8,8]

(7,5)
[7,5]

Toppfart (km/t)

180
(180)

190
(190)

190

210 (210) [210]

(224)
[220]

Data for versjon med 7G-DCT dual clutch girkasse i parentes;
data for versjon med 4MATIC og 7G-DCT dual clutch girkasse i hakeparentes
1 BlueEFFICIENCY Edition

Bensin

A 160

A 180

A 180 BEE1

A 200

A 220 4MATIC

Ant. sylindre

4 i rekke

4 i rekke

4 i rekke

4 i rekke

4 i rekke

Slagvolum (ccm)

1595

1595

1595

1595

1991

Effekt
(kW/hk v/omdr.)

75/102 v
4500-6000

90/122 v
5000

90/122 v
5000

115/156 v
5300

135/184 v
5500

Moment
(Nm v/omdr.)

180 v
1200-3500

200 v
1250-4000

200 v
1250-4000

250 v
1250-4000

300 v
1200-4000

Snittforbruk (l/mil)

0,56-0,54
(0,54-0,51)

0,57-0,55
(0,54-0,51)

0,52

0,57-0,55
(0,54-0,51)

[0,66-0,63]

CO2-utslipp (g/km)

128-124
(126-119)

134-127
(126-119)

120

134-128
(126-119)

[154-148]

Økonomiklasse

B (B)

B (B)

B

B (B)

[C]

Aks.
0-100 km/t (s)

10.6 (10.4)

8.9 (8.6)

8.9

8.1 (7.8)

[6.9]

Toppfart (km/t)

190 (190)

202 (202)

190

224 (224)

[228]

Data for versjon med 7G-DCT dual clutch girkasse i parentes
1 BlueEFFICIENCY Edition
 

Bensin

A 250/
A 250 4MATIC

A 250 Sport/
A250 Sport 4MATIC

A 45 4MATIC

Ant. sylindre

4 i rekke

4 i rekke

4 i rekke

Slagvolum (ccm)

1991

1991

1991

Effekt
(kW/hk v/omdr.)

155/211 v
5.500

160/218 v
5.500

280/381 v 6000

Moment
(Nm v/omdr.)

350 v
1200-4000

350 v
1200-4000

475 v 2250-5000

Snittforbruk (l/mil)

0,67-0,66
(0,60-0,58)
[0,66-0,65]

0,68 (0,62)
[0,66]

[0,69]

CO2-utslipp (g/km)

154-151
(139-136)
[154-152]

158 (143)
[154]

[162]

Økonomiklasse

D (C)
[C]

D (C)
[C]

[D]

Aks.
0-100 km/t (s)

6.5 (6.4)
[6.4]

6.4 (6.3)
[6.3]

[4.2]

Toppfart (km/t)

240 (240)
[240]

240 (240)
[240]

[250]

Data for versjon med 7G-DCT dual clutch girkasse i parentes;
data for versjon med 4MATIC og 7G-DCT dual clutch girkasse i hakeparentes
 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer