img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Kutter prisen på «full pakke»-modellen
NETTKJØRT: På nye Transporter T6 er startprisen for å få firehjulsdrift og automat senket med drøyt 28.000 kroner fra forgjengeren T5. Importøren tror flere kunder nå vil velge «full pakke».

Grunnen til at den nye T6 kan selges med DSG automatgir og firehjulstrekk billigere enn T5 med samme utstyr, er at denne kombinasjonen nå kan fås med lavere motorstyrke.

Mens man på T5 måtte kjøpe den største dieselmotoren, med 180 hestekrefter, for å få firehjulsdrift og automat, leveres T6 med dette utstyret i kombinasjon med en 150 hestekrefters diesel.

Startprisen på en T5 med 180 dieselhester, firehjulsdrift og automat har vært 452.800 kroner. På nye T6 kan du få 150 dieselhester, automat og firehjulsdrift fra 424.300 kroner. Alle priser er inkl. mva og leveringsomkostninger i Oslo.

- Differansen på drøyt 28.000 kroner tror vi gjør at andelen som nå også vil velge automat i kombinasjon med diesel og firehjulstrekk vil øke betydelig i Norge, sier produktsjef for T6 hos Harald A. Møller AS, Jarle Johnsen, til YrkesBil.

Rimeligste versjon av T6 koster 331.400 kroner, mens startprisen på T5 har vært 329.800 kroner.

Av T5-variantene er det 140 hestekrefter diesel med manuell kasse som har solgt best. Andelen som har valgt firehjulsdrift på disse har vært over 70 prosent.

80 prosent er nytt
Nye Transporter T6 er ventet å bli Norges mest solgte varebil i sin klasse framover. YrkesBil har denne uken vært i Stockholm og prøvekjørt nyheten.

Utseendemessig har ikke tyskerne veket mye fra T5-oppskriften i utviklingen av T6. Ingen trenger å lure på hvilken bilmodell dette er. Der forgjengeren var avrundet og myk i kantene, har riktig nok nyeste versjon fått et litt skarpere snitt over seg med mer markerte linjer. De største designendringene har skjedd i fronten og hekken, der vi også finner de nye LED-lysene. 

Men ikke la deg lure av at du ikke kan se så mange forskjeller: Ifølge Volkswagen er nemlig 80 prosent av bilen helt ny i forhold til forrige generasjon. Lavere drivstofforbruk, høyere sikkerhet og bedre komfort framholdes som noen av de viktigste endringene.

Mer fleksible motorer
Bilen leveres med seks motoralternativer, fra 84 til 204 hestekrefter. De fire dieselmotorene (TDI) er helt nye, og kommer med følgende styrke: 84, 102, 150 eller 204 hestekrefter. Motorene har også fått økt dreiemoment og en bredere momentkurve som skal gi større fleksibilitet.

Mens forgjengerens utgave med 140 hestekrefter hadde mest å gi mellom 1.750 og 2.500 omdreininger, har den nye 150-hesteren sitt mest effektive arbeidsregister mellom 1.500 og 3.000 omdreininger.

SE FLERE BILDER AV NYE TRANSPORTER

Vi prøvekjørte både 102 og 150 hestekrefter, på ulike testruter med motorvei og landeveiskjøring. Vi fikk dessverre ikke prøvd 150-hesteren med automatgir og firehjulsdrift, som altså trolig vil bli en storselger i Norge. Men det skal sies at den manuelle kassen med seks gir fungerer presist og fint.

Uten last føles Transporteren veldig lett, og litt stumpete under kjøring, slik varebiler ofte gjør. En av testbilene med 150 hestekrefter var lastet med rundt 50 prosent av tillatt nyttelast, 500 kilo. Da «sitter» bilen bedre på veien.

Det er også merkbart at motoren har godt med krefter fra bunn, samtidig som det ikke dabber av om man drar den ut på girene. Volkswagen opplyser at drivstofforbruket er redusert med 15 prosent i de nye motorene. Alle motorene som leveres i T6 i Norge tilfredsstiller EUs nyeste utslippskrav, Euro 6.

Elektrisk bakluke
I T6 er interiøret helt nytt, med nye seter og ny design. Førersetet er behagelig å sitte i, men bakveggen står i veien for å justere det helt tilbake. Den norske importøren vil løse dette med å ta seks-sju centimeter av lasterommet og flytte veggen lenger bak på biler som selges her i landet.

Toseteren til passasjerene er også helt grei, men som vanlig litt trang. Rattet og dashbordet gir personbilfølelse, om man ser bort fra all hardplasten som er der fordi dette er en arbeidsbil som skal tåle en støyt. Flere romslige oppbevaringsrom tilpasset dokumentmapper og verktøy understreker også at dette er en arbeidsbil.

En nyhet de som ofte åpner og lukker bakluken vil sette pris på, er at denne nå kommer med elektrisk motor som ekstrautstyr. For rundt 5.000 kroner kan du åpne og lukke via en knapp på nøkkelen. Dette er aldri levert på Transporter tidligere. Også varmetråder i frontruten leveres som nytt ekstrautstyr.

Lavt lydnivå
Ute på veien legger man merke til støynivået – det vil si fraværet av støy. Til varebil å være går nye Transporter veldig stille. På motorveien suser vi avgårde med den adaptive cruisekontrollen stilt inn på 110 kilometer i timen, og glemmer nesten at det er en kassebil og ikke en personbil vi kjører.

I pick-up-varianten, som vi også kjørte, fortoner dette seg riktig nok litt annerledes. Her var det betydelig mer dekkstøy, noe som vel er naturlig ettersom det er rett ut i det fri bak skilleveggen.

Dessverre fikk vi som nevnt ikke prøvd bilen med det nye firehjulsdriftsystemet, Haldex 5. Men ifølge Volkswagen skal dette være lettere og raskere enn forløperen, samtidig som inn- og utkoblingen skal skje mer sømløst.

Sikkerhet som standard
Når det gjelder sikkerhet mener Volkswagen at de har satt en ny standard for denne type biler med T6. Den har blant annet front assist, city-nødbrems, multikollisjonsbrems, tretthetsvarsler og sideairbager som standardutstyr.

Front assist-systemet skal ifølge Volkswagen registrere situasjoner der avstanden til bilen foran er kritisk og bidra til å redusere bremselengden hvis det er nødvendig, i tillegg til å varsle føreren. City-nødbremsen er et system som leser trafikken 10 meter foran bilen ved kjøring under 30 km/t og over 5 km/t.

Dersom systemet merker at føreren ikke reagerer på at bilen foran bremser opp, vil systemet starte nedbremsing. Multikollisjonsbremsens formål er å hindre følgekollisjoner, ved at bremsene aktiveres automatisk etter en kollisjon hvis føreren selv ikke er i stand til det.

Starter leveringen nå
Harald A. Møller AS leverer ut de aller første eksemplarene av T6 til norske kunder i disse dager.

Modellen ble vist fram for første gang i april, og selv om bilene ikke kommer ut i butikklokalene før over sommeren er det allerede solgt cirka 600 T6 i Norge fram til nå, opplyser importøren Harald A. Møller AS, til YrkesBil.

Forgjengeren, T5, har hatt en markedsandel i Norge på 45 prosent, med betydelig avstand ned til konkurrentene Ford Transit (15 prosent), Mercedes-Benz Vito (10 prosent) og Toyota Proace (åtte prosent). Ingen ting ved vårt førsteinntrykk fra T6 tilsier at Volkswagen ikke har lykkes i å videreføre suksessoppskriften sin, så nå gjenstår det bare å se hvordan den slår an hos bilkjøperne.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer