Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Grunnen til at den nye T6 kan selges med DSG automatgir og firehjulstrekk billigere enn T5 med samme utstyr, er at denne kombinasjonen nå kan fås med lavere motorstyrke. Mens man på T5 måtte kjøpe den største dieselmotoren, med 180 hestekrefter, for å få firehjulsdrift og automat, leveres T6 med dette utstyret i kombinasjon med en 150 hestekrefters diesel. Startprisen på en T5 med 180 dieselhester, firehjulsdrift og automat har vært 452.800 kroner. På nye T6 kan du få 150 dieselhester, automat og firehjulsdrift fra 424.300 kroner. Alle priser er inkl. mva og leveringsomkostninger i Oslo. - Differansen på drøyt 28.000 kroner tror vi gjør at andelen som nå også vil velge automat i kombinasjon med diesel og firehjulstrekk vil øke betydelig i Norge, sier produktsjef for T6 hos Harald A. Møller AS, Jarle Johnsen, til YrkesBil. Rimeligste versjon av T6 koster 331.400 kroner, mens startprisen på T5 har vært 329.800 kroner. Av T5-variantene er det 140 hestekrefter diesel med manuell kasse som har solgt best. Andelen som har valgt firehjulsdrift på disse har vært over 70 prosent. 80 prosent er nytt Utseendemessig har ikke tyskerne veket mye fra T5-oppskriften i utviklingen av T6. Ingen trenger å lure på hvilken bilmodell dette er. Der forgjengeren var avrundet og myk i kantene, har riktig nok nyeste versjon fått et litt skarpere snitt over seg med mer markerte linjer. De største designendringene har skjedd i fronten og hekken, der vi også finner de nye LED-lysene. Men ikke la deg lure av at du ikke kan se så mange forskjeller: Ifølge Volkswagen er nemlig 80 prosent av bilen helt ny i forhold til forrige generasjon. Lavere drivstofforbruk, høyere sikkerhet og bedre komfort framholdes som noen av de viktigste endringene. Mer fleksible motorer Mens forgjengerens utgave med 140 hestekrefter hadde mest å gi mellom 1.750 og 2.500 omdreininger, har den nye 150-hesteren sitt mest effektive arbeidsregister mellom 1.500 og 3.000 omdreininger. SE FLERE BILDER AV NYE TRANSPORTER Vi prøvekjørte både 102 og 150 hestekrefter, på ulike testruter med motorvei og landeveiskjøring. Vi fikk dessverre ikke prøvd 150-hesteren med automatgir og firehjulsdrift, som altså trolig vil bli en storselger i Norge. Men det skal sies at den manuelle kassen med seks gir fungerer presist og fint. Uten last føles Transporteren veldig lett, og litt stumpete under kjøring, slik varebiler ofte gjør. En av testbilene med 150 hestekrefter var lastet med rundt 50 prosent av tillatt nyttelast, 500 kilo. Da «sitter» bilen bedre på veien. Det er også merkbart at motoren har godt med krefter fra bunn, samtidig som det ikke dabber av om man drar den ut på girene. Volkswagen opplyser at drivstofforbruket er redusert med 15 prosent i de nye motorene. Alle motorene som leveres i T6 i Norge tilfredsstiller EUs nyeste utslippskrav, Euro 6. Elektrisk bakluke Toseteren til passasjerene er også helt grei, men som vanlig litt trang. Rattet og dashbordet gir personbilfølelse, om man ser bort fra all hardplasten som er der fordi dette er en arbeidsbil som skal tåle en støyt. Flere romslige oppbevaringsrom tilpasset dokumentmapper og verktøy understreker også at dette er en arbeidsbil. En nyhet de som ofte åpner og lukker bakluken vil sette pris på, er at denne nå kommer med elektrisk motor som ekstrautstyr. For rundt 5.000 kroner kan du åpne og lukke via en knapp på nøkkelen. Dette er aldri levert på Transporter tidligere. Også varmetråder i frontruten leveres som nytt ekstrautstyr. Lavt lydnivå I pick-up-varianten, som vi også kjørte, fortoner dette seg riktig nok litt annerledes. Her var det betydelig mer dekkstøy, noe som vel er naturlig ettersom det er rett ut i det fri bak skilleveggen. Dessverre fikk vi som nevnt ikke prøvd bilen med det nye firehjulsdriftsystemet, Haldex 5. Men ifølge Volkswagen skal dette være lettere og raskere enn forløperen, samtidig som inn- og utkoblingen skal skje mer sømløst. Sikkerhet som standard Front assist-systemet skal ifølge Volkswagen registrere situasjoner der avstanden til bilen foran er kritisk og bidra til å redusere bremselengden hvis det er nødvendig, i tillegg til å varsle føreren. City-nødbremsen er et system som leser trafikken 10 meter foran bilen ved kjøring under 30 km/t og over 5 km/t. Dersom systemet merker at føreren ikke reagerer på at bilen foran bremser opp, vil systemet starte nedbremsing. Multikollisjonsbremsens formål er å hindre følgekollisjoner, ved at bremsene aktiveres automatisk etter en kollisjon hvis føreren selv ikke er i stand til det. Starter leveringen nå Modellen ble vist fram for første gang i april, og selv om bilene ikke kommer ut i butikklokalene før over sommeren er det allerede solgt cirka 600 T6 i Norge fram til nå, opplyser importøren Harald A. Møller AS, til YrkesBil. Forgjengeren, T5, har hatt en markedsandel i Norge på 45 prosent, med betydelig avstand ned til konkurrentene Ford Transit (15 prosent), Mercedes-Benz Vito (10 prosent) og Toyota Proace (åtte prosent). Ingen ting ved vårt førsteinntrykk fra T6 tilsier at Volkswagen ikke har lykkes i å videreføre suksessoppskriften sin, så nå gjenstår det bare å se hvordan den slår an hos bilkjøperne.
|