Du ser det allerede på plakaten. Det var nok ingen som hadde tegnet slik ved overgangen mellom 20- og 30-årene, men denne er perfekt retro med innslag av skikkelig norsk romantikk. Det er nesten så man kan høre luren over motorlåten.
Hvilken bil du finner på tegningen? Aner ikke, men jeg ønsker at det er slik den Curtis fly-motoriserte Itala'en som haldenseren Johan Smith kjørte løp med i 1929 så ut. Slike obskure innslag er også en del av Norges forbausende rike motorsport-historie, men dessverre alt for dårlig dokumentert.
Godbiter
Overfladisk kan den nye utstillingen på Norsk Vegmuseum ved Hunderfossen (vegmuseum.no) beskrives som et antall mer eller mindre obskure biler og motorsykler parkert i en lang gang.
Men for det første er dette en rekke biler du aldri har sett før, og som du vil like å se. Og dersom du har sett dem før, vil du i hvert fall like å se dem igjen.
Tidslinje-messig strekker de seg fra Bugattien fra 1925 til forholdsvis fersk Toyota Supra spesialbygget for Formel Drift.
Kjendismessig har vi også med fleste, Isberg, Bjørnstad (representert ved hjelm og noen premier og andre minner) Schea, Haugland, Solbergene, opp til Fredic Aasbø.
Og typemessig har vi også det aller meste, racersportbiler fra 20, 30, 40 og 50-årene – noen ikke bare hjemmebygde, men skikkelig hjemmebygde, vi har formelbil, vi har rally- og bane-biler, vi har det meste av det som har gått fort på norske baner, islagte sjøer og skogsveier.
Noen mangler
Det eneste virkelig store gapende hullet er Kjell Gudim med en Boble eller Porsche – men han har nettopp fått sitt eget – hva skal vi kalle det? Mannen er jo fremdeles i full vigør – arkiv? på Vålerbanen. Synd det ikke gikk an å hente noe derfra.
Og selvfølgelig savner vi Martin Schanche, og vi savner… – OK, jeg skjønner at det er umulig å få med alt og alle. Jeg er veldig happy med det som finnes der.
Siden det ikke er utarbeidet noen katalog til denne utstillingen - en slik ville nok måtte fylle fire tjukke bind - har vi presenter en kort liste av de utstilte bilene på slutten av dette, men hva vi ikke kan gjengi er den mengde av skjermer som hele tiden gjengir levende bilder og/eller stills fra norsk bilsport historie.
Utrolig hvor mye materiale som egentlig finnes. Fantastisk å få deler av det presentert her.
Tohjulinger
For å gjøre tema Motorsport og vei litt mer komplett er det også en mengde spennende sykler her, fra en underlig, delvis selvbygget Harley med sidevogn, via speedway og langbanesykler til dagens roadracere, Dakar-sykler og Ailo Gaups akrobat-ekvipasje.
Alt utstyrt med instruktive plakater, ikke alltid helt sanne, men skitt au – det er en viss tradisjon for overdrivelser og skjule sporene litt i denne idretten her også.
Men vi kan kanskje være enige om at «Høydepunktet var i 2004…» her snakker vi om Hallans Plus 4 Morgan fra 1953, «da far og sønn Hallan vekslet på kjøringen gjennom det 24 timer lange le Mans Classic løpet» er å ta skikkelig i.
Jeg tror ikke dette kommer fra far og sønn Hallan, hadde de diktert teksten hadde de nok fått frem at kjøringen under det 24 timer lange arrangementet begrenset seg til 3 ganger 45 minutter.
Også for barn
Men her er en advarsel til en begeistret far som skal vise mor og barn hva det var han underholdt seg med i gamledager, eller bestefar som skal fortelle om åssen biler han jobbet på i sin tid.
Jeg har en følelse av at podene vil syns det er minst like morsomt å dukke ned i underetasjen der vegmuseet har en annen av sine spesialutstillinger – en fantastisk spennende og levende historie om veien i Norge fra Vikingtiden opp til vår tid.
Du møter biler der også. Museets egen åpne Cadillac fra 1961, en av de praktfulle 7-seters Geirangerbilene, en Buick fra 1925, og en rest fra krigen som ikke jeg aner hva er, den ser litt fransk ut egentlig – her må vår egen Asbjørn Rolseth konsulteres.
Masse å se på, masse å gjøre, og masse å lære, selv om det ikke er derfor man er der.
Jeg vet det er andre aktiviteter i nærheten av Vegmuseet. Selv med ganske små på slep er jeg ikke i tvil om hvilken jeg hadde prioritert.
I motsetning til Motorsport-presentasjonen er det utarbeidet en førsteklasses katalog til «Tiden og Veien»-utstillingen. Men egentlig behøver ikke dette besøket koste deg en eneste krone heller.
Dette er bilene (og motorsyklene du vil få se). Geografisk fra inngangspartiet.
- Patter Solbergs rally-Subaru.
- Sundance Kid, en Top Fuel dragster fra 1975. 1500 hester når man la litt nitrometan til metanolen. Første i Norge på under 8. sekunder. (Nå i dansk eie).
- En Street Legal på Chevrolet Nova base. Ble bygget på en uke og vant det første norske Street Legal løpet i 1985.
- Eugen Bjørnstads premiesamling og norsk-flagg dekorerte hjelm. Vår mest internasjonale førkrigs racerbilist.
- En av Isbergs to Bugattier. Dette er en type 30, «Gråen», fra 1925, bakkerekord i Korketrekkeren. Hans andre var en type 35, kalt «Blåen»
- Snøhvit. En av de mange norske Ford V8 spesial som Greger Strøm hadde en finger eller femten borti. Bygget i 1948.
- Edward Gjølbergs hjemmesnekrede A-Ford baserte 1953 coupé-racer. Her med skikkelige ispigger. Med komponenter fra Opel, Mercedes, Triumph, Ford og mange andre kunne den ikke bli hetende annet enn Masse-rart-i.
- Fossumraceren er et ikke-restaurert garasjefunn - virkelig en perle. Bygget i 1956 og basert på en BMW 328 – bedre kan det vanskelig bli. Røtter i Sarpsborg. En dag MÅ noen skrive en bok om alt det andre enn AmCars som har skjedd i den nederste delen av Østfold!
- En såkalt Midget, eller Formel IV, eller Formel 500 – poenget var 500 kubikk og så lite bil som mulig. Denne er hjemmebygget i Sarpsborg (igjen!) og heter RJ 500. Cirka ti slike ble bygget av herrene R og J mellom 1949 og 1950, dette er en av de siste og derfor ekstra strømlinjeformet.
- Morgan Plus 4, populært kjent som Hellumraceren etter mannen som importerte den, Erik Hellum. I dag eies den av Hallan-klanen som lever etter mottoet at «Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler». (Men 24 timer på le Mans har de ikke kjørt).
- Denne 1963 Skoda Octavia eies i dag av Møller Gruppen, men ble i sin tid kjørt av Laila Schou-Nilsen. Damen med 100 NM i forskjellige idrettsgrener. Bilsport er ikke blant dem. Men hun prøvde seg. Denne ble trimmet fra 57 til 75 hk før hun ga seg i gang med Rally Monte Carlo.
- Formel Vee var også en billigformel i sin tid. Det var mange biler i Norge, dette er en Beach fra 1967, Boble-basert, med 75 hester fra de luftkjølte 4 sylindre.
- Lotus Cortina fra 1965. Schea var vel vår største «proffe» bilfører, det var Ford han kjørte for i storhetstiden, alt fra Anglia til Mustang. Denne er restaurert over en 5-års periode og er vel i nærheten av perfekt.
- Skoda 130 RS fra 1981 som ble kjørt av, og fremdeles eies av John Haugland. Han var fabrikk-kjører for Skoda 1971-1990, en utrolig karriere. I løpet av den tiden hadde han bl.a. 7 forskjellige 130 RS – dette var den siste «og den beste». Med denne kjørte han 14 store rallier og fikk klasseseier i ti av dem!
- Audi Ur-Quattro fra 1981. Egentlig bilen som rallydronningen Michele Mouton kjørte for fabrikken. Kom til Norge i 1983, brukt aktivt til ’87, nå bygd tilbake til MM-spesifikasjoner og utseende. Chassis nr. 6!
- Volvo 240 «ca» 1983, «Grombilen». Bygd opp av Henning Solberg, ble bilen Petter fikk sin første store seier med i 1995. Etter det vant han 34 av 40 løp med denne bilen. Den forsvant ut av familien men er nå kommet tilbake og bygget opp til originale spesifikasjoner.
- Renault Clio eid av – tro det eller ei – Statens Vegvesen. Stein Erik Nilsen, mannen med flest runder på «gamle» Rudskogen, fikk faktisk med seg Vegvesenet som sponsor, og deltok både i Clio Cup og «Pigg Av» kampanjen.
- Need for Speed-Supraen slik Fredric Aasbø vant sin første store drifting-seier med i Abu Dhabi, 2011.
Og som sagt var det motorsykler der:
I rask rekkefølge:
- 1929 Harley-Davidson med sidevogn. Mange spesielle ideer for baneløp, blant annet et forhjul fra en lastebil!
- Jap. Speedwaysykkel - 1955. Der dukket det opp minner fra Dælenenga gitt.
- Jap Langbanesykkel, 1957, samme type som Basse Hveem brukte.
- Bultaco 125 ccm cross fra 1963.
- Hjemmebygd Gokart fra 1976.
- Flateby Harley dragster fra 1986. Etter at den kom til Norge eksploderte motoren ved første løp. 88 prosent nitro.
- Roger Ruds Yamaha TZ 250, 1989. RR ble Norgesmester i roadracing 1987, 1988 og 1989.
- Yamaha FZR 750 Roadracer fra 1990
- KTM, Ullevålseter-type Dakarsykkel.
- Honda CR 250 – Ailo Gaups FMX-maskin. “Baklengs salto? Selvfølgelig. Hvor mange ønsker De?”
La meg si det sånn. Er du kommet så lang som hit, behøver jeg ikke nok en gang presisere at dette er en utstilling du MÅ få med deg.